H
Marias_hus Marias_hus skrev:
Oj det här spårade ju ur ganska rejält!

Jag känner mig fortfarande lite osäker på vad som verkligen gäller, Boverket hänvisar till kommunen och kommunen hänvisar till vår KA, som säger att han tror att lås krävs. Jag blir knäpp på detta. Vadå tror? Jag borrar inte hål i nya skåpsdörrar för att man tror att det behövs ett lås om man inte VET! Men vill inte få nedslag på detta på besiktningen heller om det nu är så att det krävs... Sån djungel!


Ni som byggt nytt rätt så nyligen, kan ni berätta vad ni satt in för barnsäkerhet i er tvättstuga och som blivit godkänt?
Varför skippar du inte bara att göra de och tar de som en besiktningspunkt om de skulle bli de?
Är ju fixat på en sekund såfall innan ens besiktningsmannen åkt hem?
 
  • Gilla
ribbones
  • Laddar…
Köp ett låsbart medicinskåp på tex Bauhus, 200-300kr, packa inte upp det men lägg det i städskåpet tex. Köp lås till knivlåda, lägg fram på besiktning...
 
O
Det roliga är att så mycket större behöver inte en dusch bli. Och argumentet att det blir svårt å bygga billiga studentbostäder är kanske inte det bästa. Eftersom det byggs så mycket fler vanliga bostäder där finns det verkligen ingen anledning att klaga på att badrummet måste anpassas.
Hiss är långt ifrån handikappanpassning. Det är service. De flesta skulle inte vilja flytta in ien lgh om det inte finns hiss. Åtminstone inte högre än 3 dje våningen...

Att ha lås här å där för barnen tycker jag är löjligt!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
O
H hul skrev:
Att folk inte tror att handikappanpassning vid nybyggnad och renoveringar är en stor kostnad har helt fel.
Jobbar i branschen så vet vad de kostar och hur mycket vi sliter med att lösa de.
Även hur ofta de inte går att lösa så istället blir de ett lek och bus land eller något i den stilen.

Dessutom finnsde massa mer aspekter.
Tex ett projekt med student på 100 lägenheter så är lägenheterna små men man måste fortfarande ha badrum som är handikappsanpassade och nästan lika stora som restens lägenheten.
Skippat de kravet och på så sätt minskat badrum 20% minst och få in bra mycket mer lägenheter på samma yta.
Tänk när man skalar upp detta och tar lite på ytterligare mått i korridorer sovrum mm vilken utväxling man skulle få och mycket mer lägenheter.

Dessutom ni pratar om att man inte ska exkludera dom som sitter i rullstol, men varför drar ni gränsen där?
Vi anpassar ju inte alla lägenheter för blinda eller döva. De gör man i efterhand om de krävs.
Detta gäller de mesta sjukdomarna, så varför ska vi göra de för just de som sitter i rullstol?
Konstigt att man aldrig har hört de stora byggbolagen klaga så mycket på kostnaden för handikappskraven. Sen kostar det inga pengar å tala om när det är ett nybygge. Det är nere på arkitekt nivå som det handlar om.
Kostnaden består snarare i mindre vinst. Att göra ett badrum lite större är inte speciellt dyrt. Visst är det lite tråkigt med just studentboenden.
Var glad att de inte börjat ställa krav på att kök ska vara anpassade. Med allt det innebär... Då hade du haft en kostnad.
Som heter duga! Anpassa för blinda? Varför inte kan inte kosta många kronor.
Anledningen till att man stannar vid rullstolsanpassat är att det är dyrt för kommunen att åtgärda.

Vad som helst kan hända helt plötsligt sitter
Man där å önskar att man hade handikappanpassat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H hul skrev:
Varför skippar du inte bara att göra de och tar de som en besiktningspunkt om de skulle bli de?
Är ju fixat på en sekund såfall innan ens besiktningsmannen åkt hem?
Visste inte att det var ett alternativ. Sen tror jag iofs att det tar mig mer än en sekund att köpa ett lås och montera i en lucka men det är ju jag det... ;-)
Kan väl iofs köpa hem lås men vad mer behöver jag bunkra med för att vara beredd å alla eventuella krav?
 
