DIY_freak skrev:
Men sprids inte laserstrålen på ett ganska stort område, så effekten blir ju inte som om du stirrar in i en koncentrerad stråle som jag antar ditt exempel utgår ifrån.
Jo, den sprids ju från en källa, ju längre avstånd från källan destu mer utspridd blir det. 20 cm avstånd från källan ger rätt så koncentrerad strålning.
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
D
Matstj skrev:
Jo, den sprids ju från en källa, ju längre avstånd från källan destu mer utspridd blir det. 20 cm avstånd från källan ger rätt så koncentrerad strålning.
Jomen, det är ju inte som en laserpekare som är gjord för att producera en punkt 15 meter bort. Där är ju strålen tämligen koncentrerad. I en streckkodsläsare så brukar strålen bilda ett långt streck, så koncentrationen i varje given punkt lär ju vara väldigt mycket lägre än med laserpekaren.
 
Ungefär vareviga "kabeltattare" jag har stött på brukar titta direkt på fibern för att se om det är ljus på den så om det skulle vara farligt i verklighten så skulle vi ha drösvis med synskadade kabeldragare.
Sen skadar det absolut inte att vara försiktig men man ska inte vara rädd i onödan heller
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det fånigaste med att titta in i kabeln är ju att de våglängder man använder i fiber kan man inte se med blotta ögat. Så varför titta?
Att det finns starka lasrar för att trycka på långa sträckor och att fyller man ett 88 kanals DWDM system med dessa så kommer man kunna skada ögat fort. Men nu va det ju villa fiber vi pratade om och där hävdar jag att man inte sänder med mer än -10dBm som i vanliga 1GB sfp ger ca 15km.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Det fånigaste med att titta in i kabeln är ju att de våglängder man använder i fiber kan man inte se med blotta ögat. Så varför titta?
Att det finns starka lasrar för att trycka på långa sträckor och att fyller man ett 88 kanals DWDM system med dessa så kommer man kunna skada ögat fort. Men nu va det ju villa fiber vi pratade om och där hävdar jag att man inte sänder med mer än -10dBm som i vanliga 1GB sfp ger ca 15km.
Singlemode går på för hög frekvens ja ;)
 
... eller kanske snarare för låg frekvens (för lång våglängd) för att kunna ses av en människa... :blinktillbaka:

Specifikationen på både CTS och Intenos hemmaswitchar som många stadsnät använder har en uteffekt på lasern på mellan -10 och -3 dBm, d.v.s. mellan 1/10 och 1/2 milliwatt och ligger ofta i den högre delen av denna range. Har man TV i samma fiber (RF-TV via fiber) som många nät kör med adderas minst lika mycket. Ibland är det svårt att balansera uteffekten till alla abonnenter med RF-TV så det kan bli högre till vissa och vips är vi över laserklass 1 och i klass 3, om än bara lite grann.

Den som tittar in i fibern gör det nog mest för att se vad man klippt av, inte för att man ska kunna konstatera något avseende laserljuset.

Summa summarum: det är NOG helt ofarligt att titta in i en fiber till villan, men varför riskera en ögonskada? Ring någon som kan skarva och få det gjort, den lagar inte sig själv!
 
MagHam skrev:
Kabel ska ligga på 60cm och ha märkband över sig.
Allt annat är lättja och slarv.
Kabeln "ska" ingenting.
 
För att få lite nytta av denna trådlyft.
Vad gick det på att reparera ?
 
K kioskdavid skrev:
För att få lite nytta av denna trådlyft.
Vad gick det på att reparera ?
Jag är intresserad av detta med. Men det verkar mest vara off-topic som vanligt...
(BH skulle verkligen gynnas av att rensa bort gästinläggen och kräva inloggning...)
 
Ett år efter reparationen, gjord av eltel Networks, fick jag en faktura på 1600kr för iblåsning av ny fiber.

Inte farligt dyrt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Visst kan du ha skadat ögonen av lasern, men inte om det var 1310 nm och -14 dBm. Det är med 100% säkerhet omöjligt. Du måste i så fall ha misstagit dig på lasern. Kanske var det dbW och inte dbm, en skillnad på en faktor 1000. Jag har forskat på lasrar i över 20 år och räknar på lasersäkerhet ofta. Det inte svårt att forska om vilka nivåer som ger skador på ögonen, man har gjort det sedan 1960-talet och det är extremt väl utforskat.

Alla nakna fiberändar ger divergent ljus ut (en kon). Man måste sätta en kollimeringslins framför fibern för att ljuset ska gå "rakt fram". Konens divergensvinkel bestäms av den numeriska aperturen för fibern. Det är en fundamental egenskap hos alla optiska fibrer.
Du har säkert bättre kunskaper än jag, mina bygger i stor utsträckning på antaganden.

- 3,7 eller var det - 4,7 dBm ut, från laserns fiber, det är jag säker på. Laserklass 3b, visserligen kunde man få ut mer om de var feljusterad men inga enorma effekter ändå. med 15 km fiber så dämpar det kanske 9 dB. Konstigt att de sätter den i denna laserklass om det inte kan skada.

Att skadorna blivit av lasern är jag säker på, dels att de upptäckts efter att jag hanterat fibern och tvättat ändarna med lasern igång. Och av deras struktur av streck i varierande tjocklek liknande ett barn har ritat .

Läkaren hade svårt att se skadorna, de var så fina men kunde se att det var något.

Om man forskat på död mans öga eller något djurs är det inte säkert att den lilla skadan observeras, men då strecken far runt över synfältet när man flyttar blicken är de ansträngande.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ett år efter reparationen, gjord av eltel Networks, fick jag en faktura på 1600kr för iblåsning av ny fiber.

Inte farligt dyrt.
Vad skönt att höra att det var ett vettigt pris. Tråkig peng men det går ju att hantera en sådan summa utan att leva på vatten o makaroner i ett halvår.
 
"Trådar", "nystan" och dyl i glaskroppen är lämningar från då ögat bildades och det har vi nästan alla , mer eller mindre. Det typiska är att "grumlingarna" är rörliga. Är det inte dom som du sent om sider upptäckt?
 
E elmont skrev:
"Trådar", "nystan" och dyl i glaskroppen är lämningar från då ögat bildades och det har vi nästan alla , mer eller mindre. Det typiska är att "grumlingarna" är rörliga. Är det inte dom som du sent om sider upptäckt?
Vet att synen inte är perfekt, var som liten rädd för grejorna som for förbi när jag skulle sova, trodde det var odjur, nu ser jag dem inte då hjärnan filtrerar bor dem.

De jag beskriver är mycket tjockare och de längsta tar upp mer än en tredjedel av synfältet och har inte haft dem sedan liten. Ger främst problem vid bländning och starkt ljus.
 
Garant Garant skrev:
Vet att synen inte är perfekt, var som liten rädd för grejorna som for förbi när jag skulle sova, trodde det var odjur, nu ser jag dem inte då hjärnan filtrerar bor dem.

De jag beskriver är mycket tjockare och de längsta tar upp mer än en tredjedel av synfältet och har inte haft dem sedan liten. Ger främst problem vid bländning och starkt ljus.
Hur gammal är du och hur gammal var du vid skadan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.