S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med den rappakaljan, är det inte så svårt!
du ska bara veta.
 
H
SBH skrev:
du ska bara veta.
han menar att de är du som håller på med rappakalja om du inte fattar de
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
H hul skrev:
han menar att de är du som håller på med rappakalja om du inte fattar de
jaha :surprised::ok:
 
O
Nu är det så att hul har fått för sig att det är skillnad på folk och folk. De som sitter i rullstol är inte tillräckligt många i hans värld därför är dessa mindre värda. Dessutom tar en vägg upp 2 kvm. Men eftersom jag inte förstår det så är jag dum i huvudet.
Förresten, efter att ha läst på om hyressättning så inser jag att det inte är så enkelt att man stirrar enbart på kvm priset.

Men du får väldigt gärna förklara hur en vägg kan ta upp 2kvm... Gör det tydligt så att ett dumhuvud som jag förstår!
Marginaler inom byggvärlden? Beror fullständigt på vad som byggs. Br i stan? Rejäla marginaler! Dessa snål hus säkert väldigt liten! Men då är det perfekt om du jobbar gratis! Och dina kollegor förstås. Personalkostnader är den största biten
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
O Odjuret skrev:
Nu är det så att hul har fått för sig att det är skillnad på folk och folk. De som sitter i rullstol är inte tillräckligt många i hans värld därför är dessa mindre värda. Dessutom tar en vägg upp 2 kvm. Men eftersom jag inte förstår det så är jag dum i huvudet.
Förresten, efter att ha läst på om hyressättning så inser jag att det inte är så enkelt att man stirrar enbart på kvm priset.

Men du får väldigt gärna förklara hur en vägg kan ta upp 2kvm... Gör det tydligt så att ett dumhuvud som jag förstår!
Marginaler inom byggvärlden? Beror fullständigt på vad som byggs. Br i stan? Rejäla marginaler! Dessa snål hus säkert väldigt liten! Men då är det perfekt om du jobbar gratis! Och dina kollegor förstås. Personalkostnader är den största biten
men vi gör de lätt för oss.
vad är marginalen på sista raden för ett entreprenadbolag i % på årsredovisningen alltså inte på ett specifikt projekt.
vart brukar normalstora bolag hamna?

svara på de så ska jag addressera dina påståenden.
 
Har absolut inget med ts frågeställning att göra, eller spåret ni är inne på nu, men lite ordning får de vara, kliv upp ur sandlådan nu och håll diskussionen på en nivå utan påhopp och trams
 
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
H
O Odjuret skrev:
Nu är det så att hul har fått för sig att det är skillnad på folk och folk. De som sitter i rullstol är inte tillräckligt många i hans värld därför är dessa mindre värda. Dessutom tar en vägg upp 2 kvm. Men eftersom jag inte förstår det så är jag dum i huvudet.
Förresten, efter att ha läst på om hyressättning så inser jag att det inte är så enkelt att man stirrar enbart på kvm priset.

Men du får väldigt gärna förklara hur en vägg kan ta upp 2kvm... Gör det tydligt så att ett dumhuvud som jag förstår!
Marginaler inom byggvärlden? Beror fullständigt på vad som byggs. Br i stan? Rejäla marginaler! Dessa snål hus säkert väldigt liten! Men då är det perfekt om du jobbar gratis! Och dina kollegor förstås. Personalkostnader är den största biten


Hyressättning:
vid hyressättning så förhandlas hyran fram och då tar man hänsyn till läge, standard osv.
Så tex en hög standard som du förespråkar resulterar i ett högre kvm pris.
när man då satt kvm priset så är de multiplicerat med antal kvm.
Så en liten ökning i kvm sålt väldigt stort på ökad månadskostnad
tex: 10kvm extra i Göteborg = drygt 2000 kroner extra i månaden vilket är en enorm summa för många

Vägg tar upp 2kvm:
Ta exemplet de ligger en korridor mellan köket och vardagsrummet så tvingas man montera upp en vägg mellan för reglerna säger att de ska vara en avskiljande vägg.
då bygger vägg lite men sen måste man ha en korridor på vardera sida om väggen klart för att klara dom så kära tillgänlighetskraven.
Denna vägg innebär då att de bygger 2kvm extra i fallet som Ikano bostad hade.

