Hej alla,
Vad har varit mest avgörande för er vid val av husleverantör? Jag har i mitt yrke sett de större företagens stommar/hus och vet att det mesta ser lika ut på insidan, förutsatt att man valt lika väggar. Men hur har ni tänkt.
 
  • Gilla
Petalv
  • Laddar…
Ingen av de hustillverkade jag hade kontakt med ville bygga helt på mina villkor,
så jag valde lösvirkesbygge med en liten byggfirma.
Grund- och andra markarbeten fick ett företag göra, husbygget ovan grund, inklusive el och vatten gjorde denna byggfirma.

Och allt blev bra, med mycket få tveksamheter.

Välkommen till forumet Niklas!
Var tänker du bygga?
 
Det känner vi själva också lite, att de har svårt att tilgodose mycket av villkoren. Sen att det ska vara så svårt att få säljare att berätta vad som ingår i en leveransdeklaration tycker jag är jobbigt. Jag är sugen på anlita prefab från utlandet ju mer jag läser om det, stomfärdigt.
Vi ska bygga i Norrköping.
 
Nu har jag haft kontakt med ca 15 husleverantörer och granskat deras offerter. Kan säga att de är så giriga att det inte är sant. Varje sak är nästan ett tillval. En OSB bakom gipsen ingår i princip ingenstans. Många har väldigt tunna innerväggar, liksom 70 stomme med enkelgips?? Seriöst alltså. Var nyligen inne i ett parhusområde där några vekanta hade köpt. Alla deras innerväggar var 70stommar, Myresjö hade levererat.
 
70 mm reglar i innerväggar är väl mer eller mindre standard om de inte är bärande.
Varför vill du ha tjockare väggar?

Och personligen anser jag det vara onödig "lyx" med OSB i väggarna bakom gipsen.
 
Jag har aldrig låtit bygga ett nytt hus, bara om och tillbyggnad.

Men jag har funderat lite på hur balansen egentligen ser ut mellan att köpa av husfabrik mot att bygga lösvirke?

De hustillverkar hus jag sett byggas i grannskapet, där har ytterväggar o tak monterats på typ 3 - 4 dagar, och då ser det ut att ha varit 4 - 5 man på bygget.

Sedan har arbete med att färdigställa pågått i 4 - 8 månader på de hus jag sett, i fallet 8 månader, såg det ut att ligga nere helt ett tag, men då har man sett 2 - 4 hantverkarbilar parkerade vid bygget i stort sett dagligen i minst 4 månader.

Om man jämför med lösvirkesbygge. Så sätter ju två snickare ihop stommen och fixar tätt tak på kanske 2 veckor, dvs. på den tiden fixar de ungefär det som ingår i de färdiga modulerna från en hustillverkare, möjligen minus isoleringen, som görs senare i lösvirkesfallet. Å andra sidan så riskerar man inget väderptoblem vid lösvirke, innan taket är tätt så har man inget som är regnkänsligt på bygget.

Och när väl lösvirkesbyggarna har fått dit taket och ytterväggarna, så borde ju färdigställande inomhus ta ungefär lika mycket resureser oavsett om det är lösvirke eller pakethus?

Jag menar att det verkar vara väldigt liten del av bygget som skiljer mellan husbyggsats och lösvirke. Huvuddelen av byggtiden verkar ju läggas på saker som ändå inte kommer färdigt från fabrik?
 
  • Gilla
Ethel88
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
70 mm reglar i innerväggar är väl mer eller mindre standard om de inte är bärande.
Varför vill du ha tjockare väggar?

Och personligen anser jag det vara onödig "lyx" med OSB i väggarna bakom gipsen.

Varför jag föredrar 95 stomme är pga ljudisolering samt förmågan stt hänga upp saker på väggarna därav OSB, det är inte en onödig lyx. Däremot är det onödigt sparande från husleverantören, eftersom kvalitetskänslan försvinner. Ställ dig brevid en 70 vägg med enkelgips och beundra skevheten.
 
  • Gilla
Ethel88
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har aldrig låtit bygga ett nytt hus, bara om och tillbyggnad.

Men jag har funderat lite på hur balansen egentligen ser ut mellan att köpa av husfabrik mot att bygga lösvirke?

