Hej forumet!

Jag ska under hösten påbörja ett altanbygge som i slutändan ska bli något i stil med nedanstående:

3D-ritning av en planerad altanbyggnad intill en röd trävilla, med plåttak och en delvis inglasad sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortre delen ska bli en inglasad del, där saknas dock panel i ritningen än så länge så det är lite otydligt. Taket blir ett plåttak.

Jag har aldrig byggt något liknande förr, så konstruktionen är en kombo av internet och intuition. Det jag är mest osäker på är takdelen, både konstruktion och dimensionering. Jag har försökt följa lite guider och kalkylatorer på nätet för hållfasthet, men det går lite över huvudet på mig och jag ska vara ärlig. Så jag tar väldigt gärna emot lite input från alla duktiga människor här!

3D-ritning av en altankonstruktion med dimensioner för bärlinor och takreglar, intill ett rödfärgat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar dimension på bärlinor/takreglar (limträ alltihop). Hur verkar det (snözon 1,5). Skulle det funka att nöja sig med 42x225 på den yttre bärlinan? Det skulle göra vissa andra saker lite lättare. Maximal spännvidd mellan stolpar är enligt nedan 4200mm, mellan takreglar 1200mm.

3D-ritning av ett altanbygge med dimensioner för bärlinor och takreglar, intill rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och rent generellt, ser konstruktionen vettig ut? Råspont, läkt och papp sätts ovanpå regelverket förstås.

En sista, mindre fråga:

3D-ritning av ett altanbygge med markerat område där takreglar möter bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver jacka ur för där takreglarna vilar mot bärlinan. Bör jag jacka ur regel eller bärlina? Spelar det någon roll?

Stort tack för all input!
Erik
 
  • 3D-ritning av ett planerat altanbygge med benämnda bärlinor, takreglar och dimensioner, intill ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tror inte det kommer funka med så låg bärlina som 225x42 när det är 4200 som bredast (4200 är jäkligt brett, så det kommer nog kräva en rejäl balk. Du kan inte tänka dig att sätta en regel/stolpe mitt i och dela upp fönsterpartiet? (Do kan kolla på träguiden.se om beräkningsprogrammet för balkar finns kvar där.

Jacka inte ur bärlinan, då tappar den hållfastheten. Du kan nog jacka ur takbalkarna, men då hade jag satt balkskor under takbalkarna mot bärlinan.

Fundera på om du kan/ska öka takvinkeln något. Har sett flera hus där man lagt snygga (och dyra) plåttak över altaner, men de har så låg takvinkel att de inte syns från marken.
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Mycket intressant projekt och häftig bil på uppfarten! :) Detta ska följas.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har ni tänkt på hur mörkt det kommer bli i kök och de andra rummens fönster ni bygger över?
 
Vilket projekt!

Har du kollat om du behöver bygglov?
 
Ska du ha glaspartier mellan stolparna? Vi har glaspartier som är 480 breda.där har vi en 66x315 limträbalk, beräknat av willab. Balken håller upp takstolar med ca 3.60 spännvidd
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Tack för inledande input!

Joh_81: Min förhoppning var att eftersom den sektionen av bärlinan kommer att vila på den resta ytterväggsstommen (borttagen på alla bilder utom den första), så klarar man sig fint där ändå. Men det kanske är dumt att gå ner i dimension oavsett.

Noterat angående urjackning och bra inspel om takvinkeln ur ett estetiskt perspektiv!

Jonathan79: Ja, har funderat och våndats en del över det. Vi har generellt många fönster och därmed stort inflöde av ljus i huset, så jag hoppas att det fortfarande räcker gott och väl. Men svårt att bilda sig en exakt uppfattning om på förhand förstås.

Systernett: Bygglovsansökan är på gång!

jonne72: Enligt första bilden så är tanken en glasveranda med fönster i stort sett hela vägen runt och med en pardörrsingång från altanen. Är du inne på att jag måste ta särskild hänsyn till det när det kommer till dimensioneringen?

Tack igen, och fortsätt gärna med fler tankar från alla duktiga proffs här inne. Det uppskattas av oss amatörer! :)

Erik
 
Testa att spänna upp en tjock pressning temporärt ungefär som taket ska vara utformat så ser ni hur ljuset påverkas inne.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
På första bilden ser det ut som att du har reglar mellan fönstren. Då blir inte spännvidden 4200 utan varje regel bär också upp takkonstruktionen. 45x220 kommer att räcka utan problem. Jacka inte ur bärlinan bara.
Men det kommer att bli mörkt inne. Det är bättre om du kan använda nått genomskinligt material istället för ett plåttak.
 
