H heimlaga skrev:
när temperaturen går ned mot -20. Naturligtvis finns det ingen laddstolpe att tillgå inom 10 kilometer på skogsvägen där man parkerade bilen.
H heimlaga skrev:
Hur gör man med en elbil?
Av det som går att läsa sig till på nätet om tesla modell s med över 50 mils räckvidd enligt nedc körcykeln vilket i verkligheten verkar vara knappt 40 mil i normal temperatur, så är räckvidden vid riktigt vinterväder typ 25mil.
I övrigt inga vinterproblem.
 
Hur kommer det sig då att jag betalar 29 öre per kWh för kärnkraftsel?
Sen är det ju så att är det mörkt och vindstilla så finns varken vind eller solel och då spelar det ingen roll om den så vore gratis, om den inte finns...
(Jag har funderat på att sätta solpaneler på taket men jag får inget grepp på ekonomin i det, det snavar på att man säljer billigt påp sommaren och får köpa dyrt på vintern.)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur kommer det sig då att jag betalar 29 öre per kWh för kärnkraftsel?
För att den är byggd på 70-talet med statliga subventioner.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sen är det ju så att är det mörkt och vindstilla så finns varken vind eller solel och då spelar det ingen roll om den så vore gratis, om den inte finns...
Det händer väldigt sällan. Det blåser mest när det är som mörkast i synnerhet på havet, sen är det där dom 3-5 % kolkraft/gasturbiner kommer in.
 
Redigerat:
Jag delar i mycket vad larsbj brukar skriva i liknande trådar det är som jag ser det en ganska sund inställning. Själv avstår jag i de flesta fall att skriva eller kommentera denna typ av frågor och speciellt på detta allmänt hållna forum. Blir mest en strid mot väderkvarnar och utan någon större uppfattning om de övrigas intresse, inställning, bakgrund, kunskap etc dvs ett Sisyfosarbete utan större mening och som kanske mest tröttar en själv.

Däremot öga mot öga kan det vara intressant och givande med en djupdykning där förhoppningsvis båda parter får något med sig.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vänta nu litet.....om ni kör luftkonditionering och/eller kupevärmare på elektricitet från laddkontaken när bilen står så måste det ju rimligtvis gå åt en massa elektricitet och det är inte miljövänligt!

En annan sak jag funderar på:
Eftersom litionjonbatterier i batteriborrmaskiner tappar en väldig massa kapacitet i kyla undrar jag hur en elbil beter sig då man har huggit i skogen eller jagat eller fiskat eller skidat hela dagen och kommer tillbaka till bilen i skymningen när temperaturen går ned mot -20. ?

En tredje sak jag funderar på...... hur viktigt är det med luftkonditionering i en bil i vårt klimat?

En fjärde sak är det här med dragkrok..... en bil utan dragkrok är bara en halv bil. Det är lång väg och synnerligen miljövidrigt att köra 300 kilometer med traktor för att få hem saker som inte ryms in i bilen. Rimligtvis borde en välkonstruerad elbil ha en växellåda med två växlar.
1. Ja det går åt energi men ingen vill ju köra runt i minusgrader i kupén så på ett eller annat sätt skall den värmas upp. För en bensinbil finns viss miljövinst att man slipper kallstarten och för elbilen så spar man räckvidd då man slipper värma upp/kyla bilen med batteriets laddning, självklart styrs det via timer eller via telefonen innan avfärd.
2. Man tappar lite räckvidd vid minusgrader och laddningen blir lite långsammare men den "startar" hur lätt som helst och fungerar precis som vanligt även när det är 30minus, även här har man nytta av att kunna tina upp bilen via strömmen i batteriet om den står igenisad i skogen och man inte ens får upp dörren.
3.Tror inte många är beredda att avstå klimatanläggning när man köper en ny bil oavsett drivmedel, AC:n gör ju dessutom mer än att bara kyla, den sköter om luftfuktigheten och håller rutorna fria från imma när det spöregnar.
4. Ja dragkrok borde ju vara standard på alla bilar men många har ju två bilar och då kan ju iaf den ena ha krok. Vet inte varför man skulle ut med en traktor bara för att man saknar krok? Då lånar man väl bara grannens bil?
Elbilar behöver ingen växellåda då de har 100%vridmoment ifrån start så det är inte därför man inte får montera krok.

Självklart är det mest miljövänliga att behålla sin gamla bil och köra så lite som möjligt men verkligheten ser nu ut som den gör där alla vill ha senaste, säkraste, bekvämaste bilen och dessutom använda bilen till affären 200meter bort och använda sina ben så lite som möjligt och då får man se till att det finns alternativ som är mindre dåliga.
 
