Jag som är glad amatör och har lite extra tid för varje moment la upp min översta och nedersta läkt i kapsågen. Ställde in djupet på klingan och spårade i läkten med jämna mellanrum för att få till luftning :)
Vad jag hört från snickare är att detta är onödigt, det viktiga skall vara att det finns luft bakom panelen.
 
Z Zlingo skrev:
Jag som är glad amatör och har lite extra tid för varje moment la upp min översta och nedersta läkt i kapsågen. Ställde in djupet på klingan och spårade i läkten med jämna mellanrum för att få till luftning :)
Vad jag hört från snickare är att detta är onödigt, det viktiga skall vara att det finns luft bakom panelen.
Fiffigt. Jag har tänkt på liknande lösning. Har så bred ytterpanel (195 mm) så jag kan nog kapa läkten och lämna öppet på lite väl valda ställen.
 
Sedan sist har vi skaffat hem allt (förhoppningsvis) virke till lockläktpanel, foder, takfot etc. och grundmålat hela rasket. Även fått på vindduk och det mesta av spikläkten. Återstår nån bit till och några överbleck, bara gaveln som är helt klar. Sen blir det panel. Ska bli kul att få lite mer känsla för hur det kommer att bli!

Dagens status:
Husfasad med vindduk och spikläkt, grundmålat virke för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husvägg med vindduk och delvis påsatt spikläkt klar för ytterpanel, mot träfvirkeshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Efter lite semester med familjen är bygget igång igen. Satte lite mer överbleck igår och laddade idag för att börja sätta ytterpanel men regnet började ösa i samma stund som jag stack ut näsan...

Eftersom vindduken är på plats har vi ju numera "inomhusjobb" så jag började sätta läkt för luftspalt under råsponten och när virket tog slut satte jag igång att plocka ner den gamla gavelväggen som ju ska bort. Bygget är ännu inte klimattätt nog för att öppna helt men in till plankstommen tänkte jag rensa. Fick en fin glimt av hur huset såg ut när det var putsat under isolering och träpanel. Under putsen sitter originalpanelen :).

Isolering och läkter på en vägg under renovering, med synlig överbleck och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av gammal vägg, synlig isolering och originalpanel under borttagen puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommit igång med ytterpanelen idag och gjorde en gavel så långt det går innan jag måste börja pyssla med takfoten.

Dörrar och fönster kommer i november. För att få det så färdigt som möjligt, både för klimatskydd och för att det ser trevligt ut, har vi valt att sätta foder redan nu. Har mätt och klurat en del med hjälp av 1:1 ritningar av fönsterprofiler så hoppas vi att det bara är att trycka dit fönsterna när de kommer :)

Ny monterad ytterpanel på husvägg med provisoriskt utskurna områden för fönstren och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Arbetsfönster" på bild nedan. Läkten motsvarar karmyttermått och så har jag häftat dit en skalenlig bild av karmen så man kan hålla till och se hur allt hamnar.
Två träreglar på gräs med påhäftade pappersmallar som representerar fönsterprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev även lite kvällsjobb i form av rivning på insidan. Vilket skitjobb stt riva puts på vassmatta...

Renoveringsarbete med synlig gulfärgad ytterpanel och delvis rivet puts på insidan vid träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal vit dörr med rutmönster och synlig isolering samt läktar inför installation av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Panel på en sida till idag och lagom till solnedgången hade jag rivit färdigt in till plankstommen där inne. Skönt att ha det avklarat. Den igensatta dörren är där den andra ytterdörren satt när huset bestod av två lägenheter.

Renoverad husvägg med ny panel, avtäckta fönsteröppningar och verktyg på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med ny panel och täckt fönsteröppning där en andra ytterdörr tidigare varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med träpanel och konturer av en tidigare igensatt dörr, synlig trästomme i golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rivningsarbete med synlig plankstomme och igensatt dörröppning i en byggnad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag satt läkt och board för luftspalt. Lite bökigt med alla vinklar men det flöt ändå på hyfsat. Skivorna på 3 mm var väldigt gängliga så det var lite knepigt att få de plana utan att de bucklade någonstans.

Hoppas att det är tillräckligt tight så att ingen isolering läcker upp i spalten när det ska sprutas med cellulosa. Har ju inte läkt överallt i alla fack då vissa fack kommunicerar med hål i åsarna i spalten. Kanske kostar på mig lite tejp eller fog här och där då det ju inte blir inspekterbart i efterhand.

Nymonterad läkt och board för luftspalt i en byggkonstruktion med synliga vinklar och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läkt och board installerad för luftspalt i en byggkonstruktion, med synliga fästskruvar och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jobbat vidare på utsidan och byggt in takfoten idag. Det blev en variant med ventilation ovanför takfotsbrädan för att slippa en bred spalt i (den vita) underspikningen. Diskuterades lite här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/takfotscentilation-ovan-fotbraeda.299771/#post-2765168

Fick även upp knutbrädor, list där stående panel möter takfot samt ett par ribb till. Sen tog fyrtumspiken slut ungefär samtidigt som jag. Återstår de korta ribben ovan fönster och dörr samt renskärning i nederkant.

