Hoppas jag placerat detta inlägg någorlunda rätt annars kanske en snäll moderator kan flytta till passande kategori..



Planerar flytt till vår gård och behöver få till en lösning för placering av en del nödvändig utrustning (router/brandvägg, switch, NVR, NAS, mm)

Vi kommer under en obestämd framtid bo i en stuga på 18m2 (öppen planlösning) ;-)

Frun har hörsel som stålmannen, så att placera NAS, mm inomhus är klargjort "helt uteslutet". (själv är jag hörselskadad så jag berörs eg inte nämnvärt).

Ingen av övriga byggnader är tillräckligt stöldsäkra ännu, så jag funderar på att placera allt på kallvinden ovanpå stugan.

Isåf kan elektrikern som ska montera elcentralen efter semestern få dra upp el på en gång.

Isoleringen i bjälklaget bör då lösa ljudproblemet, men istället uppstår situationen med kyla/värme och fuktighet på en ouppvärmd kallvind och eventuella risker det kan medföra för utrustningen..

Oroar jag mig i onödan?
Skulle jag kunna bygga nått skåp för allt där uppe?

Vad tror dem samlade expertisen om situationen?

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Redigerat:
Är inte taket plastat så lär det dra upp en massa fukt där.
Se till så ventilationen är god på kallvinden och bygg ett skåp till utrustningen som du kan hålla några grader varmare i.
Ett alternativ är att ta bort ventilationen på kallvinden och sätta in en avfuktare.
 
S sblixten skrev:
Är inte taket plastat så lär det dra upp en massa fukt där.
Se till så ventilationen är god på kallvinden och bygg ett skåp till utrustningen som du kan hålla några grader varmare i.
Ett alternativ är att ta bort ventilationen på kallvinden och sätta in en avfuktare.
Tack så mycket för input!

Kör med diffusionsöppen (konvektionstät) luftspärrpapp i stugan och ventilation är via takfot & nock så den kan bli svår att ändra på..

Det verkar fungera bra än så länge, men då har vi ännu inte bott i stugan heller.. Ska nog skaffa en hygrometer för att få riktig koll..

Vinden är inte så stor så alla lösningar lär jag nog platsbygga... :thinking:
 
  • Interiör av en ouppvärmd vind med träreglar och diffusionsöppen luftspärrpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda frågetecknet för en sådan lösning är hur varmt det blir däruppe en varm sommardag.
Jag misstänker att det kan bli alltför varmt.
Annars ser jag inga problem med ett skåp med justerbar ventilation.
 
Ett enkelt skåp av plywood med isolering skulle ju funka bra på vintern (utrustningen värmer upp sig själv), men på sommaren måste grejerna tåla 40 grader. Livslängden på hårddiskarna kommer att bli kortare. Ett isolerat träskå isolerar ju även mot luften runtomkring så dra ett ventilationsrör som suger in friskluft från takfotrn rakt in i skåpet och termoststatstyr den så borde det fungera.
 
Montera dina grejer i ett enkelt köksskåp med dörr, borra lite hål uppe o nere för ventilation täck med flugnät.
Värmen som alstras håller fukt borta, häng in en termometer så du kan regelera ventilationen, är det bara några grader varmare än omgivningen är det OK.
Men det kan bli mycket varmt en sommardag 40-60 grader och det är inte bra för en NAS.
Du skall kanske överväga att placera skåpet nere i huset i alla fall.

Det var många liknande svar inom 5 min :)
 
S sblixten skrev:
Enda frågetecknet för en sådan lösning är hur varmt det blir däruppe en varm sommardag.
Jag misstänker att det kan bli alltför varmt.
Annars ser jag inga problem med ett skåp med justerbar ventilation.
martin43 martin43 skrev:
Ett enkelt skåp av plywood med isolering skulle ju funka bra på vintern (utrustningen värmer upp sig själv), men på sommaren måste grejerna tåla 40 grader. Livslängden på hårddiskarna kommer att bli kortare. Ett isolerat träskå isolerar ju även mot luften runtomkring så dra ett ventilationsrör som suger in friskluft från takfotrn rakt in i skåpet och termoststatstyr den så borde det fungera.
L Leif i Skåne skrev:
Montera dina grejer i ett enkelt köksskåp med dörr, borra lite hål uppe o nere för ventilation täck med flugnät.
Värmen som alstras håller fukt borta, häng in en termometer så du kan regelera ventilationen, är det bara några grader varmare än omgivningen är det OK.
Men det kan bli mycket varmt en sommardag 40-60 grader och det är inte bra för en NAS.
Du skall kanske överväga att placera skåpet nere i huset i alla fall.

