Ska sätta granitkeramik på vägg i kök. Har provsågat med kakelsåg med diamantklinga och vattenkylning, inköpt på Biltema. Blir det inte bättre än som på bilden? Kanten mot ovan och undersida blir ganska trasig trots att jag sågar långsamt medan sågsnittet i övrigt är väldigt slätt.

Närbild på en granitkeramikplatta med trasiga kanter efter att ha sågats med diamantklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Kanten är svag , flisar sig lätt , ett känt problem , har du provat med den andra skivan , tror den följer med kapen , ( syns på bilden på kapen , biltema ) enbart rund inga hack i den , diamantskivan har ju lite hack för rensningen och kan ta lite i kanten , det är svårt med hemmagrejer , har erfarenhet med detta själv
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kanten är svag , flisar sig lätt , ett känt problem , har du provat med den andra skivan , tror den följer med kapen , ( syns på bilden på kapen , biltema ) enbart rund inga hack i den , diamantskivan har ju lite hack för rensningen och kan ta lite i kanten , det är svårt med hemmagrejer , har erfarenhet med detta själv
Ok, tack för bekräftelse av problemet. Då är det inte mej det är fel på. Har båda typer av skivor men får samma resultat. Kakelfirman hyr ut proffssåg men den ser typ likadan ut, bara lite mer robust konstruktion.

Frågan är vilken typ av maskin, låt vara för proffs, som fixar detta?

För mitt snitt duger ju inte som avslut mot fönsternisch. Skulle behövas list som omsluter eländet.
 
Har du provat att börja med att göra ett tunt kapsnitt hela längden innan du fläskar på rakt igenom?
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
C cem77 skrev:
Har du provat att börja med att göra ett tunt kapsnitt hela längden innan du fläskar på rakt igenom?
Nix, Du menar med vanlig kap/vinkelslip? För utrustningen jag har är som typ ett litet sågbord där klingan inte kan höjas och sänkas, vilket faktiskt hade varit en bra funktion.
 
L
P phosun skrev:
Nix, Du menar med vanlig kap/vinkelslip? För utrustningen jag har är som typ ett litet sågbord där klingan inte kan höjas och sänkas, vilket faktiskt hade varit en bra funktion.
Det han menade var att om det var möjligt att dra ett grunt spår , genom att vända uppsidan neråt och sedan vända och skära igenom , det som jag upptåckt är , dom här enkla kaparnas skiva , skär inte vinkelrätt ner mot stenen , utan kommer mera som lite motskärs , medans
proffsen har större skivor , som skär mera rakt ned genom stenen , sen det med att använda vinkelmaskin är nog en utopi , det går inte att få jämt , det vinglar lite ,
Svårt fall doktorn grät
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det han menade var att om det var möjligt att dra ett grunt spår , genom att vända uppsidan neråt och sedan vända och skära igenom , det som jag upptåckt är , dom här enkla kaparnas skiva , skär inte vinkelrätt ner mot stenen , utan kommer mera som lite motskärs , medans
proffsen har större skivor , som skär mera rakt ned genom stenen , sen det med att använda vinkelmaskin är nog en utopi , det går inte att få jämt , det vinglar lite ,
Svårt fall doktorn grät
Jo, jag förstod det men en sådan övning tillåter inte den enkla Biltema maskinen. Jag ämnar leta rätt på en proffsmaskin när det närmar sig skarpt läge.
 
L
Kan finnas på blocket , du kanske har lite tid att ligga i framkant , annars leja bort det , är nog inget gratis , hoppas det går bra för dig
 
L Liteavvarje skrev:
Kan finnas på blocket , du kanske har lite tid att ligga i framkant , annars leja bort det , är nog inget gratis , hoppas det går bra för dig
Det löser sig, hyrfirmorna har sågbord där sågen hänger över plattan och sänks ner. Resultatet ser bra ut, se tex

Återkommer om en månad när arbetet påbörjats.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Fick leverans av kakelskärare idag, en Einhell RT-SC 570 L. Den har sänksågsfunktion. Sågsnittet blir väsentligt snyggare än med Biltemas kakelsåg. Dock så hjälper det inte att spåra tunt först som föreslagits ovan. En av bilderna visar jämförelse mellan Einhell och Biltema. Eftersom det är polerad granitkeramik syns skillnaden tydligt. Mindre flisor och mycket rakare snitt. För synliga snitt är därför en sådan här maskin guld värd.
 
  • Einhell kakelskärare med granitkeramikplattor och vattenskärning, snygga snitt syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av kakelsnitt mellan Einhell och Biltema på polerad granitkeramik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Varför använder du inte en helt vanlig kakelskärare istället?
 
T tank77 skrev:
Varför använder du inte en helt vanlig kakelskärare istället?
Har du provat det på 10mm tjock granitkeramik med plattstorlek 10x10cm2? Det är otroligt hårt material. Det är ju dessutom inte bara flisningen i ytan jag vill undvika, vill även ha en helt slät yta på hela snittet då det ska vara synligt i kant mot bla fönsternisch, plattan är genomfärgad.
 
T
Ja, inga problem att knäcka 10mm granitkeramik med en Sigma eller Montolit, som att skära i smör, dessa klarar upp till 20 mm granitkeramik och dessa skärare kan man låna av dom flesta välsorterade kakelbutiker.

Samt att skärkanten blir knivskarp och utan urslag.

 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, inga problem att knäcka 10mm granitkeramik med en Sigma eller Montolit, som att skära i smör, dessa klarar upp till 20 mm granitkeramik och dessa skärare kan man låna av dom flesta välsorterade kakelbutiker.

Samt att skärkanten blir knivskarp och utan urslag.

[media]
Imponerande, synd att Du inte var här när jag startade tråden. Men hur blir finish på snittytan? När jag sågar blir den mycket jämn, nästan som polerad.
 
T
Beror på vilken platta det är men generellt så blir den inte så jämn och särskilt inte inte "nästan som polerad"!
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.