Lönsamhet:
Eftersom du inte kan svara på lönsamheten för ett entreprenadföretag så gör jag de själv.
Lönsamheten ligger oftast under 5% och många har långt mycket sämre ner mot 1-2%
Så att de stora besparingarna finns på entreprenadssidan vinster är skitsnack
 
Man behöver inte vara av åsikten att hadikappade är mindre värda för att tycka att det är onödigt att ha de kraven på alla bostäder. Samhällsekonomiskt skulle det nog vara bättre om äldre som behöver hjälp kan flytta från villan till en anpassad lägenhet i närheten av hemtjänst. Det är inte billigast att de bor kvar utspridda i stora villor som de inte kan ta hand om. Men den typen av boende finns det knappt. Det finns många sätt att vända på det.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Man behöver inte vara av åsikten att hadikappade är mindre värda för att tycka att det är onödigt att ha de kraven på alla bostäder. Samhällsekonomiskt skulle det nog vara bättre om äldre som behöver hjälp kan flytta från villan till en anpassad lägenhet i närheten av hemtjänst. Det är inte billigast att de bor kvar utspridda i stora villor som de inte kan ta hand om. Men den typen av boende finns det knappt. Det finns många sätt att vända på det.
precis men den möjligheten finns inte för alla äldre nu de har helt enkelt inte råd på grund av inlåningseffekter på marknaden samt att lägenheter är för dyra.

Samtidigt tror jag ingen vill att vi ska utesluta handikappade från bostadsmarknaden utan snarare att vi ska möta problemet från andra synvinklar. Tror de är nödvändigt för att lösa problemet med bostadsmarknaden.
Små, billiga bostäder är eftertraktade och alla har råd.
mer personer på samma yta
mindre klimatavtryck
billigare hyra = mindre bidrag i form av bostadsbidrag mm
 
Staffans2000
Vad är det med er egentligen?

"Handikappade skall få bo var dom vill!"
"Alla vill ha stora badrum!"
"Det finns mer än pengar!"

Vilken värld lever ni i? Inte i min iallafall, för i min dimension finns det många som inte får allt de pekar på, och stället sig helt främmande till det bortskämda fyrtiotalistiska betonghäcksgnället som fyllt denna tråd! Häpnadsväckande verklighetsfrånvänt!
Hela vår tillvaro styrs av pengar. Dom räcker inte till allt. Antingen handikappanpassas alla bostäder, trots att bara en liten del kommer att brukas av de som behöver den, eller så fortsätter BB i Sollefteå att ha öppet. Listan kan göras oändlig.
Ett skräckexempel på tokinvestering i handikappanpassning, är eftermonteringen av rullstolslyftar i Oslos pendeltåg, dom är inte bara ivägen, dom samlar damm också. Avändandet är så lågt att "konduktörerna" måste gå på rullstolslyftkurs vart annat år. Flera jag pratat med har aldrig använt lyftarna överhuvudtaget! Så "Odjuret" och övriga -är detta väl använda pengar, eller har erat egenintresse inga gränser?
Vänliga hälsningar
Staffan
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
L
NU är det väl så Staffan2000 att det här är inte något som gemene man och kvinna har med att göra , om vara eller inte vara handikapanpassat , en enkel undran utan att försöka gå på med en pekpinne , i äldre tider så stuvades alla som inte föll in i ledet undan på någon avlägsen plats , för att inte synas , vill vi ha tillbaka det , NEJ , sedan kan jag väl ge dig ett visst medhåll
om ev. den överkurs som kommer till ibland , men tanken är nog god , för att alla ska ha ett så värdigt liv som situationen medger
 
H
Men ska verkligen en grupp av människor prioriteras över alla andra?
Ska inte flyktingar, pensionärer, studenter, ensamstående och andra utsatta grupper ha råd med en lägenhet enbart för vi tvingas bygga dyrt?

I Stockholm bor 75 % i singelhushåll med en snitt lön på under 28000kr i månaden.
Hur ska man på en sån lön ha råd med en hyreslägenhet som kostar 10-15000 kronor i månaden.
Hade man justerar kraven, byggt mer varierat, tänkt nytt och på såsätt reducerat kvm så hade man reducerat priserna och ökat antal lägenheter.

