Status
Tråden går ej att kommentera.
Hur kommer det sig att fiberoptiksbranschen har så låga löner? Detta gäller både projektörer, projektledare och tekniker. Jag som tekniker skulle tjäna avsevärt bättre att vika kläder i en butik (vilket jag också gjort för x antal år sedan)

Projektledare tjänar 30-32' i månaden, detta är i underkant. Projekten är oftast inga mångmiljonbelopp men flera små á budgeterat 1-4 minljoner kr + -

Branschen är het, det saknas mycket folk i hela landet, både UE som schaktar och tekniker som installerar.

Det finns utbildningsaktörer som utbildar fibertekniker, kurserna är inkl praktik ca 24-50v heltid beroende på om man läser till koppar-nätet också. Jobbet kräver ingen master och många skulle kunna lära upp sig, men det är inte heller busenkelt.

Jag skulle tycka att en fibertekniker bör ligga i samma spann som många andra hantverksyrken. Inputs?
 
Rent generellt skulle jag säga utbud och efterfrågan. I början utbildade man massor med folk (betalda utbildningar genom AF) då man trodde att det skulle behövas en stor styrka i varje kommun som jobbade med fiber och nät.

Planerar man effektivt behöver man inte så mycket personal helt enkelt. Man låter vanliga grävare förbereda marken sen kommer teknikerna ut och jobbar en dag eller två och sen vidare till nästa jobb.

Hårt konkurrentutsatt med då det finns många UE som anbudar på varje uppdrag,
Det driver ner lönerna.

Skulle nog säga. Ja. det är brist på folk. Om du anställer tekniker som även är elektriker för att du vill att de ska kunna ta andra uppdrag med. Om bara installationstekniker för nät/fiber... nej det har jag inte upplevt den tid jag jobbade inom installation.
 
Det brukar handla om någon av de här orsakerna då en bransch är i lönegrop:
-För få fackanslutna för att kunna driva igenom vettiga kollektivavtal
-För låg tröskel att ta in billig östeuropeisk arbetskraft
-För många utbildade i förhållande till behovet

På byggen i Finland har jag ofta blivit erbjuden löner som motsvarar ungefär 10000 kronor i månaden brutto med konstaterandet att om jag inte vill arbeta för den lönen tar de in bulgarer eller polacker. Varefter lönedumpningen sprider sig från land till land och från bransch till bransch dras vi ned i fattigdomen allihop.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Ska man komma upp i lön så ska man byta jobb.
 
Det där påståendet har vi diskuterat tidigare........ och jag ställer samma fråga som jag ställde då:
Vad skall man byta till när det inte går att få någonting annat än arbeten med samma eller ännu sämre lön?
 
J
Rent tekniskt har du just exakt då nått ditt tak.
 
Är väl bara i Hudiksvall som man certifierar tekniker? Hörde om en firma i stockholm som skickade tre "erfarna" fibersvetsare dit men bara en som klarade certet. Och så länge kraven är låga och det räcker med att kunna trycka på den gröna knappen och det står godkänt på svetsen så kan man internutbilda vilken apa som helst.

I och med detta så hålls lönerna nere men tyvärr så blir massanslutningen inget vidare.
 
Du menar väl enfaldstaket för något kompetenstak har jag aldrig nått.

Skall man få ett bättre arbete på en dumpad arbetsmarknad måste man antingen köpa det kontant med pengar under bordet eller genom att arbeta ett år på oavlönad prövotid eller genom att ta orimliga risker eller orimligt ansvar. Till exempel riva asbest utan skydd eller skriva på som kvalitetsansvarig platschef för ett bygge som drivs på sådant sätt att fusket slutar i domstol och man åker på personligt skadestånd.
Är man inte så urbota korkad att man går med på sånt där då kommer taket emot. Enfaldstaket. För att komma genom det taket måste man vara enfaldig och sakna självbevarelsedrift.

Enda vägen runt det där är om man råkar vara nära släkt eller barndomskamrat med rätt personer men det är svårt att förutse sådant när man väljer sina föräldrar;)
 
H
H heimlaga skrev:
Det brukar handla om någon av de här orsakerna då en bransch är i lönegrop:
-För få fackanslutna för att kunna driva igenom vettiga kollektivavtal
-För låg tröskel att ta in billig östeuropeisk arbetskraft
-För många utbildade i förhållande till behovet

På byggen i Finland har jag ofta blivit erbjuden löner som motsvarar ungefär 10000 kronor i månaden brutto med konstaterandet att om jag inte vill arbeta för den lönen tar de in bulgarer eller polacker. Varefter lönedumpningen sprider sig från land till land och från bransch till bransch dras vi ned i fattigdomen allihop.
Men de är väl inget negativt att folk från andra länder (eller samma land för den delen) kommer in och gör jobbet billigare, de är ju bättre för alla?
 
