Har upptäckt att T-röd är utmärkt att tända grillen med.
Använder en sån där "skorsten" och istället för att lägga en liten fjuttig braständare (långsam) eller diverse reklampapper (avger en massa lustiga ämnen, tar upp plats och skymmer syretillförsel) eller tändvätska (brinner så sakta och endast i blandning med något, ryker annars bara) har jag kommit på att T-röd fungerar alldeles utmärkt. Brinner ordentligt och får fart på briketterna på nolltid. Bara hälla en lite skvätt i en liten brandsäker skål under skorstenen och tända på direkt.

Kollade MSDS för T-röd:
50-75% Etanol, 10-15% Propan-2-ol, 5-7,5% Butanon och 1-2,5% Aceton.
Pris typ 40kr/l.

E85:
70-86% Etanol, 14-30% Bensin. (Sommar normalt 85% etanol).
Pris typ 14kr/l.

Kommer bensinen att göra att tändningen går från att vara "något riskabel" till att vara "livsfarlig"?
Dvs att den avger så mycket ångor att skiten flyger i luften när jag tänder på...
Har aldrig hällt ut bensin lite här och där och tänt på just mtp respekt för ångorna.
 
Hemmakatten
Skulle aldrig äta mat som är grillad ovanpå indränkta grillkol/briketter oavsett om det är T-röd eller tändvätska. Trodde verkligen det var en utdöende sedvana.

Varför har du så bråttom? Ta en öl och filosofera lite medans skorstenständaren sköter sitt. Eller duka, fixa salladen eller andra tillbehör.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag dränker inte inte något. Jag låter enbart etanolen brinna under skorstenen (som ett spritkök) så att briketterna badar i lågorna. Då får jag snabbt igång de understa briketterna och så får skorstenen sköta resten. Etanol brinner väldigt rent och bra utan någon synlig rök eller sot över huvudtaget!

Att tända med tidningspapper och liknande fungerar men är mycket sämre då det ryker, luktar och lämnar flagor lite här och där. Om det blåser kan det dessutom flyga omkring glödande skräp. "Braständarkloss" fungerar bra och brinner rent, men grillningen måste då vara planerad och ölen kyld i förväg. När man kommer hem och ska spontangrilla måste det finnas en pålitlig och ren metod att få fart på skiten! :)
 
Hemmakatten
Kanske satsa på en gasolgrill?
 
martin43 martin43 skrev:
Kommer bensinen att göra att tändningen går från att vara "något riskabel" till att vara "livsfarlig"?
Risken finns. Dessutom är bensinångor luriga, de är tyngre än luft och kan "rinna iväg" och lägga sig på oväntade ställen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske satsa på en gasolgrill?
Hehe, jag har funderat på det men det går inte att räkna hem, och dessutom är gasol ett fossilt bränsle. Dessutom gillar jag att elda. ;)
 
martin43 martin43 skrev:
dessutom är gasol ett fossilt bränsle
:crysmile: och det är inte kol....

Skaffa en gasolbrännare å tända med då.
 
Bensin vid 11:40.
E85:
 
  • Gilla
Grävarn hönö
  • Laddar…
S
Tänder genom att elda med gasol på kolen/briketter.
Inga vätskor eller tändblock eller "skorsten"
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
:crysmile: och det är inte kol....

Skaffa en gasolbrännare å tända med då.
Nej, inte när briketterna är tillverkade av träkol, alltså skog. Det finns tydligen också briketter gjorda på brunkol.
 
Sant, men miljöpåverkan blir ju densamma om vi eldar upp det.
 
Köp en sån där fläkt å ställa skorstenen på då, tror jula eller bauhaus har
 
Enligt min åsikt,
Gasol = Vardagsgrillning efter jobbet, eller spontangrillning, alltså snabb grillning.
Kolgrill = Helg/semestergrillning, lite långsammare, lite bättre, lite mysigare och en Kall till det!

Man ska inte ha bråttom med en kolgrill, jag använder tändkuber under skorstenen. Och det tar 20-30min att få riktigt fin värme i grillen. På den tiden hinner jag sätta mig ner och ta en god kall och njuta. För att sedan förbereda lite utav det sista till maten. Perfekt!
 
  • Gilla
DemolitionMan
  • Laddar…
Jag har läst en massa undersökningar som varnade för att äta mat grillad på kol tänt med tändvätska. Förklaringarna lät förvånansvärt trovärdiga för att vara en svensk larmrapport så jag tycker att det finns skäl att tända på annat vis.

Går det inte att tända en kolgrill med en näve torra trästickor och några tändor som man snabbt späntar åt sig med kniven och gör en liten brasa av?
Så som jag brukar tända kokselden i ässjan.
 
Jag kör med skorsten och två ihopknycklade ark tidningspapper, mer behövs inte.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.