E Earplugged skrev:
Elbilar behöver ingen växellåda då de har 100%vridmoment ifrån start så det är inte därför man inte får montera krok
Varför skulle man inte få ha dragkrok?
Tesla erbjuder det i alla fall på modellen X
 
larsbj larsbj skrev:
Det händer väldigt sällan. Det blåser mest när det är som mörkast i synnerhet på havet, sen är det där dom 3-5 % kolkraft/gasturbiner kommer in.
Det är sant, det händer bara någon gång per år och brukar sammanfalla med -30.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är sant, det händer bara någon gång per år och brukar sammanfalla med -30.
Vad är det för problem med det? Elpriset ökar då och man kan välja om man behöver ladda bil just då.

Angående AC i bil.... Jag märker ingen större skillnad på bensinförbrukning med el utan AC. Det måste gälla för en EL- bil också. Dvs energikostnader (förbrukning) för AC är marginell.
 
L largab skrev:
Vad är det för problem med det? Elpriset ökar då och man kan välja om man behöver ladda bil just då.
Blir det mörkt pga av att krämen inte räcker till pga att vi hade kärnkraft men valde att ta bort den blir det varken billaddning eller något annat.
 
O
Vind och sol kommer av naturliga skäl aldrig vara det ända alternativet.

Köpa bil utan AC? Skulle aldrig vilja ha en bil utan AC. Där jag bor så har jag haft nytta utav AC väldigt många veckor...
Där verkar elbils ivrarna vara på samma våglängd som lilla mig!
 
Skulle fler medborgare förse sina hus med en eldstad som är konstruerad för att ge värme ifrån sig och inte bara som mystillbehör och sedan elda i den som extravärme under värsta köldperioderna så skulle elkonsumtionstopparna vintertid bli ett betydligt mindre problem.
Skulle man dessutom införa en straffskatt på julbelysning och överdrivet stora reklamskyltar skulle sannolikt hela problemet försvinna.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Varför skulle man inte få ha dragkrok?
Tesla erbjuder det i alla fall på modellen X
Största anledningen är väl att marknaden för elbilar än så länge är försvinnande liten och av den lilla marknaden är det bara ett fåtal procent som önskar dragkrok så tillverkarna lägger inga pengar på att anpassa bilarna och få dom godkända för drag, detta gäller många andra udda/exklusiva modeller och inte bara elbilar. Tex Mercedes AMG modeller skulle kunna dra vilken vagn som helst men får inte ha drag.
 
Jag tror AC drar en ganska rejäl bit soppa när den går för fullt. Just då är den troligen värd det för de flesta dock, att betala ett par kronor extra för att inte komma fram svettig till jobbet en sommardag tycker iallafall jag det är värt.

Att ha AC-auto-knappen på så bara avfuktar / kondenserar ju den fukt, då drar den nog nästan ingenting.

Ang eldstäder, jag är helt med på det konceptet, ska försöka att på sikt återställa 1-2st kakelugnar i huset, har 2 eldstäder idag som används när det är riktigt kallt, inte för att värmepumpen inte orkar utan mest för att jag tycker det är trevligt. Dock så är det i många tätbebyggda kommuner inte tillåtet att annat än "myselda", men sålänge man inte sureldar så misstänker jag att grannarna inte anmäler, om man inte har en surgranne då förstås... ;) Tanken är väl att inte nån ska elda sur ved, eller vadsomhelst, så hela villaområdet blir dränkt i en lytzendimma...
 
Jag tror AC drar en ganska rejäl bit soppa när den går för fullt. Just då är den troligen värd det för de flesta dock, att betala ett par kronor extra för att inte komma fram svettig till jobbet en sommardag tycker iallafall jag det är värt.

Att ha AC-auto-knappen på så bara avfuktar / kondenserar ju den fukt, då drar den nog nästan ingenting.

Ang eldstäder, jag är helt med på det konceptet, ska försöka att på sikt återställa 1-2st kakelugnar i huset, har 2 eldstäder idag som används när det är riktigt kallt, inte för att värmepumpen inte orkar utan mest för att jag tycker det är trevligt. Dock så är det i många tätbebyggda kommuner inte tillåtet att annat än "myselda", men sålänge man inte sureldar så misstänker jag att grannarna inte anmäler, om man inte har en surgranne då förstås... ;) Tanken är väl att inte nån ska elda sur ved, eller vadsomhelst, så hela villaområdet blir dränkt i en lytzendimma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.