Jag har en med en av de större hondamotorerna och det är den i särklass bästa motorn jag någonsin haft. Startar i princip alltid på första rycket, även efter en lång vinter. Nästa klippare kommer tveklöst att ha en hondamotor.
 
BigR
Jag hade satsat på Honda, iallafall så länge den inte har någon rem som ska bytas. Har själv en Subarumotor på min klippare. Den går rätt tyst och fint men tyvärr är den monterad på en Ryobi där drivning, reglage och chassie är av skräpkvalitet och jag gissar att motorn lätt överlever resten av klipparen.
 
Jag förstår att vissa tomter inte kan ha en robot, men skulle det fungera med robot förstår jag inte att köpa sig jobb i form av en gräsklippare.

Sen att jag råkar ha triss i Stigaklippare är en märkligt sammanträffande och inget jag rekommenderar.

Roboten fungerar väl i stort, handjagaren är fan inget man startar på första dragen men heller inte 10 drag. Park åkgräsklipparen klipper faktiskt bra men slirar överallt och är omöjligt att svänga fullt med om man vill komma därifrån...

Så när saker byts ut i framtiden lär det bli Husqvarnarobot och en fyrhjulsdriven Park
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag förstår att vissa tomter inte kan ha en robot, men skulle det fungera med robot förstår jag inte att köpa sig jobb i form av en gräsklippare.
Jag tycker att det är rätt roligt att klippa gräset :)
När klipparen startar alltså...
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag förstår att vissa tomter inte kan ha en robot, men skulle det fungera med robot förstår jag inte att köpa sig jobb i form av en gräsklippare.

Sen att jag råkar ha triss i Stigaklippare är en märkligt sammanträffande och inget jag rekommenderar.

Roboten fungerar väl i stort, handjagaren är fan inget man startar på första dragen men heller inte 10 drag. Park åkgräsklipparen klipper faktiskt bra men slirar överallt och är omöjligt att svänga fullt med om man vill komma därifrån...

Så när saker byts ut i framtiden lär det bli Husqvarnarobot och en fyrhjulsdriven Park
Fixar inte roboten klippningen eftersom du har andra klippare också ?
 
S smurfen72 skrev:
Fixar inte roboten klippningen eftersom du har andra klippare också ?
handjagaren köptes till infarsvägen som är ca 100m, åkgräsklipparen inhandlades efter att jag köpt ytterliggare fastighet där det inte är tänkt att vara fingräs utan klippas nån gång då och då
 
V vickan11 skrev:
Och jag ber om ursäkt för sent svar. Jag har faktiskt en till likadan som bara står. Om du kan tänka dig att hämta hela maskinen så att jag blir av med den så är den din för 0 kr.
men det blir lite svårt för du verkar bo lite ocentralt. 60 mil bort tyvärr(jag bor strax utanför Östersund). Jag får leta vidare men tack ändå!/LOB
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Jag har en Stiga med Honda motor som är orkeslös så till vida att den inte orkar klippa högre gräs. Inga problem att starta och går bra i motorn men när gräset blir högre lägger den av. Den har varit på service utan att dom hittade något fel. Jag har även en med Briggs o Stratton på landet som tar hur högt gräs som helst utan att svikta.
Någon som har upplevt något liknande?
Gunnar
 
Du får nog ta med hur många cc resp motor är på, effekt, klippbredd, mulch eller utkast om du vill jämföra. En för liten motor orkar inte oavsett märke. Mulch går tyngre än utkast osv.

Jag har själv stoppat ner en något för liten honda motor i ett större multiclip chassi. B&S motorn som satt i det chassit innan hade en hel del cc mer. Nu är minnet bra men kort - tror det var drygt 160cc mot hondans 135. Varför byte? B&S motorn gick, men behövde gås igenom ordentligt för att vara driftsäker, har för mig att det var plastförgasare på den också som gjorde att jag degraderade den till reservmotor och köpa förgasare om jag behöver motorn. Ålder på bägge motorerna till dags datum 13 år. Hondan startar på första rycket som alltid.

Numera gäller det dock att kniven måste vara vass om man väntar för länge, annars börjar den morra...
Inte motorns fel dock. Men visst orkade B&S:n bättre när gräset såg som nedan..
https://www.byggahus.se/forum/threa...set-foersta-gangen.169752/page-4#post-2730289
 
Det där va väl inget gräs ;)
 
Sne4 Sne4 skrev:
Jag har själv stoppat ner en något för liten honda motor i ett större multiclip chassi. B&S motorn som satt i det chassit innan hade en hel del cc mer. Nu är minnet bra men kort - tror det var drygt 160cc mot hondans 135.
Är motorn svagare så kan man inte göra några underverk, men hur är det med varvtalet? Jag vet inte hur det ser ut på Honda, men på Briggs & Stratton finns det en fjäder till varvtalsregulatorn som ibland blir slapp med åren så att varvtalet sjunker. Klipper man av en bit så höjer man varvtalet och ökar marginalen till stopp en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.