Jag skulle rekommendera att kolla med kommunen vad som gäller. Är det en felaktig skylt ska de ju bli ålagda att ta bort den.

På en badplats när oss har det skylten. "Denna badplats sköts ideellt, var vänlig att respektera detta." Jag fattar inte riktigt vad de menar med det ärligt talat.
 
Det är väl en variant på "Snälla, skräpa inte ned". :thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar inte skräpa ner på kommunala badplatser heller. Jag får erkänna att jag är lite bättre på att plocka bort andras skräp där, jag vill inte bli misstänkt för att lämna något.

De vill nog gärna ha den privat, men vet vad som gäller.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
T Polos skrev:
Du får till och med förtöja båt vid annans brygga om du inte stör någon eller för nära bostadshus.
Följdfråga på detta. om man som vi har egen brygga, Dvs Sjötomt, vår tomtgräns går ett antal meter ut i plurret enligt tomtgräns. Får vilken tjomme som helst anlägga vid den? Enligt mig så gör personen isåfall olaga intrång på vår tomt. men jag kan ha väldigt fel eftersom jag inte är insatt i allemansrätten. Å tredje sidan behöver jag nog inte oroa mig då detta är långt ut i skärgården :D
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Det beror på. Om tomten är rellativt stor så är inte hemfridszonen utsträckt till hela tomten. Då gäller allemansrätten. Men det kan mycket väl vara som du beskriver det också.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror på. Om tomten är rellativt stor så är inte hemfridszonen utsträckt till hela tomten. Då gäller allemansrätten. Men det kan mycket väl vara som du beskriver det också.
40000 kvadrat får väl ändå räknas som stor :D dock så står huset hyfsat nära till sjölinjen.
 
Det folk i allmänhet inte har koll på, som Daniel 109 nämner, är att "tomt" och "fastighet" är två helt olika saker.

I villaområdena i storstan sammanfaller de. Fastigheten är nämligen inte större än att den täcks helt och hållet av tomten. Men om du har en fastighet på flera hektar så är inte hela den din tomt. Tomten är bara området runt huset (och exakt hur stor tomten är, Det är en bedömningssport).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
inte för att jag skulle bry mig om nån behövde lägga till vid vår brygga. skulle någon göra det så vore det nog för att söka skydd i storm (även om just vår tomt är sämst att lägga till vid vid en eventuell storm)
 
Mike: Det är inte självklart vad som gäller i det fallet.

Nyfiken: Nej, så är det inte. Är det inte jordbruksfastigheter utan mindre ytor för bostäder brukar hela fastigheten vara taxerad som tomtmark. Men hela ytan behöver inte utgöra hemfridszon.
En bekant som bygger nu har fått gränser för hemfridszonen inritade. Det finns inte på äldre fastigheter, men det funkar på samma sätt. Jag gissar att halva min tomt skulle hamna utanför hemfridszonen om det reglerades.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag snurrade till det mer än lovligt där. Du har rätt!
 
Om någon har byggt en brygga på kommunal mark tror jag inte hen har någon som helst rättslig grund att ha åsikter om att någon annan använder den.
Om någon har byggt en brygga på sin egen mark så vet jag att det är extremt osannolikt att den ingår i den så kallade hemfridszonen enligt allemansrätten, dels på grund av reglerna om strandskydd, dels då allemansrätten är extra allemansvänlig gällande just bryggor (tex räcker det inte ens att någon har byggt en bastu eller sjöbod på bryggan). Men kom ihåg att allemansrätten säger att man inte får nyttja annans brygga om ägaren vistas på eller nära den.
Källa: Allemansrätten, vad säger lagen? Naturvårdsverket.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Sluta använda icke-ordet "hen", snälla!
Om någon skulle komma på tanken att använda min brygga hemma hos mig skulle jag nog hitta välvalda ord för att återställa ordningen. Bara att hota med anmälan för olaga intrång skulle avskräcka de flesta.
Om man bygga brygga på allmänning eller kommunens mark får man väl finna sig i att allmänt folk springer på den.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Det är dumt att hota med anmälningar som man vet är fullständigt grundlösa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Att sätta sig med polarna en kväll och dricka öl, är egentligen inte tillåtet.
Bryggan är privat egendom, förlagd på allmän mark/vatten.

Man får, högst tillfälligt bruka bryggan. Man får alltså tillfälligt förtöja båten, för att gå i land. Man får hoppa i från bryggan, och ta sig ett snabbt dopp.
Man får också gå ner och sätta sig på bryggkanten och dricka en varsin öl, och prata några minuter.

Man får alltså bruka annans brygga "tillfälligt" vilket betyder ca 15-60 minuter, om man inte stör.
Men däremot finns det inga bryggpoliser. Att bevisa att någon vistats, "förlänge" på bryggan är nära på omöjligt.
 
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Sluta använda icke-ordet "hen", snälla!
Om du lovar att inte kommentera andras språkbruk, lovar jag att inte kommentera dit
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.