H
Ska förtydliga att reducera dessa kvadratmeter som Ikano bostad kunde göra med 20 kvm på en 64kvm stor lägenhet är ju inte bara på grund av sämre tillgänglighet utan även andra mindre genomtänkt krav som finns i sverige
 
BirgitS
Har en släkting som bor i ett BoKlok-hus (Ikano) som byggdes för ca 10 år sen. Från början var en tredjedel av lägenheterna 3: or på drygt 60 kvm men idag är det många som tagit bort en vägg så att det blivit 2: or, och likadant med 4: orna kring 75 kvm som blivit 3: or. Så nog är det många som är missnöjda med de trånga lägenheterna.

Edit:
Stoppat in mellanrum mellan : och "or" för att inte få in smileys.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Har en släkting som bor i ett BoKlok-hus (Ikano) som byggdes för ca 10 år sen. Från början var en tredjedel av lägenheterna 3:surprised:r på drygt 60 kvm men idag är det många som tagit bort en vägg så att det blivit 2:surprised:r, och likadant med 4:surprised:rna kring 75 kvm som blivit 3:surprised:r. Så nog är det många som är missnöjda med de trånga lägenheterna.
Dessa BoKlok-hus säljs fortfarande i de mindre storlekarna.
och de är jätte eftertraktade så nog är de inga problem att sälja dom
 
BirgitS
H hul skrev:
Dessa BoKlok-hus säljs fortfarande i de mindre storlekarna.
och de är jätte eftertraktade så nog är de inga problem att sälja dom
Jag sa inte att det var svårt att sälja dem utan att många som köper väljer att ta bort en vägg, dvs. folk gillar inte trånga lägenheter.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag sa inte att det var svårt att sälja dem utan att många som köper väljer att ta bort en vägg, dvs. folk gillar inte trånga lägenheter.

men läs alla mina artiklar de finns ett oerhört tryck på mindre lägenheter.
det är fakta, bara läsa igenom de.
 
O
H hul skrev:
Och vi säger 2 kvm då för att räkna på din siffror

Staten räknar med att de behövs 270 000 lägenheter de närmaste 5 åren
270 000 lägenheter * 2kvm * 20 000kr = 10 800 000 000 kr
så nog finns de pengar att spara.

ytterligare exempel:
Den lägenhetsmodell som Ikano Bostad utgår från är en tvåa på 44 kvadratmeter. Enligt det exempel som Ikano Bostad har räknat på (givet ett visst markpris/marknadsläge) kostar som bostadsrätt den drygt 1,7 miljoner kronor, med en avgift på 2775 kronor i månaden. Som hyresrätt kostar den 6 840 kronor i månaden. På det givna markområdet skulle det gå att bygga 750 sådana lägenheter om året.

Men med dagens byggregler går projektet i exemplet inte att bygga. I stället måste de bygga en betydligt större lägenhet på 64 kvadratmeter. Den blir då också dyrare att både köpa, 2 590 000 kronor, och att hyra, 9 735 kronor i månaden. Och tomten kommer bara att rymma 575 lägenheter per år.

– Vi får bygga stora lägenheter med fel fördelade ytor. Hall, badrum och sovrum tenderar att bli för stora på bekostnad av kök och vardagsrum. Vi vill visa på att dagens regelverk är ett lapptäcke av ett antal regler och tolkningar av regler som har vuxit fram under lång tid. De bygger på forskning från 30–40 år sedan, men i dag lever vi helt andra liv, säger Fredrik Anheim.
Intressant sätt att räkna på. Du har inte funderat på att man kan rita om lgh så märks inte dessa siffror? Nä de är förstås. Du har bestämt dig för att det är en jättekostnad med de kraven som finns. Enligt dina siffror skulle en lgh kosta 20000:- mer att tillverka. Det känns inte som någon kostnad att prata om. Du menar alltså att ett badrum kostar 10000:- att bygga per kvm? Framför allt tror du att folk egentligen vill ha hur små badrum som helst? du yrar om att man förlorar så mycket på att följa de sunda och vettiga krav som finns. Men om vi tar siffran 2kvm så skulle det i ett hus med 30lgh innebära att totalt 60kvm större skulle lgh bli. Men det skulle inte innebära att du förlorar en lgh i praktiken. Eftersom den siffran är fördelad över 30lgh med 5st på varje plan. Det innebär alltså 10kvm per plan. Det gör ingen lgh. Sedan brukar inte folk klaga på att badrummet är lite större. Kom ihåg att detta är enbart statiska siffror som inte tar hänsyn till någonting. Om du ska köpa en lgh så spelar inte 20000:- någon större roll.
Du lever i en konstig värld, som är långt ifrån den riktiga världen! Framför allt dina konstiga siffror du hittar på! Jag ska erkänna jag läser inte dina länkar. Känns inte nödvändigt då det har väldigt lite med verkligheten utan den stödjer enbart dina idéer. När du presenterar en länk om en människa som minsann bor på 8kvm så blir det bara komiskt! Jag bodde flera år i en etta på 34kvm tillsammans med frugan. De flesta frågade hur vi stod ut. De tyckte det var trångt. Det säger ganska mycket hur folk resonerar! De vill inte bo hur trångt som helst!
Men jag antar att ditt egna boende är en liten etta på 20kvm eftersom du tjatar om att man ska bygga smått...
Sen har du ingen som helst pejl på den samhällsekonomiska biten. Eller för att inte tala om den mänskliga biten! Allt är inte pengar. En extra kostnad på 20000:- enligt dig så kan man bo kvar i sin lgh! Är inte det värt något? Du är människa med känslor! Då förstår du att det kan vara värt det. Ibland går saker för långt. När man målar upp detta som nått hemskt och jättedyrt som påverkar bostadsbristen. Sen måste jag erkänna att högre krav än de som finns skulle bli förmycket!
 
