Efter att ha frågat runt en massa tror jag att det enda rätta för mig är:

Att skarvgjuta med järn/armering, sedan ha ett "flytgolv" på ovansidan.
Jag hittar ingen bättre lösning utan att ta bort betongranden och utan att lyfta huset.

Det är badrummet som är det känsliga området här.
(Ska lägga upp en ny tråd under kategorin Badrum där det nog finns mer erfarenhet kring att ha badrum på flytgolv.)


Vad tycker ni?

Tack så mycket. (y)(y)(y)
 
Hur tänker du med "flytgolv"?

Och vill du beskriva vad "skarvgjuta" innebär mer exakt?
 
Hej Patrik!

Jag upptäckte något som heter "Flytande golv" och "Rörelsefog".
Det är ett golv på golv som kan röra på sig vid behov. Egentligen precis det jag är ute efter.

Det låter bra, men stora problemet är i badrummet hur det kommer tåla fukt.

Ska söka vidare, återkommer när jag hittat mer information.

Är väldigt nybörjare i detta område, försöker bara samla på mig information som jag ska ge till snickaren.

Vänligen.
 
  • Sektionsritning som förklarar konceptet med ett flytande golv och rörelsefog i en konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det låter sunt att samla information innan!

Men jag undrar vem som övertygat dig att det kommer spricka och eller "sätta sig"?

Om du tar din senaste ritningen här ovan, och istället för "flytande golv" helt enkelt lägger 20mm flytspackel så har du en kanonfin platta som är homogen och helt slät.

Den kommer varken spricka eller sätta sig.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
P Patrik Lidstedt skrev:
Hej, det låter sunt att samla information innan!

Men jag undrar vem som övertygat dig att det kommer spricka och eller "sätta sig"?

Om du tar din senaste ritningen här ovan, och istället för "flytande golv" helt enkelt lägger 20mm flytspackel så har du en kanonfin platta som är homogen och helt slät.

Den kommer varken spricka eller sätta sig.
Hej!

Tack för alla svar.

Jag ska försöka göra som du säger, blir för besvärligt annars som det ser ut nu. ohnej.gif
Blir det väldigt mycket sprickor så får vi väl göra om helt enkelt. Tur att man äger allt själv. ohnej.gif


Det finns nått man kan spruta in i hålet där armeringen skjuts in för att "limma" bättre, minns inte vad det heter, nån som vet?

Hur skulle ni armera mot betongranden mer detaljerat?

Någon sa att man kunde pensla på något på betongranden också för att betongen ska fästa bättre?

Tack så mycket för alla tips!!! icon_rockon.gif
 

Bästa svaret

F
P Patrik Lidstedt skrev:
Hej, det låter sunt att samla information innan!

Men jag undrar vem som övertygat dig att det kommer spricka och eller "sätta sig"?

Om du tar din senaste ritningen här ovan, och istället för "flytande golv" helt enkelt lägger 20mm flytspackel så har du en kanonfin platta som är homogen och helt slät.

Den kommer varken spricka eller sätta sig.
Absolut" eller varför inte bara gjuta några cm över befintliga betongramen som är sparad?

Jag tror som dig att TS överdramatiserar det. Dubba, borra in grova järn och sätt i ankarmassa om det gör att man sover bättre. Tror aldrig det blir nåt problem.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att skära ner betongklanten bara precis där badrummet skall vara och där gjuta hela vägen ut till lecan. Är man orolig för att väggen går nån stans så säkra med spännband invändigt och några nerbankade strävor utvändigt. Eller svetsa ihop några rostfria stänger med platta i ändarna (gängstång M16 eller M12 borde funka) som man sätter som kvarsittande stöd inåt istället för den bortsågade betongkanten.

Och lägg upp några riktiga foto istället.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Absolut" eller varför inte bara gjuta några cm över befintliga betongramen som är sparad?

Jag tror som dig att TS överdramatiserar det. Dubba, borra in grova järn och sätt i ankarmassa om det gör att man sover bättre. Tror aldrig det blir nåt problem.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att skära ner betongklanten bara precis där badrummet skall vara och där gjuta hela vägen ut till lecan. Är man orolig för att väggen går nån stans så säkra med spännband invändigt och några nerbankade strävor utvändigt. Eller svetsa ihop några rostfria stänger med platta i ändarna (gängstång M16 eller M12 borde funka) som man sätter som kvarsittande stöd inåt istället för den bortsågade betongkanten.

Och lägg upp några riktiga foto istället.
Tack för ditt utförliga svar!
Vad ska jag fota mer specifikt? Jag ska ut nu och ta en massa foton.

Ja, jag tror jag överdramatiserar helt klart. Har tappat förtroendet för alla gjutare p.g.a ett dåligt jobb tidigare. Därför jag tacksamt tar emot tips nu så att vi kan förmedla vidare till han som ska göra detta jobb. Vill inte lämna över allt ansvar till någon annan en gång till.

