Vi håller på och planerar garage med en gästdel.
Hjälp oss att hitta den perfekta planlösningen. Kom gärna med förslag på hur vi kan lösa det till den optimala planlösningen.

Obs! vi har bara dessa mått att förhålla oss till dvs byggnaden får inte bli större.

Just nu är garagebyggnaden placerat åt sydöst.

Sovrum och TV-rum är riktat åt sydöst.

Kök, WC och hall är placerat åt norr.

Köket har en vedspis närmast nocken som måste vara nära nocken pga att skorstenen ska vara så kort som möjligt och gå över minst en halv meter ovanför taknocken (syns ej på bild). Därefter blir det 20 cm mellanrum innan den vanliga spisen kommer. Därefter mellanrum på ca 80 cm till hörnskåpet. (inga överskåp ska vi ha, vill ha det öppet).
Sedan kommer diskho med fönster mot norr. Högskåp med kyl och frys i ett. Ugnen hamnar under spisen men vi vill gärna ha den i ett högskåp så kom gärna med en bra lösning där var den kan stå i så fall. Samt micro saknas just nu.

Garageportarna är placerade åt nordöst.

Entrédörren är placerad åt norr men syns ej ännu på ritningen. (Detta är en skiss bara)

Kom gärna med förslag och idéer.
 
  • Skiss över garage med gästdel som innehåller planlösning med sovrum, TV-rum, kök, WC och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hanniss skrev:
Just nu är garagebyggnaden placerat åt sydöst
Vad menar du med det? SÖ om huvudhuset? Kortsidan mot SÖ? Långsida mot SÖ? Det får bli lite mer specifikt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad menar du med det? SÖ om huvudhuset? Kortsidan mot SÖ? Långsida mot SÖ? Det får bli lite mer specifikt.
Hela byggnaden som kallas garagebyggnaden med gästdel är placerad åt sydöst. Dvs man kör in i garaget från nordöst Men långa sidan är inte helt riktad åt söder utan åt sydöst. Dvs där sovrum o TV-rummet är. Tyckte jag beskrev vädetstrecken efter rummen tydligt....
Hajjar du?
 
BirgitS
Behövs det så där stort sovrum?
Vårt gästrum är på 8-9 kvm och rymmer två sängar i vinkel, sängbord, en del vägghyllor och några stolar. Jag undrar eftersom det ser väldigt trångt ut framför soffan.

Är det inte viktigare med en riktig matplats om man ska laga mat i stor skala än med en soffa?
Annars brukar ju gäststugor få nöja sig med typ ett trinettkök och en mikro.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Behövs det så där stort sovrum?
Vårt gästrum är på 8-9 kvm och rymmer två sängar i vinkel, sängbord, en del vägghyllor och några stolar. Jag undrar eftersom det ser väldigt trångt ut framför soffan.

Är det inte viktigare med en riktig matplats om man ska laga mat i stor skala än med en soffa?
Annars brukar ju gäststugor få nöja sig med typ ett trinettkök och en mikro.
Vill ha garderober o sånt i sovrummet. Vill inte att det blir för trångt då boendet kommer bli permanent boende i framtisen för oss när vi blir pensionärer. Behöver tänka långsiktigt....
 
BirgitS
Okej, så det gäller egentligen inte en gästdel utan en separat bostad för två pensionärer och då behöver förstås sovrummet vara hyfsat stort. Vad är det för mått på utrymmet?

Det blir nog väldigt svårt att få plats med porslin, glas och livsmedel i bara underskåp på den lilla ytan. Hur har ni tänkt att sitta och äta?

Ställ soffan på andra väggen så att det går att komma fram, för klämma sig fram mellan soffan och vedspisen med dammsugaren ser väldigt trångt ut nu. Blir det inte bättre att ha köket där soffan står nu, för jag tror det blir färre trånga passager och mindre golvyta som går åt till passager då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så det gäller egentligen inte en gästdel utan en separat bostad för två pensionärer och då behöver förstås sovrummet vara hyfsat stort. Vad är det för mått på utrymmet?