De hustillverkar hus jag sett byggas i grannskapet, där har ytterväggar o tak monterats på typ 3 - 4 dagar, och då ser det ut att ha varit 4 - 5 man på bygget.

Sedan har arbete med att färdigställa pågått i 4 - 8 månader på de hus jag sett, i fallet 8 månader, såg det ut att ligga nere helt ett tag, men då har man sett 2 - 4 hantverkarbilar parkerade vid bygget i stort sett dagligen i minst 4 månader.

Om man jämför med lösvirkesbygge. Så sätter ju två snickare ihop stommen och fixar tätt tak på kanske 2 veckor, dvs. på den tiden fixar de ungefär det som ingår i de färdiga modulerna från en hustillverkare, möjligen minus isoleringen, som görs senare i lösvirkesfallet. Å andra sidan så riskerar man inget väderptoblem vid lösvirke, innan taket är tätt så har man inget som är regnkänsligt på bygget.

Och när väl lösvirkesbyggarna har fått dit taket och ytterväggarna, så borde ju färdigställande inomhus ta ungefär lika mycket resureser oavsett om det är lösvirke eller pakethus?

Jag menar att det verkar vara väldigt liten del av bygget som skiljer mellan husbyggsats och lösvirke. Huvuddelen av byggtiden verkar ju läggas på saker som ändå inte kommer färdigt från fabrik?
Fördelen med prefabricerade hus är att stommen byggs upp i ett vädersäkrat utrymme, väl på plats får du ett tätthus i bästa fall utan påverkam av regn eller snö. Men du har en poäng i resonemanget, många tillverkare har mellan 20-30veckor i tidplanen på färdigställandet av huset efter leverans. Men du får inte glömma att plattan ska helst torka i ett halvår innan ytskikten läggs an, så tiden är svår att kapa pga andra skäl också.
 
N Niklas Lindén skrev:
Ställ dig brevid en 70 vägg med enkelgips och beundra skevheten.
Finns absolut inget fog för att en vägg av 70 mm reglar skulle vara eller bli krokigare än en av 95 mm reglar.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
N Niklas Lindén skrev:
Fördelen med prefabricerade hus är att stommen byggs upp i ett vädersäkrat utrymme, väl på plats får du ett tätthus i bästa fall utan påverkam av regn eller snö. Men du har en poäng i resonemanget, många tillverkare har mellan 20-30veckor i tidplanen på färdigställandet av huset efter leverans. Men du får inte glömma att plattan ska helst torka i ett halvår innan ytskikten läggs an, så tiden är svår att kapa pga andra skäl också.
Men lägg bara till osb då? Vi gjorde detta på vårgårda hus och det kostade oss 15k.
 
Det är samma sak med bilar och annat som har tillval. Det ut annonserade priset gäller en version som är så avskalad att de inte räknar med att sälja det. Just för att kunna annonsera med ett lågt pris.
 
  • Gilla
Niklas Lindén
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Finns absolut inget fog för att en vägg av 70 mm reglar skulle vara eller bli krokigare än en av 95 mm reglar.
Det hörs att du aldrig har spacklat en vägg, att den lättare blir skev är pga att det inte finns ngn osb BAKOM inte att det är en 70 stomme.
 
H
N Niklas Lindén skrev:
Det hörs att du aldrig har spacklat en vägg, att den lättare blir skev är pga att det inte finns ngn osb BAKOM inte att det är en 70 stomme.
nä verkligen inte, där har du fel.
OSB är ett levande material så de är verkligen inte bara positivt att ha bakom.
Dessutom är de något man ska ha bakom så är de Plyfa, OSb är rena skiten och snålvariant.

Men ska man ta något så ska man ta 2 lager gips istället kan fästa i princip allt och massa fler fördelar.
så kortlar man där man vet att man behöver
 
H hul skrev:
nä verkligen inte, där har du fel.
OSB är ett levande material så de är verkligen inte bara positivt att ha bakom.
Dessutom är de något man ska ha bakom så är de Plyfa, OSb är rena skiten och snålvariant.

Men ska man ta något så ska man ta 2 lager gips istället kan fästa i princip allt och massa fler fördelar.
så kortlar man där man vet att man behöver
Det du nämner är orelevant eftersoM allt i rn trästomme är levande material. Vilken husleverantör erbjuder plyfa bakom eller två lager gips? Det tillhör inte vardagen, XN- villan har spont men det är en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.