Vad menas med att dubba? Är det något sätt att skruva fast armeringen på?

Ankarmassa/Kemankare verkar vara en bra idé ifall man kan göra det samtidigt som man skruvar/ankrar fast.

Jag bifogar med en bild på hur leca-kanten ser ut, tror egentligen inte man kan såga bort hela betongkanten utan att skada lecan.

Tack så mycket.
 
  • Technisk ritning av leca-block med markerad skarv och betongkant samt detalj av armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall du är mest orolig för läckage i ev. spricka mellan golvklinker och väggkakel så är den enklaste lösningen att lägga plastmatta på golvet med uppvik längs väggarna.

På väggarna kan du ju ändå sätta kakel om du vill.
Men varför lyxa till det så (och med golvvärme) i en enkel gäststuga?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F
swealp swealp skrev:
Tack för ditt utförliga svar!
Vad ska jag fota mer specifikt? Jag ska ut nu och ta en massa foton.

Ja, jag tror jag överdramatiserar helt klart. Har tappat förtroendet för alla gjutare p.g.a ett dåligt jobb tidigare. Därför jag tacksamt tar emot tips nu så att vi kan förmedla vidare till han som ska göra detta jobb. Vill inte lämna över allt ansvar till någon annan en gång till.

Vad menas med att dubba? Är det något sätt att skruva fast armeringen på?

Ankarmassa/Kemankare verkar vara en bra idé ifall man kan göra det samtidigt som man skruvar/ankrar fast.

Jag bifogar med en bild på hur leca-kanten ser ut, tror egentligen inte man kan såga bort hela betongkanten utan att skada lecan.

Tack så mycket.

Tänkte mest på hur den där betongkanten ser ut. Sen om du är rädd för sättningar... Hur ser marken ut under den nya gjutningen? Jag antar att du gör detta för att isolera? Får du ett stabilt underlag och du inte gräver djupare än du behöver så du rör upp redan packat material. Du måste naturligtvis gräva ner för makadam, bärlager men inte gräva bort skitmassor och lägga tillbaka dom menar jag (gick det att förstå vad jag menade där?)

Sen är det ju krymp på betongen. När du förankrar järn i den befintliga betongkanten och sen gjuter så kommer betongen att krympa. Hur mycket har jag ingen riktig koll på men kan kolla med en betongexpert senare idag. Det finns betong som inte krymper (expander betong) och det finns betong som krymper mindre. Kostar mycket och är med största sannolikhet inte meningsfullt alls. Hur som helst så tror jag att det i sammanhanget är obefintigt krymp på den spännvidden som det handlar om här men lite kommer det nog att dra ändå.

Det är kanske inte relevant heller men jag hade satsat på isolering med lite bättre bärighet under plattan. Skulle det bli mycket dyrare att gå upp till XPS200 tex?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tänkte mest på hur den där betongkanten ser ut. Sen om du är rädd för sättningar... Hur ser marken ut under den nya gjutningen? Jag antar att du gör detta för att isolera? Får du ett stabilt underlag och du inte gräver djupare än du behöver så du rör upp redan packat material. Du måste naturligtvis gräva ner för makadam, bärlager men inte gräva bort skitmassor och lägga tillbaka dom menar jag (gick det att förstå vad jag menade där?)

Sen är det ju krymp på betongen. När du förankrar järn i den befintliga betongkanten och sen gjuter så kommer betongen att krympa. Hur mycket har jag ingen riktig koll på men kan kolla med en betongexpert senare idag. Det finns betong som inte krymper (expander betong) och det finns betong som krymper mindre. Kostar mycket och är med största sannolikhet inte meningsfullt alls. Hur som helst så tror jag att det i sammanhanget är obefintigt krymp på den spännvidden som det handlar om här men lite kommer det nog att dra ändå.

Det är kanske inte relevant heller men jag hade satsat på isolering med lite bättre bärighet under plattan. Skulle det bli mycket dyrare att gå upp till XPS200 tex?

Hej! Tack för svar.
Jag ska ta fler bilder, har inte hunnit.

Marken är av makadam, vi har grävt upp och lagt ett dräneringsrör i mitten, eftersom det är lerjord är det väldigt fuktigt. Var en liten böl när vi grävde upp i botten. Ska nu packas om med vibratorplatta. Kanske var osmart att gräva upp, men nu är det gjort iallafall.

Vi funderade länge kring om det var värt med XPS eller inte, med tanke om fukthalten, men vi glömde att tänka på att XPS har bättre bärighet och "sjunker" (?) därför som du säger mindre.

Betongsorten har jag inte pratat med betongleverantören om ännu, tänkte höra runt lite faktiskt vad som passar bäst. Skulle vara snällt om du hörde också!!!

