Status
Tråden går ej att kommentera.
H
K Kortling skrev:
Konkurrens är snedvriden eftersom att vissa människor kan


Hur menar du att jag är bortskämd? Jag lever och bor i Sverige, det kostar att ha 50% skatt på varje tjänad krona
Vissa länder har inte detta, det är alltså billigare att leva i dessa länder. Dessa människor kan alltså överleva på en långt lägre timpeng än vad jag kan.

Jag sänker gärna min timpeng om mina omkostnader minskat i motsvarande grad.
Men om polacker arbetar fullt i Sverige så betalar dom skatt i Sverige precis som du, så vad pratar du om?
 
K
H hul skrev:
Men om polacker arbetar fullt i Sverige så betalar dom skatt i Sverige precis som du, så vad pratar du om?
Sluta generalisera att det är polacker, det äe ett rasistiskt tänk gentemot polackerna.

Om en person från ett annat land kommer och bor som en hund, arbetar 14 timmar om dagen i 3 veckor för 200 kronor i timmen och skattar för dessa pengarna. Åker sedan hem och lever loppan för pengarna som är över i sitt eget hemland där 100 kr i timmen anses som en riktigt bra lön.
Obs! Siffrorna är bara fiktiva obs!

För 100 kronor i timmen kan man inte överleva i Sverige, utan för att kunna överleva i Sverige som boende måste man fakturera 400 kr i timmen. Obs! Fiktiva siffror Obs!
 
K Kortling skrev:
Hur menar du att jag är bortskämd? Jag lever och bor i Sverige, det kostar att ha 50% skatt på varje tjänad krona
Vad snackar du om? Vem betalar 50% i skatt?
 
K
H hul skrev:
Men vad är det du inte förstår arbetar man i Sverige betalar man skatt i Sverige, de är lagen./QUOTE]

.
Varför har ingen berättat för mördare att det är olagligt att mörda? Hade dom vetat det hade vi uppenbarligen inte haft några mord.
 
H
K Kortling skrev:
Sluta generalisera att det är polacker, det äe ett rasistiskt tänk gentemot polackerna.

Om en person från ett annat land kommer och bor som en hund, arbetar 14 timmar om dagen i 3 veckor för 200 kronor i timmen och skattar för dessa pengarna. Åker sedan hem och lever loppan för pengarna som är över i sitt eget hemland där 100 kr i timmen anses som en riktigt bra lön.
Obs! Siffrorna är bara fiktiva obs!

För 100 kronor i timmen kan man inte överleva i Sverige, utan för att kunna överleva i Sverige som boende måste man fakturera 400 kr i timmen. Obs! Fiktiva siffror Obs!
Hur kan de vara rasistiskt mot polacker när jag säger "Men om polacker arbetar fullt i Sverige så betalar dom skatt i Sverige precis som du, så vad pratar du om?"

Det måste du bara förklara?

Vad är de för fel att en person kommer till Sverige arbetar hårt tjänar ihop sina pengar skattar och gör rätt för sig sedan och hem till sitt hemland och lever gott där?
 
K
H hul skrev:
Hur kan de vara rasistiskt mot polacker när jag säger "Men om polacker arbetar fullt i Sverige så betalar dom skatt i Sverige precis som du, så vad pratar du om?"

Det måste du bara förklara?

Vad är de för fel att en person kommer till Sverige arbetar hårt tjänar ihop sina pengar skattar och gör rätt för sig sedan och hem till sitt hemland och lever gott där?
Det är rasistiskt eftersom du fördomsfullt använder polacker som exempel på ett folk som arbetar billigt i Sverige. Skärpning!

Det är inte fel, det är jättebra för den utländska arbetaren du kan betala billiga pengar för.
Men som min ursprungliga fråga: hur är det bra för DIG?
 
H
K Kortling skrev:
Det är rasistiskt eftersom du fördomsfullt använder polacker som exempel på ett folk som arbetar billigt i Sverige. Skärpning!

Det är inte fel, det är jättebra för den utländska arbetaren du kan betala billiga pengar för.
Men som min ursprungliga fråga: hur är det bra för DIG?
Nä de har jag ju inte alls sagt, jag har sagt att om polacker arbetar i sverige så betalar dom skatt i sverige, de är ju ren fakta.

De blir billigare för mig som kund och företag, sveriges ekonomi växer min köpkraft ökar
 
K
H hul skrev:
Nä de har jag ju inte alls sagt, jag har sagt att om polacker arbetar i sverige så betalar dom skatt i sverige, de är ju ren fakta.

De blir billigare för mig som kund och företag, sveriges ekonomi växer min köpkraft ökar
Försök inte snacka bort dina förutfattade meningar. Det är uppenbart att du ser polacker som ett andraklassens folk du kan utnyttja. Läs dina egna inlägg.

Rent kapitalistiska motiv driver dig alltså?

