Här på lördagkvällen satte frun precis grensaxen i den nedgrävda slangen för inkommande vatten (vi har egen brunn). Målet var egentligen några rötter på ett litet träd hon höll på att avlägsna men det blev s a s lite collateral damage.

Det är en svart plastslang och grensaxen hann bara nafsa lite och skära upp en mindre glipa innan en uppsprutande vattenstråle avbröt projektet.

Kan man reparera glipan permanent på något bra sätt eller ska man dela slangen och sätta en skarvkoppling?
Det vore skönt att kunna fixa detta direkt ikväll med något som finns hemma och gangsterfixarn i mig sneglar girigt på silvertejpen!
 
  • Haha
hansan
  • Laddar…
Tejp funkar inte på en trycksatt ledning. Som temporär lagning kanske nån form av gummiduk som kläms fast över hålet med slangklammer kan funka. Men det enda permanenta sättet är genom att kapa bort den trasiga biten och skarva ihop.

När du ändå håller på så kanske du ska fundera på att lägga slangen lite djupare...
 
  • Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
En gammal cykelslang och slangklämma är ett topp-tips från @useless en lördagkväll!
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Ah ska leta efter slangklämmor!!!

Jag insåg att kapning av slangen är en tråkig ide då det ligger en värmekabel i röret som man inte vill dra ut.

Jag ramlade på denna produkt under idogt googlande:
http://www.clasohlson.com/se/Reparationssats/30-9863
"Snabb och effektiv tätning av läckande rör m.m. Glasfibertejp (50 mm x 1,5 m) som tål +480 °C och 20 bar för rör upp till Ø38 mm. Kan slipas och målas, godkänd för permanent tätning. 199:-"

Låter ju som precis vad jag behöver! Vad är haken?
 
M mikewse skrev:
Jag insåg att kapning av slangen är en tråkig ide då det ligger en värmekabel i röret som man inte vill dra ut.
Då kan du ju enkelt slå två flugor i en smäll - Gräv ner slangen djupare så slipper du både nya skador och att vattnet fryser.
(y)
 
Ah glömde nämna djupet - det är en lång sektion med en gigantisk berghäll så slangen ligger redan så djupt det går.
 
Polyetenslang är ju inte med där ? Eller har jag fel ?
 
Krilleman
"Plastics" är ju med, och PE är ju en plast...
 
Redigerat:
Krilleman
Peter2400 Peter2400 skrev:
En anborrningsbygel då, beroende på hur skadan ser ut borde det vara en hållbar lösning.
Dåligt med dokumentation på denna.

Varningsflagg blir det dock så det står på Rinkaby "Rekommenderas endast till trädgårdsbevattning"

Är det packning på denna? (Jag antar det pga priset)
 
Slangklämma och cykelslang monterad och vattnet påslaget igen. STORT tack för tipset!
Jacket i slangen var fördelaktigt orienterat så jag kunde täcka hela jacket med slangklämmans bredd, däremellan en bit cykelslang, och sen skruva åt.

Det verkar sitta såpass bra att jag väntar till måndag med permanent reparation. Då ska jag ringa och kolla upp Pow-R-Wrap och anborrningsbygeln!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Det har tagit tid att få svar (eller snarare inte få svar) men här är vad jag fått fram hittills.

Pow-R-Wrap:
Clasohlsons tekniska kundtjänst hade inga specifika uppgifter om PEM men var skeptiska då PEM-slang ju är lite flexibel/böjlig. Hårda plaster var ok. Generalagenten har inte svarat. Tillverkaren har inte svarat. Jag köper argumentet att böjlig plast försvårar, och polyeten är också en svår plast att kemiskt täta mot, så min slutsats är att lägga ned det här alternativet.

Anborrningsbygeln:
På Rinkabys länk står ju att den är avsedd endast för trädgårdsbevatttning men inte anledningen varför. Uppgiften härrör från att de köper produkten från generalagenten Waterboys som enbart sysslar med trädgårdsbevattning. Waterboys själva håller inga uppgifter om vad i deras sortiment som även kan användas för dricksvatten. Tillverkaren Astore specar dock att byglarna kan användas för både dricksvatten och bevattning (http://www.astore.co.uk/our-products/clamp-saddles/) och maxtryck mm är "rätt". Visst är det ett litet minus att bygelhalvorna är tillverkade av plast men min slutsats är att detta alternativet ändå är tillräckligt bra.

Låter detta vettigt eller har jag missat något?

Om man använder anborrningsbygeln tänker jag att man sätter förgreningsdelen över jacket i slangen. Här har bygeln en O-ring som tätar mot PEM-slangen och pressas på plats av skruvarna i bygeln. Se:
http://assets.wm3.se/sites/78/media..._Montering_av_anborrningsbygel.pdf?1384951088
Sedan sätter man en ändpropp i förgreningens R20-gänga (största utloppsstorleken för att garanterat täcka jacket). Vatten kan "läcka ut" i förgreningen och fylla det lilla utrymmet fram till ändproppen men sen är det stopp.

Låter det bra, eller ska man fylla förgreningen med något som pressar mot jacket och hindrar utströmning? Annan fundering?
 
Jag hade också använt anborrningsbygeln utan att vara nervös, har du ingen bild på skadan?
Tror inte du ska kladda med något på röret.
 
Nej, jag missade tyvärr att ta foto och nu sitter det ju en slangklämma i vägen. Det är ett 10-15 mm jack tvärsöver slangens "bredd".

Om jag skulle ta modellen med 20R utgående förgrening:
https://www.rinkabyror.se/artikel/astore-anborrningsbygel-25x20r-inv/
vad är då lämplig 20R-ändpropp?
Det finns ju flertalet olika material och utföranden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.