Hej

Fick också meddelande som löd "Instängd" utan att något var framför den eller dylikt. Men det har bara hänt en gång....

Har en Smart Sileno+

S snowballtwo skrev:
Har fått ett problem med min klippare (1600). Häromdagen hade den stannat i en slänt med felkoden att bakre stötsensor var påverkad. Lyfte upp den och den åkte iväg som vanligt. Idag stod den stilla i samma slänt och hade meddelandet "instängd". När jag startade om den så åker den en liten bit, stannar och vänder. Det verkar som den TROR att det ligger en begränsningskabel framför den hela tiden. Tidigare har den klarar denna slänten galant, så något är ju fel. Lampan i laddaren lyser fast grönt.
Någon som varit med om samma sak?
 
Hej

Vi har en Smart Sileno+ sen någon vecka tillbaka.

Har en fråga gällande avlägset område och guideslinga. Vid inställning(test) av området (avstånd 100m och 90%) så hittar den aldrig guideslingan ut till det avlägsna området. Hsr ett område aktivt.

Någon som har tips om vad det kan vara?
 
J JennyZ skrev:
Hej

Fick också meddelande som löd "Instängd" utan att något var framför den eller dylikt. Men det har bara hänt en gång....

Har en Smart Sileno+
Händer det igen så ta av karossen på den och gör rent runt pelarna. Verkar dock otroligt att det skulle börja krångla efter bara någon vecka...
 
Är det någon som uppdaterat sin sileno till senaste programvaran? Vad är nytt?
 
Jag uppdaterade en 160li sileno+, allt gick bra enligt datorn, körde med Mac. Tyvärr verkar robotens meny ha fastnat i uppstartsläge, det står bara "Gardena 160li" på skärmen. Någon som vet om det finns en resetknapp eller liknande för att komma vidare eller andra alternativ?
 
D drcosmos skrev:
Jag uppdaterade en 160li sileno+, allt gick bra enligt datorn, körde med Mac. Tyvärr verkar robotens meny ha fastnat i uppstartsläge, det står bara "Gardena 160li" på skärmen. Någon som vet om det finns en resetknapp eller liknande för att komma vidare eller andra alternativ?
Om processen gick felfritt, så borde grejorna starta upp automatiskt. Kanske bäst att höra med Gardenas support.
Annars gäller väl regeln, if it ain't broken, don't try to fix it.
 
D drcosmos skrev:
Jag uppdaterade en 160li sileno+, allt gick bra enligt datorn, körde med Mac. Tyvärr verkar robotens meny ha fastnat i uppstartsläge, det står bara "Gardena 160li" på skärmen. Någon som vet om det finns en resetknapp eller liknande för att komma vidare eller andra alternativ?
Den kanske funkar om batteriet tar slut och du får ladda upp den?
 
S snowballtwo skrev:
Den kanske funkar om batteriet tar slut och du får ladda upp den?
Jag har pratat med Gardena supporten, de tror att något hakat upp sig vid uppdateringen men att serviceställen kan fixa detta via en mer avancerad mjukvara. Kommer en uppdatering vill man gärna få in nya funktioner och buggfixar. Synd bara att det tar två veckor att få hjälp i semestertider. Tror förslaget om att tömma batteriet kan ta tid då den ej klipper för tillfället. Skall försöka uppdatera via en PC och se om det löser det hela.
 
D drcosmos skrev:
Jag har pratat med Gardena supporten, de tror att något hakat upp sig vid uppdateringen men att serviceställen kan fixa detta via en mer avancerad mjukvara. Kommer en uppdatering vill man gärna få in nya funktioner och buggfixar. Synd bara att det tar två veckor att få hjälp i semestertider. Tror förslaget om att tömma batteriet kan ta tid då den ej klipper för tillfället. Skall försöka uppdatera via en PC och se om det löser det hela.
Håll oss uppdaterade, jag hade precis tänkt att uppdatera min också (via Mac) men nu väntar jag nog lite...
 
Skickar en uppdatering så snart det löser sig. Försökte både via safari och chrome men inget fungerade. En firma jag pratade med trodde att det kunde vara fel på kretskortet. Normalt skall en uppdatering inte ställa till med något. Husqvarna supporten trodde bara att den hakat upp sig och att det skulle lösa sig via serviceställets mer avancerade uppdateringsmjukvara. Återkommer i ärendet!
 
Nu har en tekniker varit och uppdaterat Gardena R160Li med den senaste mjukvaran serviceteknikerna har tillgång till. Klipparen fungerar igen vilket är tur då gräset hunnit växa en del. Inga problem med att uppdatera, tror dock att jag kör PC nästa gång. Kontrollera bara att rätt Usb drivrutiner är installerade innan fick jag tips av från teknikern.
 
D drcosmos skrev:
Nu har en tekniker varit och uppdaterat Gardena R160Li med den senaste mjukvaran serviceteknikerna har tillgång till. Klipparen fungerar igen vilket är tur då gräset hunnit växa en del. Inga problem med att uppdatera, tror dock att jag kör PC nästa gång. Kontrollera bara att rätt Usb drivrutiner är installerade innan fick jag tips av från teknikern.
Tack för återkopplingen. Sa de något om att man bör göra uppdateringen på en PC, eller var det din reflektion? Surt om man inte kan använda Macen.
 
S snowballtwo skrev:
Tack för återkopplingen. Sa de något om att man bör göra uppdateringen på en PC, eller var det din reflektion? Surt om man inte kan använda Macen.
De sade inget om att det var problem med att använda Mac, han berättade att man måste se till att Usb drivrutinen var installerad korrekt vid PC användning. Tror mest att något inträffade vid uppdateringen, bör ej vara macen som ställde till det. Återkom gärna någon som uppdaterat via Mac och lyckats så kör jag nog den nästa gång.
 
D drcosmos skrev:
De sade inget om att det var problem med att använda Mac, han berättade att man måste se till att Usb drivrutinen var installerad korrekt vid PC användning. Tror mest att något inträffade vid uppdateringen, bör ej vara macen som ställde till det. Återkom gärna någon som uppdaterat via Mac och lyckats så kör jag nog den nästa gång.
Jag gör ett försök med Macen vid anställningen av klipparen. Tror inte jag kör den så länge till i år.
 
S snowballtwo skrev:
Jag gör ett försök med Macen vid anställningen av klipparen. Tror inte jag kör den så länge till i år.
Ge gärna besked om det lyckas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.