REDIGERAT:
XPS250 kostar 11.000kr (193kr/kvm) - Densitet 32kg/m3 - Tryckhållfastighet kPa 250 kort / 90 lång
EPS200 kostar 6.500kr (109kr/kvm) - Densitet 30kg/m3 - Tryckhållfastighet kPa 200 kort / 60 lång


Tack så mycket.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ifall du är mest orolig för läckage i ev. spricka mellan golvklinker och väggkakel så är den enklaste lösningen att lägga plastmatta på golvet med uppvik längs väggarna.
Jag tänkte på det också! Även ha duschkabin istället för duschvägg. Tack!!
 
  • Schema över grundkonstruktion med makadam, dräneringsrör, XPS-isolering och betong med golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
Kör på EPS200 och padda skiten ur makadamen istället. Dom sist 50 gör marginell skillnad.

Har pratat med en gubbe med betong klass 1. Han har haft rn hel del ganska avancerade betonggjutningar som platschef. Han hävdar att du kommer att få en krympspricka även om du dubbar. Den kommer inte att bli stor, i princip en anvisning men han garanterat att den kommer.

Hans förslag är dubbat med grova armeringsjärn (dia 20mm) och sist 2-3cm lägga i en tunn skiva som sen kan avlägsnas efter gjutning och skapar ett 3-4mm brett spår som mjukfogas. Alternativt övergjutning ca 5cm men det kan ju vara ett problem mot önskad höjd. Förstår man vad jag skriver och låter det sunt? Skall jag rita en bild?

Nån större rörelse skulle det inte handla om och han hävdar även att det inte borde vara rörelse nog att vara nåt problem med tätskiktet med tanke på att det numera är duk. Min egen bedömmning är att här gissar han en del då jag vet att han inte har tätskiktat nåt våtrum någonsin..
 
Med en papegojas envishet, ta bort den där sista resten av gamla golvet.

Protte
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kör på EPS200 och padda skiten ur makadamen istället. Dom sist 50 gör marginell skillnad.

Har pratat med en gubbe med betong klass 1. Han har haft rn hel del ganska avancerade betonggjutningar som platschef. Han hävdar att du kommer att få en krympspricka även om du dubbar. Den kommer inte att bli stor, i princip en anvisning men han garanterat att den kommer.

Hans förslag är dubbat med grova armeringsjärn (dia 20mm) och sist 2-3cm lägga i en tunn skiva som sen kan avlägsnas efter gjutning och skapar ett 3-4mm brett spår som mjukfogas. Alternativt övergjutning ca 5cm men det kan ju vara ett problem mot önskad höjd. Förstår man vad jag skriver och låter det sunt? Skall jag rita en bild?

Nån större rörelse skulle det inte handla om och han hävdar även att det inte borde vara rörelse nog att vara nåt problem med tätskiktet med tanke på att det numera är duk. Min egen bedömmning är att här gissar han en del då jag vet att han inte har tätskiktat nåt våtrum någonsin..
Hej FSN!
Ja, precis som jag misstänkte. Klart det kommer bli en spricka om än liten.

Så han tänker att övergjutning kan funka? Borde det inte bli en spricka iallafall? Hmm.
Takhöjden just nu är på 2,40, helst vill vi behålla så högt i tak som möjligt.

Att lägga mjukfog emellan springan eller att lägga flygspackel ovanför, vilket alternativ skulle ni rösta på?

Du behöver inte rita en bild, tror jag förstod.


Tack så mycket!
Ni är bäst.


prototypen prototypen skrev:
Med en papegojas envishet, ta bort den där sista resten av gamla golvet.
Protte
Det vågar vi inte. :(


REDIGERAT:
Jag tänkte använda PE-plast som ångspärr, men eftersom isoleringen bara är på 200mm undrar jag om man ska lägga plasten längst ner eller mellan cellplasten? Vet att när det är 300mm isolering så lägger man plasten efter 100mm.
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/åldersbeständig-byggfolie-p21022

Tack så mycket för tips!!!
 
  • Teknisk ritning av husgrund med isolering, LECA-kant, markduk, dräneringsrör och armerad betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
Med risk för att jag inte vet vad jag snackar om... plasten lägger man som ett radonskydd? Det behövs väl inte ens plast om man inte har radon? Jag byggde 2008 med just 200mm isolering och la plasten mellan dom två skivorna. Jag hoppas intr nån säger att det är fel.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Med risk för att jag inte vet vad jag snackar om... plasten lägger man som ett radonskydd? Det behövs väl inte ens plast om man inte har radon? Jag byggde 2008 med just 200mm isolering och la plasten mellan dom två skivorna. Jag hoppas intr nån säger att det är fel.
Hej!

Det låter väl rätt? Idag så lägger dem det efter första lagret 100mm. Sen är det 200mm ovanför.

Jag funderar på om man vågar lägga det längst ner med en markduk under så det inte spricker.
Det kanske skadar och ger någon typ av fuktattack på något sätt jag inte förstår mig på.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.