Det blir nog väldigt svårt att få plats med porslin, glas och livsmedel i bara underskåp på den lilla ytan. Hur har ni tänkt att sitta och äta?

Ställ soffan på andra väggen så att det går att komma fram, för klämma sig fram mellan soffan och vedspisen med dammsugaren ser väldigt trångt ut nu. Blir det inte bättre att ha köket där soffan står nu, för jag tror det blir färre trånga passager och mindre golvyta som går åt till passager då.
Måtten står i ritningen. Men vi ska nog minska på sovrummet till 12,5 kvm istället. Soffan vill vi ha kvar där den står. Vill inte sitta Med ryggen till fönster. Vill ha koll på utsikten o samtidigt se TV: n i samma vägg.

Vi behöver ha köket mot nord/väst då den delen av taket kommer ha skorsten till vedspisen ( Se förklaring ovan) samt planer på solceller på sydost taket. Vilket innebär att den måste vara ren från andra saker o undvika onödiga genomföringar där.

Vi flyttar sovrumsdörren till väggen där soffan står istället då vi får en bredare vägg mot söder. Därmed flyttar vi in väggen mot sovrummet lite till. Dörren blir skjutdörr.

Matbordet blir framför alla kökskåp.

Vill inte ha överskåp. Nu för tiden finns det så mycket bra förvaring till underskåp för tallrikar osv. Vill ha öppet o luftigt då det är ganska trångt ändå....
 
BirgitS
Förlåt men jag ser inga andra mått än antalet kvadratmeter.
 
Vad säger planbestämmelserna om tvåplan/inredd vind?
Tillåter planen källare / sutterängplan?

För att bättre utnyttja planbestämmelser kan man ibland klyva eller stycka en tomt.
Uttöm också den möjligheten!
 
B billy_baver skrev:
Vad säger planbestämmelserna om tvåplan/inredd vind?
Tillåter planen källare / sutterängplan?

För att bättre utnyttja planbestämmelser kan man ibland klyva eller stycka en tomt.
Uttöm också den möjligheten!
Får inte göra något av ovan frågor.
 
Som någon tidigare sagt saknas mått. Skissen anger endast yta.
Det är inte möjligt att skapa utrymmen för ett drägligt liv till två personer på denna yta. Vill du ändå försöka göra det till en människoboning för kortare vistelser eller för en begränsad period ska du snegla på hotell och studentbostäder.
  • Bort med mellanväggen! Avgränsa ENDAST hygienrummet
  • Integrera alla andra funktioner i ett och samma "allrum"
  • Inred hygienrum med tvättstapel och skåp för linne. Ge plats för rullstol
  • Skjutdörr istället för slagdörr till hygienrummet spar massor av plats
  • Välj RAK bänk för disk, spishäll och matberedning. Vinkel stjäl yta och försvårar förvaring
  • Undvik högskåp! Med kyl+frys i underskåp blir köksbänken 60 cm bredare på samma yta
  • Överskåp upp i tak ger maximal förvaringsvolym
  • Om möjlighet finns, öka rumshöjden över 240 cm för att på olika sätt inreda "på höjden"
  • Inred med möbler som har dubbelfunktioner (soffa & säng och soff- & matbort allt i ett)
  • Utför ytterdörren i glas så att den också funkar som trädgårdsdörr och ger ljus i bostaden. Kombinera gärna med skjutdörr direkt innanför som insynsvägg nattetid och för att ge bättre värmeekonomi
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det var nog ungefär den sämsta planlösning jag sett för en så liten bostad. Vad har ni tänkt göra som pensionärer? Sitta i soffan och titta på utsikten när ni inte sover? Ingen som är intresserad av att sitta och prata med varandra när man dricker kaffe eller äter? Utan man ska bara sitta där på led och titta på utsikten. Luta sig fram och ropa till den som sitter längst bort, när man har gäster?

Köket är så gott som oanvändbart, det är direkt farligt att tvingas passera bakom den som lagar man om man blir kissnödig när man sitter och tittar på utsikten, särskilt om en av er hamnar i rullstol på ålderns höst.