Många regler är helt enkelt löjliga.
Tex är de inte godkänt med Tvättpelare istället ska man placera maskinerna bredvid varandra och tar 1kvm extra yta per lägenhet.
Bara denna enstaka kvm hade gett 250kronor mindre i hyra per månad i Stockholm.
Tänk då när man börjar att titta över alla dessa konstiga regler så kommer man få enorm utväxling på detta.

Självklart ska en viss standard finnas kvar, de lönar sig inte att bygga för att rivas om 10år.
Men man borde kunna bygga mer varierat med olika standarder och storlekar och mått på tillgänglighet mm.

Alla vill inte bo stort lyxigt, alla har inte råd att bo stort och lyxigt.
Vissa vill bara kunna bo någonstans
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
"Liteochvarje"
Visst har vi med det att göra, för i slutändan är det du och jag som betalar kalaset! Om en tobakshandlare eller frisör tvingas bredda sin entré och bygga en rullstolsramp. Vem betalar?
Summa sumarum
Det är många miljarder per år vi talar om. Så varför inte ge anslag där det behövs (enligt huls förslag) istället för att sprida ut pengarna lite hipp som happ.
 
H
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Liteochvarje"
Visst har vi med det att göra, för i slutändan är det du och jag som betalar kalaset! Om en tobakshandlare eller frisör tvingas bredda sin entré och bygga en rullstolsramp. Vem betalar?
Summa sumarum
Det är många miljarder per år vi talar om. Så varför inte ge anslag där det behövs (enligt huls förslag) istället för att sprida ut pengarna lite hipp som happ.
Precis och de är ju inte så att vi förespråkar att man ska omöjliggöra de för rullstolsburna att vara i lägenheterna som byggs.
Men de finns flera förslag ute att sänka standarden från tillgänglighets till besöksstandard.
Då är det såpass anpassat att man kan besöka alla lägenheter som rullstolsburen men ska man bo konstans så behöver vissa åtgärdes utföras.
Tex. är alla entréer till fastigheterna och liknade fortfarande fullt anpassade men man har dragit in på andra som vissa mått och trösklar etc. Saker som går att åtgärda i ett senare skede till en rimlig kostnad genom att flytta garderober, installera ramper, riva väggar, etc etc.
 
O
H hul skrev:
Hyressättning:
vid hyressättning så förhandlas hyran fram och då tar man hänsyn till läge, standard osv.
Så tex en hög standard som du förespråkar resulterar i ett högre kvm pris.
när man då satt kvm priset så är de multiplicerat med antal kvm.
Så en liten ökning i kvm sålt väldigt stort på ökad månadskostnad
tex: 10kvm extra i Göteborg = drygt 2000 kroner extra i månaden vilket är en enorm summa för många

Vägg tar upp 2kvm:
Ta exemplet de ligger en korridor mellan köket och vardagsrummet så tvingas man montera upp en vägg mellan för reglerna säger att de ska vara en avskiljande vägg.
då bygger vägg lite men sen måste man ha en korridor på vardera sida om väggen klart för att klara dom så kära tillgänlighetskraven.
Denna vägg innebär då att de bygger 2kvm extra i fallet som Ikano bostad hade.

Lönsamhet:
Eftersom du inte kan svara på lönsamheten för ett entreprenadföretag så gör jag de själv.
Lönsamheten ligger oftast under 5% och många har långt mycket sämre ner mot 1-2%
Så att de stora besparingarna finns på entreprenadssidan vinster är skitsnack
Du missade en viktig sak i din hyressättning. Man tar inte hänsyn till läget. De har hyresnämnden varit väldigt duktiga med att påpeka!

Jag har aldrig sagt att det är rejäla marginaler, det är du som börjat blanda in dessa siffror.
Jag bara påpekade att eftersom du ska vara så duktig å kämpa för alla som är fattiga, att du borde jobba gratis!

Det är nog omöjligt att övertyga dig om handikappsanpassningen. Du har bestämt dig att den är värdelös och kostar brutala summor. Men du har inte kunnat påvisa några egentliga siffror på att det skulle kosta så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.