Nybyggd takfotskonstruktion med ventilation ovanför en vitmålad bräda och angränsande vertikal panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad under renovering med ny takfotskonstruktion, vit panel och omonterade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad husvägg med vit stående panel, inbyggd takfot med ventil och röd takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad takfot med ventilation och möte mellan stående panel och tak på hus_exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husvägg under renovering med nyinbyggd takfot och stående vit panel, skyddspapp på fönster och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Kört på ganska hårt idag och fick först färdigt allt utvändigt trä i regnet. Det återstod alla korta bitar ribb och rensågning i underkant. Skönt att ha det momentet klart. Nu ska det färdigmålas.

Husvägg under renovering med nytt trä och täckpapper runt fönsteröppningar, byggställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med nytt utvändigt träarbete och isoleringsmaterial synligt, omgivet av en trädgård i regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen monterat utvändigt träarbete och isolerade väggpartier på ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det städade jag krypgrunden från allt bråte som har trillat ned efter att bjälklaget kom på plats. Blev mycket skit från rivning av den inbyggda fasaden, och så har det varit ett poppis ställe för ungarna att slänga ned grejor.

Därefter satte jag igång att montera spåntade XPS på bjälklagets undersida. Dessa blir både trossbotten och ett bra motstånd mot köldbryggor genom golvbalkarna. Hur smidigt som helst att smälla på jämfört med att täcka ett fack i taget. Det enda som är lite bristfälligt är genomtrampningsskyddet men det kan det privata arbetsmiljöverket tolerera. Nu är det klart för att pytsa i cellulosa!

Montering av spåntade XPS-isoleringsplattor på bjälklagets undersida i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av XPS-isolering på bjälklagets undersida i krypgrund med synligt utomhusområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som installerar isoleringsplattor mellan träbjälklag i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Sådär, då var bjälklaget fyllt med cellulosa. Gick 4,5 säckar som vispades fluffigt med omrörare innan det krattades ut och packades lätt. Härnäst golvspån, ska bli skönt att få något rejält att gå på istället för att trippa på reglar.

Bjälklag fyllt med cellulosa, fluffat och utkrattat mellan träreglar, med väggdetalj i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklag fyllt med fluffig cellulosa, jämt utspridd mellan träreglarna i ett underkonstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Golvspån på plats idag och började isolera med linskivor ikväll. Första gången med lin och det var kul med ett nytt material men lite bökigt att bearbeta. Bäst verkar bandsåg eller vinkelslip (!) men nu skulle det ju vara tyst kvällsjobb några meter från sovande ettåring... Körde med vanlig isoleringskniv och det fungerar men är tungt. Doftade lite halmigt och härligt, ungefär som i en gammal lada, i hela utrymmet.

Börjar kännas som inomhus nu :)

Några kassa bilder från kvällsskenet:

Nyinstallera golvspån och delvis isolerade väggar med linskivor i ett under-byggnad utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med nytt golvspån och väggisolering av linskivor i ett hus under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Nu är all isolering på plats i väggarna. Tillfälligt sitter det glasull i fönsterhålen då fönster inte kommer förrän det är kallt. Har även flyttat ytterdörren och satt den tillfälligt i nya dörrhålet. Så nu är det inomhus i bygget!

Har börjat plocka ned gavelväggen så smått. Svårt att riva vettigt med sovande barn bara men man får försöka knäcka brädorna ljudlöst och dra ur skrikande spikar med fingertoppskänsla. Blir lite bök då det sitter en undercentral som försörjer det mesta av bottenvåningen på en vägg som ska bort. Får se bättre hur allt ser ut när mer är rivet.

Även målat allt utvändigt trä en vända idag.

Några bilder från kvällspasset:

Renoveringsprojekt inomhus med isolering i väggar, tillfällig fönsterplatsning med glasull och en flyttad ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med isolering i vägg och glasull i fönsteröppning, nedrivna väggdelar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusvy av en renoveringsprocess med isolering i väggarna och en undercentral på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Idag har vi rivit resten av gavelväggen och fått dubbelt så stor hall :) Gick fint och sjönk inget. Lämnat några stumpar för upphängning av elen som elektrikern ska hjälpa oss att fixa en tillfällig lösning till. Den ensamma stående regeln är avsågad och står bara för att stötta ett pansarrör upp till centralen så allt bärande är kapat. Känns som en härlig milstolpe!

Renoveringsprojekt med en avsågad stående regel, spån av trä och isolering, samt arbetsverktyg och -handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall under renovering med avsågad regel för att stötta pansarrör, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall under renovering där en gavelvägg är borttagen, synliga isoleringsmaterial och en stöttande regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i hall med expanderat utrymme och en ensam träregel för stöd av elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvidgad hall i hus efter rivning av vägg, med öppen vit dörr och synlig trapp till första våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från en dörröppning till en delvis rivet hall med stående trästolpe och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Vilken skillnad på rymd det måste blivit i hallen! Blir superfint hur som helst, gediget hantverk!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Hej! Detta är precis det vi också ska göra förutom putsad fasad men vi tar hjälp att bygga upp utan river bara själv. Vilka fönster har ni valt? Dörr från? Tack för fina bilder o beskrivningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.