N Niklas Lindén skrev:
Det du nämner är orelevant eftersoM allt i rn trästomme är levande material. Vilken husleverantör erbjuder plyfa bakom eller två lager gips? Det tillhör inte vardagen, XN- villan har spont men det är en annan femma.
Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.
 
  • Gilla
Ankort och 1 till
  • Laddar…
H
N Niklas Lindén skrev:
Det du nämner är orelevant eftersoM allt i rn trästomme är levande material. Vilken husleverantör erbjuder plyfa bakom eller två lager gips? Det tillhör inte vardagen, XN- villan har spont men det är en annan femma.
Man kan ju iof använda stålreglar eller skenor.

De sa jag inte att någon gör.
Men skulle aldrig använda osb eftersom plyfa är så mycket bättre material än osb.
Alternativt 2 lager gips för att få mer fördelar.
 
H hul skrev:
Alternativt 2 lager gips för att få mer fördelar
Korrekt!
Bland annat överlägsen ljudisolering, om man vill ha det i t.ex. våtrummen.
Alltså för att slippa höra tvättmaskinen i läshörnan ;)
 
N Niklas Lindén skrev:
Det hörs att du aldrig har spacklat en vägg, att den lättare blir skev är pga att det inte finns ngn osb BAKOM inte att det är en 70 stomme.
Du skrev:
"Ställ dig brevid en 70 vägg med enkelgips och beundra skevheten." (min fetstil)

Då måste man väl anta att du menar att regeldimensionen har betydelse för skevheten!


 
Lövsta trähus låter dig göra allt precis som du vill..
De har bra leverantörer, och där är det t.ex råspont som standard överallt..

De gör färdigt rördragning och sätter eldosor i ytterväggarna i fabrik för att det skall bli effektivt för hantverkarna.. Detta kostar inget extra så du kan förbereda för allt, spottar i fönster osv även om du inte vill ha det just nu.

De är dessutom väldigt prisvärda.. De slog vallsjöhus, mjöbäcksvillan, myresjöhus, osv osv på fingrarna.. Dock kör vi generalentreprenad.
 
N Nikorasu skrev:
Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.
Håller helt med.
Det är avgörande även för nerverna..
 
N Nikorasu skrev:
Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.
Gjorde precis som ni, började med husleverantörer.
Håller absolut med dig ang snickare MEN, en minst lika viktig del är att läsa på om FÖRSÄLJARNA för husleverantören på olika forum....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.