H heimlaga skrev:
Det brukar handla om någon av de här orsakerna då en bransch är i lönegrop:
-För få fackanslutna för att kunna driva igenom vettiga kollektivavtal
-För låg tröskel att ta in billig östeuropeisk arbetskraft
-För många utbildade i förhållande till behovet

På byggen i Finland har jag ofta blivit erbjuden löner som motsvarar ungefär 10000 kronor i månaden brutto med konstaterandet att om jag inte vill arbeta för den lönen tar de in bulgarer eller polacker. Varefter lönedumpningen sprider sig från land till land och från bransch till bransch dras vi ned i fattigdomen allihop.
Kan instämma om lönedumpningen generellt i många yrken, pga Schengen o EU, men, jag har ännu inte sett så många migranter som jobbar med fiber, dock en handfull på min ganska korta tid i branschen.
 
H
Dracula Dracula skrev:
Kan instämma om lönedumpningen generellt i många yrken, pga Schengen o EU, men, jag har ännu inte sett så många migranter som jobbar med fiber, dock en handfull på min ganska korta tid i branschen.
Men de är väl positivt om folk kan utföra ett arbete billigare?
 
G gnuttisch skrev:
Är väl bara i Hudiksvall som man certifierar tekniker? Hörde om en firma i stockholm som skickade tre "erfarna" fibersvetsare dit men bara en som klarade certet. Och så länge kraven är låga och det räcker med att kunna trycka på den gröna knappen och det står godkänt på svetsen så kan man internutbilda vilken apa som helst.

I och med detta så hålls lönerna nere men tyvärr så blir massanslutningen inget vidare.
De flesta klarar det rent tekniskt, provet alltså, men få klarar det inom den tidsramen som hålls. Sen kan man ju diskutera varför det skall finnas en tajt tidsram. Behöver elektriker också avlägga prov på tid?
 
H hul skrev:
Men de är väl positivt om folk kan utföra ett arbete billigare?
Possessivt för vem? Svenskar måste ha en viss nivå på lön för att klara sitt leverne. Svenska åkare har fått lägga ner pga osund konkurrens, och massor av chaffisar har blivit arbetslösa, och går på skattefinansierade bidrag. Är det bra kan man fråga sig?
 
H hul skrev:
Men de är väl inget negativt att folk från andra länder (eller samma land för den delen) kommer in och gör jobbet billigare, de är ju bättre för alla?
Hur tänker du nu?

För det första leder det till att inhemska arbetare blir arbetslösa. I Finland har vi till exempel 13% arbetslöshet samtidigt som de utländska låglönearbetarna har tagit över och ersatt oss. Den som anställer inhemsk arbetskraft kan inte konkurrera längre och det gör att allt större del av befolkningen slås ut i arbetslöshet. Det stora antalet arbetslösa som måste få bidrag tömmer statskassan och hela välfärdssamhället håller på nedmonteras medan allt fler slås ut helt ur samhället. Hela ekonomin urholkas och alla företag går dåligt då så många invånare saknar köpkraft.
Det är alltså inte bra för oss i Finland.

Bulgarerna som kommer hit får så låga löner att de inte går att leva på i Finland. En bulgar räcker inte ens till ett minimum av mat och kläder och pendling och en varm sovplats om man bor här och betalar för sig. Alltså har de familjerna kvar i misären i slummen i Bulgarien och så måste arbetarna som kommer till Finland dryga ut sin magra lön med att stjäla. De för inte hem någon större summa pengar till Bulgarien så landet förblir fattigt.
Det är alltså inte bra för Bulgarien och bulgarerna.



Skulle man däremot ha ett system där alla som arbetar i landet garanteras kollektivavtalsenlig lön skulle det gagna alla:
-Dels skulle hederliga skattebetalande företag med inhemska anställda kunna konkurrera.
-Dels skulle tillgången på arbetskraft säkras så att det inte blir ockerlöner under högkonjunktur eftersom man tar in utlänningar då de inhemska har fullt upp.
-Dels skulle köpkraften hållas uppe när de inhemska arbetarna inte bara lever på socialbidrag i år efter år efter år utan chans att någonsin få något arbete.
-Dels skulle vi ha arbete för drägliga löner och kunna skapa oss ett drägligt liv.
-Dels skulle statskassan inte tömmas.
-Dels skulle de bulgarerna som kommer hit kunna fara hem när kontraktsperioden är slut med en nätt summa pengar på fickan och investera pengarna på hemmaplan och småningom få Bulgarien på fötter.
Ren vinst över hela linjen för allihop utom för skurkföretagen.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
H
Dracula Dracula skrev:
Possessivt för vem? Svenskar måste ha en viss nivå på lön för att klara sitt leverne. Svenska åkare har fått lägga ner pga osund konkurrens, och massor av chaffisar har blivit arbetslösa, och går på skattefinansierade bidrag. Är det bra kan man fråga sig?
om någon kan utföra arbetet billigare så är de positivt ja.
då blir ju slutkostnad för mig som kund billigare och min köpkraft ökar vilket är bra för samhället och tillväxten.

Varför ska svenska arbetare ha någon förtur på arbetsmarknaden bara för att dom är födda i Sverige? Utländska arbetare utför arbeten lika bra som svenska
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.