Måste skorstenen verkligen vara mot yttervägg? Att du av praktiska skäl vill ha den nära nocken förstår jag, men skulle det inte funka att ha den mot garageväggen? Ett längsgående kök mot garageväggen, badrummet längst in där du ritat sovrummet, ett mindre sovrum där du ritat sofforna, och gott om utrymme för soffor och matbord i hörnet där du ritat köket.Soffor måste inte stå med ryggen mot en vägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det var nog ungefär den sämsta planlösning jag sett för en så liten bostad. Vad har ni tänkt göra som pensionärer? Sitta i soffan och titta på utsikten när ni inte sover? Ingen som är intresserad av att sitta och prata med varandra när man dricker kaffe eller äter? Utan man ska bara sitta där på led och titta på utsikten. Luta sig fram och ropa till den som sitter längst bort, när man har gäster?

Köket är så gott som oanvändbart, det är direkt farligt att tvingas passera bakom den som lagar man om man blir kissnödig när man sitter och tittar på utsikten, särskilt om en av er hamnar i rullstol på ålderns höst.

Måste skorstenen verkligen vara mot yttervägg? Att du av praktiska skäl vill ha den nära nocken förstår jag, men skulle det inte funka att ha den mot garageväggen? Ett längsgående kök mot garageväggen, badrummet längst in där du ritat sovrummet, ett mindre sovrum där du ritat sofforna, och gott om utrymme för soffor och matbord i hörnet där du ritat köket.Soffor måste inte stå med ryggen mot en vägg.
Drastiskt uttryckt, men i sak håller jag med. Nä, lyssna på @billy_baver som hade ett antal goda förslag. Inte minst det där om bäddsoffa i ett allrum.

Livet är fullt av kompromisser. Ska man bo permanent på så liten yta kan man inte räkna med stort mastersovrum. Då måste ytan användas bättre.

Sen ser det ut som om garagedelen är avsedd för två bilar. Om ni nu inte får bygga större - vilket är viktigast? Att bilarna bor bra eller att ni gör det?
Minska på garagedelen till plats för max en bil, med möjlighet att göra om även den andra bilplatsen till boyta när ni ska flytta in där permanent.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Några fler förslag?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det var nog ungefär den sämsta planlösning jag sett för en så liten bostad. Vad har ni tänkt göra som pensionärer? Sitta i soffan och titta på utsikten när ni inte sover? Ingen som är intresserad av att sitta och prata med varandra när man dricker kaffe eller äter? Utan man ska bara sitta där på led och titta på utsikten. Luta sig fram och ropa till den som sitter längst bort, när man har gäster?

Köket är så gott som oanvändbart, det är direkt farligt att tvingas passera bakom den som lagar man om man blir kissnödig när man sitter och tittar på utsikten, särskilt om en av er hamnar i rullstol på ålderns höst.

Måste skorstenen verkligen vara mot yttervägg? Att du av praktiska skäl vill ha den nära nocken förstår jag, men skulle det inte funka att ha den mot garageväggen? Ett längsgående kök mot garageväggen, badrummet längst in där du ritat sovrummet, ett mindre sovrum där du ritat sofforna, och gott om utrymme för soffor och matbord i hörnet där du ritat köket.Soffor måste inte stå med ryggen mot en vägg.

Det var nog den sämsta feedbacken jag har fått hittills.
Tänk dig in i hur jag vill ha det och fråga istället och ge dessutom lite mer konkreta förslag istället för att bara klaga eller ge negativ kritik...

Här kommer svar på dina frågor:

-Skorstenen ska vara i norr pga framtida solceller ska vara på taket i söder/öster
-Ja, vi vill se på utsikten när vi blir pensionärer
-Soffor vill jag ha mot en vägg och inte framför fönster, för då kan jag ju inte se ut på utsikten annars.
-Det är Inte bra ha pga dålig energi i nacken (feng shui inredning) eller stress kommande i nacken/ryggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.