Det var många liknande svar inom 5 min :)
Ja det var en enhällig uppfattning om läget.. :)

Jag skulle nog rentav få en Separat utbyggnad av stugan för skåpet godkänd lättare, än att placera det där nere...

Vår definition av "nödvändig" utrustning är dessutom väldigt långt ifrån varandras, så jag vill inte pressa frågan alltför hårt.... ;)


Det känns åtminstone inte som att jag kommer behöva oroa mig för fukt om jag alltså ordnar ett skåp till grejerna.

Får förmodligen bli en kombination av era förslag, ett platsbyggt skåp med nätförsedda hål för ventilation och ett ventilationsrör som kan ta in friskluft via en ventil..

Vad som då behövs är alltså någon slags automatisk (inställbar) lösning för reglering av temperaturen och friskluftstillförseln så jag slipper krypa upp på vinden varje gång temperaturen svänger.. :thinking:
 
Redigerat:
S sblixten skrev:
Annars ser jag inga problem med ett skåp med justerbar ventilation.
Problemet blir nog för mig just ATT få till en justerbar ventilation.. ;)
Några förslag vad jag kan börja söka på för att komma igång?
 
Jag tror inte du behöver ha någon justerbar vantilation. Låt en fläkt suga in uteluft kontinuerligt.
Frågan är vart den "använda" luften ska ta vägen. Det bör vara OK att släppa ut den på vinden. På vintern kommer du värma upp vinden något och därmed minska den relativa fuktigheten. På sommaren kommer det vara så varmt på vinden att du snarare kommer kyla den något, men det har ingen praktiskt betydelse.

Alternativet är att leda ut luften genom ytterligare ett rör, men jag tror det är helt onödigt.
 
Du råkar inte ha krypgrund där du kan ställa skåpet?
 
Förslaget med en tillufts rör och en liten pabst- fläkt som är tempstyrd från skåpet verkat OK.
Den behöver bara gå då det är för varmt i skåpet.
 
B b_hasse skrev:
Jag tror inte du behöver ha någon justerbar vantilation. Låt en fläkt suga in uteluft kontinuerligt.
Frågan är vart den "använda" luften ska ta vägen. Det bör vara OK att släppa ut den på vinden. På vintern kommer du värma upp vinden något och därmed minska den relativa fuktigheten. På sommaren kommer det vara så varmt på vinden att du snarare kommer kyla den något, men det har ingen praktiskt betydelse.

Alternativet är att leda ut luften genom ytterligare ett rör, men jag tror det är helt onödigt.
Tycker det precis som du säger borde ha positiv inverkan under vinterhalvåret..

S sblixten skrev:
Du råkar inte ha krypgrund där du kan ställa skåpet?
Tyvärr inte, står på hörnstenar..

L Leif i Skåne skrev:
Förslaget med en tillufts rör och en liten pabst- fläkt som är tempstyrd från skåpet verkat OK.
Den behöver bara gå då det är för varmt i skåpet.
Några sådana 120 fläktar ska jag nog rentav ha över nånst. Fast inte tempstyrda i sig...
 
Jag ser ingen anledning alls att suga in uteluft på vintern när det är minusgrader. Mellan 5-30 grader är lämplig omgivningstemp för elektronik.

Varför inte skaffa ett litet kylskåp och ställa termostaten på max? Problemet löst: Isolering, kylning på sommaren. Du kanske får ta upp ett hål som du har öppet vår och höst.
 
Jag skulle grävt ner en låda under huset eller vid sidan av huset med lock ovanifrån och ventilation.
 
Y
Jag har kallvind med mest lågbudget tak och allt elände, men mina prylar fortsätter att fungera ändå och gjort så i några år. Skruvade upp ett ikea köksskåp och lade sakerna i den. Inga tecken på fukt eller annat inuti eller utanpå.

Fast jag kan tycka det är obehagligt att ha saker på vinden såväl källaren ifall det skulle börja brinna.

Ta upp det med din fru, samt att det finns ljuslösa datorprylar, så kanske hon ger vika att ha det inuti boytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.