Hur kan Sveriges ekonomi växa av detta? Lägre priser, lägre kostnader, lägre skatter. Sveriges BNP borde tvärtemot minska om man gör som du.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
H
K Kortling skrev:
Försök inte snacka bort dina förutfattade meningar. Det är uppenbart att du ser polacker som ett andraklassens folk du kan utnyttja. Läs dina egna inlägg.

Rent kapitalistiska motiv driver dig alltså?

Hur kan Sveriges ekonomi växa av detta? Lägre priser, lägre kostnader, lägre skatter. Sveriges BNP borde tvärtemot minska om man gör som du.
haha vi säger så.

billigare arbetskraft så kan företagen bygga mer, företag kan stanna kvar i sverige i stället för att flytta utomlands.
 
D Daniel 109 skrev:
Tanken är ju att hela EU ska ha samma levnadsstandard. Då kommer vår att gå ner för att kunna lyfta Bulgarien och Rumänien med flera.
Om man släpper konkurrens och lönedumpning fria sker ingen utjämning.
Det som sker är att den som tar minst betalt det vill säga bulgarerna får arbete.
Under tiden blir de arbetslösa i till exempel Finland allt mer desperata och till slut bjuder de under och får arbetena och hamnar ännu djupare i missären än bulgarerna.
Sedan bjuder någon annan till exempel svenskarna i ren desperation under finnarna. I det läget ligger vi redan långt under bulgarisk levnadstandard.
En tävling mot botten.

I Storbritannien provade man den samhällsmodellen kring sekelskiftet 1900. Jag rekommenderar boken "Avgrundens folk" av dåvarande grävande journalisten Jack London för er som inte vet hur det gick. Han borde har fortsatt som grävande journalist i stället för att börja skriva halvdåliga romaner.

Till slut hamnade man i en situation där en betydande del av befolkningen var dvärgvuxna på grund av undernäring i barndomen. I den stora industristaden Glasgow var medellivslägden ungefär 25 år. Glasgowborna dog i stora mängder av sjukdomar som de fick av att dricka kloakvatten ur Clyde eftersom kloakvatten var det enda drickvattnet de hade råd med. Gruvarbetarna i Cornwall levde ytterst sällan i mer än 35 år innan de dog av gifterna i gruvorna. I London var lönerna så låga att folk blev sjuka och dog av låg levnadsstandard och barnen dg av undernäring fastän båda föräldrarna arbetade 12 timmar om dagen.
Om någon arbetare protesterade dömde de sammangaddade arbetsgivarna enväldigt honom till döden genom att sänka lönen till svältdödsnivå.
Arbetsförhållandena och lönerna och rättssäkerheten hade helt enkelt dumpats till sådan nivå att folk helt enkelt inte överlevde.

Skall vi ha en utjämning måste vi garantera gästarbetarna hyggliga löner så de får med sig pengar hem och kan investera och bygga upp Östeuropa.
 
H hul skrev:
haha vi säger så.

billigare arbetskraft så kan företagen bygga mer, företag kan stanna kvar i sverige i stället för att flytta utomlands.
Ja just precis.......vi sänker oss till deras nivå så Sverige inte längre kan räknas som "topp 5" i världen.
Det är få förunnat att leva i ett land som Sverige och det vore ytterst korkat att sänka landet med t ex vissa av de förslag du framför i tråden.
Läs på lite om arbetsmarknadspolitiken mellan 50-80 talet. Då gick vi som tåget trots att arbetstagarsidan hade vind i seglen. Hmmm....
 
H
N Nils82 skrev:
Ja just precis.......vi sänker oss till deras nivå så Sverige inte längre kan räknas som "topp 5" i världen.
Det är få förunnat att leva i ett land som Sverige och det vore ytterst korkat att sänka landet med t ex vissa av de förslag du framför i tråden.
Läs på lite om arbetsmarknadspolitiken mellan 50-80 talet. Då gick vi som tåget trots att arbetstagarsidan hade vind i seglen. Hmmm....
jo men förutsättningar förändras, Sverige hade enorma fördelar mot stora delar av resten av Europa.
nu är andra länder i kapp och vi måste anpassa oss.
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
Dracula vart jobbar du? Och vart kommer dom siffrorna ifrån. Jag jobbar som tekniker och kan säga att siffrorna du skriver ej stämmer överens med vad jag har sett lönebilden ligga på.
 
H hul skrev:
jo men förutsättningar förändras, Sverige hade enorma fördelar mot stora delar av resten av Europa.
nu är andra länder i kapp och vi måste anpassa oss.
Det är väl bättre att vi gasar på ännu mera i sånt fall än att hamna i dyngan med vissa andra länder i europa. Känns det lockande är det nog inte så svårt att flytta till Rumänien eller Bulgarien. Jävlar vad billig arbetskraft du kunde få tag på där, Hul. Är du sugen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.