H
O Odjuret skrev:
Intressant sätt att räkna på. Du har inte funderat på att man kan rita om lgh så märks inte dessa siffror? Nä de är förstås. Du har bestämt dig för att det är en jättekostnad med de kraven som finns. Enligt dina siffror skulle en lgh kosta 20000:- mer att tillverka. Det känns inte som någon kostnad att prata om. Du menar alltså att ett badrum kostar 10000:- att bygga per kvm? Framför allt tror du att folk egentligen vill ha hur små badrum som helst? du yrar om att man förlorar så mycket på att följa de sunda och vettiga krav som finns. Men om vi tar siffran 2kvm så skulle det i ett hus med 30lgh innebära att totalt 60kvm större skulle lgh bli. Men det skulle inte innebära att du förlorar en lgh i praktiken. Eftersom den siffran är fördelad över 30lgh med 5st på varje plan. Det innebär alltså 10kvm per plan. Det gör ingen lgh. Sedan brukar inte folk klaga på att badrummet är lite större. Kom ihåg att detta är enbart statiska siffror som inte tar hänsyn till någonting. Om du ska köpa en lgh så spelar inte 20000:- någon större roll.
Du lever i en konstig värld, som är långt ifrån den riktiga världen! Framför allt dina konstiga siffror du hittar på! Jag ska erkänna jag läser inte dina länkar. Känns inte nödvändigt då det har väldigt lite med verkligheten utan den stödjer enbart dina idéer. När du presenterar en länk om en människa som minsann bor på 8kvm så blir det bara komiskt! Jag bodde flera år i en etta på 34kvm tillsammans med frugan. De flesta frågade hur vi stod ut. De tyckte det var trångt. Det säger ganska mycket hur folk resonerar! De vill inte bo hur trångt som helst!
Men jag antar att ditt egna boende är en liten etta på 20kvm eftersom du tjatar om att man ska bygga smått...
Sen har du ingen som helst pejl på den samhällsekonomiska biten. Eller för att inte tala om den mänskliga biten! Allt är inte pengar. En extra kostnad på 20000:- enligt dig så kan man bo kvar i sin lgh! Är inte det värt något? Du är människa med känslor! Då förstår du att det kan vara värt det. Ibland går saker för långt. När man målar upp detta som nått hemskt och jättedyrt som påverkar bostadsbristen. Sen måste jag erkänna att högre krav än de som finns skulle bli förmycket!
Läs artiklarna, de addresserar flera av dina frågor och funderingar.
Men kan svara på några: 20 000 är en rimlig kostnad för lägenheter ja dock lite i överkant kanske.
OM du du minskar en hyreslägenhet med 10kvm i Göteborg så minskar hyreskostnaden med drygt 2000kr/månad. Alltså 25 tusen per år.
tänk Ikano som kunde bygga 20kvm mindre och således drygt 4000 mindre i hyra per månad.

Dessa siffror är ganska väsentliga för en nyanländ familj, en ensamstående föräldrer med 2 barn, en student, en pensionär osv.
Eller ska vi bygga ett samhälle där bara köpstarka kan bo i städer och vi exkluderar alla andra?
en mixad stad är otroligt viktigt enligt mig och då kan man inte bygga stort och lyxigt bara utan för alla.

Du kan inte bara utgå från din situation och dina vänner, finns folk som inte har någon köpkraft, folk som lever på bidrag osv.
Att skapa lägenheter för dessa är otroligt viktigt då är nog ett par kvm mindre lägenhet guld om du kan betala tusenlappar mindre i månaden.