Ja, sitter det reglar hela vägen under så är det ju ett helt annat läge.
 
Stämmer, det blir reglar hela vägen. Jag ska testa med pressening i helgen och få en känsla för hur mycket det mörklägger, det är säkert som ni säger att det gör en hel del.

Har börjat gräva ut för grunden idag, och stötte på lite patrull direkt. Har tänkt bygga på plattor och lecablock, förutom stolparna som går ner i marken med plint.

3D-ritning av hus och altan med reglar, lecablock och påpekat område för plintproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid denna plintraden stötte jag dock på ett dräneringsrör som ligger precis i vägen för där jag vill få ner plintar.

Givet att det är en konstruktion som bär upp ett tak, är det möjligt att fästa stolparna direkt i altanen istället och ändå få det tillräckligt stabilt? Jag tänker att det bästa jag kan få till är att jacka ur 45mm på stolparna, flytta ut dem motsvarande och köra bult och stor bricka genom in i reglarna (45x145). Typ så här:

3D-illustration av grunden till en konstruktion med träreglar, en stolpe och stenkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av grundkonstruktion för byggprojekt med reglar, stolpar och lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av grävd grund för altan med träreglar, plintar, lecablock och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnet får jag två reglar skruva i, men på kortsidan blir det ju bara från ett håll. Kan det verkligen funka, eller finns det någon annan bra lösning? Och är det bättre att låta stolpen hänga ner under ramverket så mycket det går istället för att sätta platta+block under som extra stöd som jag gjorde på ritningen?

Tack tack,
/Erik
 
S slerker skrev:
Stämmer, det blir reglar hela vägen. Jag ska testa med pressening i helgen och få en känsla för hur mycket det mörklägger, det är säkert som ni säger att det gör en hel del.

Har börjat gräva ut för grunden idag, och stötte på lite patrull direkt. Har tänkt bygga på plattor och lecablock, förutom stolparna som går ner i marken med plint.

[bild]

Vid denna plintraden stötte jag dock på ett dräneringsrör som ligger precis i vägen för där jag vill få ner plintar.

Givet att det är en konstruktion som bär upp ett tak, är det möjligt att fästa stolparna direkt i altanen istället och ändå få det tillräckligt stabilt? Jag tänker att det bästa jag kan få till är att jacka ur 45mm på stolparna, flytta ut dem motsvarande och köra bult och stor bricka genom in i reglarna (45x145). Typ så här:

[bild] [bild] [bild]

I hörnet får jag två reglar skruva i, men på kortsidan blir det ju bara från ett håll. Kan det verkligen funka, eller finns det någon annan bra lösning? Och är det bättre att låta stolpen hänga ner under ramverket så mycket det går istället för att sätta platta+block under som extra stöd som jag gjorde på ritningen?

Tack tack,
/Erik
Bygg som du ritat upp det så blir det nog bra. Det blir ändå inte några stora sidokrafter på stolparna i en sån där konstruktion, de ska mest hålla för lite snö. Bärlinan som du fäster emot fasaden är den som kommer att få bära den största lasten.
 
Om du vill behålla ljusinsläpp tycker jag du kan överväga glastak. Vi har altan med glas och markis under, så man kan få bästa av två världar. Mysigt att sitta där när regnet smattrar.. Nackdelar är att flugor mm inte riktigt fattar hur man tar sig därifrån, samt att man får hålla rent så att det inte blir för solkigt. Jag har högtryckstvättat vartannat år ca..

Om det är intressant att se exempel kan jag försöka lägga upp en bild.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Du kan kolla in min altantråd, där jag har en 220x90 bärlina som är nästan 7m lång. Fast då har jag en rejäl stolpe i mitten. Beräknade konstruktionen via träguiden, och byggsäljaren hade även kontakt med limträföretaget för kontroll av min "klenare" mittstolpe på 120x120. Nej den knakar inte på vintern.. ;)

Jag är också orolig för att du får det mörkt. Varför inte tak på glasdelen och utan tak på resten?
 
Tänk på att du måste gå upp med plåt på väggen bakom taket. Vatten kommer studsa
upp på fasade när det regnar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.