Ditt lägenhet exempel är ju fel de med.
Jag är involverar i två lägenhets projekt just nu båda är över 120 lägenheter.
Säg att vi kunde minska varje lägenhet med 10kvm
120*10 =1200kvm/60kvm= 20 extra lägenheter på 60 kvm
(tänk då att Ikano hade förslag på att minska varje med 20kvm)

Klart att kvm kostar pengar att bygga på fortfarande men du får ju sålt kvm ändå.
dessutom är de mer personer som kan flytta in (löser bostadsbristen)
Miljöavtrycket blir mindre
En mer integrerad stad
osv osv

jag tycker faktiskt du borde presentera några studier som stödjer vad du säger och inte bara säga jag och mina kompisar tycker för ni representerar inte Sverige
 
S
O Odjuret skrev:
Intressant sätt att räkna på. Du har inte funderat på att man kan rita om lgh så märks inte dessa siffror? Nä de är förstås. Du har bestämt dig för att det är en jättekostnad med de kraven som finns. Enligt dina siffror skulle en lgh kosta 20000:- mer att tillverka. Det känns inte som någon kostnad att prata om. Du menar alltså att ett badrum kostar 10000:- att bygga per kvm? Framför allt tror du att folk egentligen vill ha hur små badrum som helst? du yrar om att man förlorar så mycket på att följa de sunda och vettiga krav som finns. Men om vi tar siffran 2kvm så skulle det i ett hus med 30lgh innebära att totalt 60kvm större skulle lgh bli. Men det skulle inte innebära att du förlorar en lgh i praktiken. Eftersom den siffran är fördelad över 30lgh med 5st på varje plan. Det innebär alltså 10kvm per plan. Det gör ingen lgh. Sedan brukar inte folk klaga på att badrummet är lite större. Kom ihåg att detta är enbart statiska siffror som inte tar hänsyn till någonting. Om du ska köpa en lgh så spelar inte 20000:- någon större roll.
Du lever i en konstig värld, som är långt ifrån den riktiga världen! Framför allt dina konstiga siffror du hittar på! Jag ska erkänna jag läser inte dina länkar. Känns inte nödvändigt då det har väldigt lite med verkligheten utan den stödjer enbart dina idéer. När du presenterar en länk om en människa som minsann bor på 8kvm så blir det bara komiskt! Jag bodde flera år i en etta på 34kvm tillsammans med frugan. De flesta frågade hur vi stod ut. De tyckte det var trångt. Det säger ganska mycket hur folk resonerar! De vill inte bo hur trångt som helst!
Men jag antar att ditt egna boende är en liten etta på 20kvm eftersom du tjatar om att man ska bygga smått...
Sen har du ingen som helst pejl på den samhällsekonomiska biten. Eller för att inte tala om den mänskliga biten! Allt är inte pengar. En extra kostnad på 20000:- enligt dig så kan man bo kvar i sin lgh! Är inte det värt något? Du är människa med känslor! Då förstår du att det kan vara värt det. Ibland går saker för långt. När man målar upp detta som nått hemskt och jättedyrt som påverkar bostadsbristen. Sen måste jag erkänna att högre krav än de som finns skulle bli förmycket!
Det finns ingen anledning att försöka få någon som hul att ändra sig.
Bara skygglappar för allt som inte faller i hul smak.
 
H
SBH skrev:
Det finns ingen anledning att försöka få någon som hul att ändra sig.
Bara skygglappar för allt som inte faller i hul smak.
Tillför något till diskussionen eller kommentera inte alls.
Jag och Odjuret har inte samma åsikter med vi försöker iaf argumentera för våran sak.
Inte som du bara skriver de är fel.
 
S
H hul skrev:
Tillför något till diskussionen eller kommentera inte alls.
Jag och Odjuret har inte samma åsikter med vi försöker iaf argumentera för våran sak.
Inte som du bara skriver de är fel.
Det går inte att ändra ditt tänk hul.
 
catherineb catherineb skrev:
Det bästa är väl att fråga den personen hos kommunen som kommer att ge er slutbesked? Vi hade löpande kontakt med vår byggnadsinspektör hos kommunen om frågor som dessa.

För oss räckte det med att ha låsbart medicinskåp och barnspärr till knivlåda liggandes på köksbänken. Inget behövde vara monterat.
På kommunen hängde till vår KA och han svarade bara svävande att han bedömde att spärr inte var tillräckligt om det stod låsbart. Men det räckte med en plastspärr i köket till knivar och maskindiskmedel.

Men när maskindiskmedel förvaras i tvättstugan skulle det va nyckel. Får inte ihop det där...
 
Mina frågor försvann visst i en helt annan diskussion som urartade i pajkastning... :( :(
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Marias_hus Marias_hus skrev:
Mina frågor försvann visst i en helt annan diskussion som urartade i pajkastning... :( :(
Jag tror inte att någon kan svara på dina frågor. Det står "bör", inte ska. Det betyder att det inte är nödvändigt.

Tyvärr räcker inte det utan det är upp till den som har tolkningsföreträde.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror inte att någon kan svara på dina frågor. Det står "bör", inte ska. Det betyder att det inte är nödvändigt.

Tyvärr räcker inte det utan det är upp till den som har tolkningsföreträde.
Ja det är nog så. Och den som ska tolka och besikta vägrar svara. Absolut ett moment 22. Vet inte hur jag ska kunna göra rätt...
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Ja det är nog så. Och den som ska tolka och besikta vägrar svara. Absolut ett moment 22. Vet inte hur jag ska kunna göra rätt...
Köp spärrar och ett låsbart skåp på öppet köp och lägg dem i ett hörn på besiktningen. Efter besiktningen kan du lämna tillbaka dem.
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.