O
Det vore lite väl om man inte fick flytta in pga några olåsta skåp
 
H
Marias_hus Marias_hus skrev:
Visste inte att det var ett alternativ. Sen tror jag iofs att det tar mig mer än en sekund att köpa ett lås och montera i en lucka men det är ju jag det... ;-)
Kan väl iofs köpa hem lås men vad mer behöver jag bunkra med för att vara beredd å alla eventuella krav?
Du kommer få godkänd besiktning även om du får nerslag på låset.
Så kan du senare fixa de i lugn och ro.
På sin höjd kommer du få skicks in besiktningspapperna med en signatur att du åtgärdat felet
 
Det bästa är väl att fråga den personen hos kommunen som kommer att ge er slutbesked? Vi hade löpande kontakt med vår byggnadsinspektör hos kommunen om frågor som dessa.

För oss räckte det med att ha låsbart medicinskåp och barnspärr till knivlåda liggandes på köksbänken. Inget behövde vara monterat.
 
Vi köpte för övrigt både vårt medicinskåp (vitt i plast, ingen nyckel) och barnspärr till knivlådan på Ikea.
 
H
O Odjuret skrev:
Men vad av dessa 10kvm är handikappskrav? Varför vill du minska en lghs yta med 10kvm? Varför inte ännu mer? Det är nog dags att du knallar över till säljavdelningen när du kommer till jobbet så kanske du lär dig lite om byggbranschen och kunder. För det har kanske inte slagit dig att om ingen vill bo i den lgh du tar fram så får du ingen lön. Man bygger bostäder som människor vill bo i. Inte bara för att de är billiga. Det är därför inte civilingenjören tar fram bygget utan arkitekten. Vi ska nog fortsätta hålla oss på våra kanter. Du gör det du är bäst på å arkitekten gör sitt.

Förresten om du blandar in politik så blir i dina ögon ännu värre.... Eftersom de vill säkerligen ha ännu mer anpassningar
angående politik så är jag med dig, de är en stor del av problemet.

men angående att folk inte vill ha mindre, enklare och billigare bostäder har du fel.
finns hur mycket forskning som helst på detta även när man gjort test på detta i storskala (alltså byggt så smått de gott och fått dispans mot krav)
Om du ser angående de projektet AF genomförde där de fick frångå vissa regler som ansågs överflödiga så kunde de sänka hyrorna med 25 %, vilket är fantastikt.
bidrar ju även till bättre integration då nyanlända kan ha råd med lägenheter i andra områden.

nedan tog jag fram på ungefär 2 minuter bara googla finns hur mycket som helst att en av de viktigaste utmaningarna är att bygga billigare nu.

https://www.nyteknik.se/bygg/fritt-fram-for-extra-billiga-lagenheter-6417766

https://byggtjanst.se/aktuellt/nyhe...-hur-det-gar-till-att-bygga-billiga-bostader/

https://www.hd.se/2017-04-29/helsingborgshem-vill-bygga-billigare-bostader

http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bostadskris---varfor-byggs-det-sa-fa-bostader/


https://www.nyteknik.se/opinion/vi-...iljonarsbostader-6399241#conversion-122831618
 
H
"Mjukare krav kring parkering, buller och tillgänglighet kan ge fler och billigare bostäder. Det framgår av en ny rapport som presenterades under Forum för bostäder och infrastruktur.

– Bakgrunden till den här utredningen är den ständiga debatten om varför bostadsbyggande är så dyrt. Vi har valt att titta på byggreglerna kring bostadsutformning. Hur är arkitektens möjligheter att pussla med bostadsområdet? I byggforskningen har inte mycket hänt sedan 70-talet. Sedan dess har mycket hänt när det gäller familjebildningen. Kraven på bostad är mer spridda i dag än förr, förklarade Mårten Lindström inledningsvis.

Genom att göra avsteg från bullerreglerna, tillgänglighetskraven och kravet om avskiljbart kök med dagsljus har utredarna lyckats få in fler lägenheter, i mer varierande storlekar, i projektet. Ett nytt begrepp som lanseras är ”besökstillgänglig”.

– Det innebär att kök och sovrum inte nödvändigtvis är handikappanpassade, men det ska vara möjligt för rörelsehindrade att vistas i lägenheten, förklarade Matilda Bäcklund.

Anders Kivijärvi redogjorde för de ekonomiska skillnaderna mellan liggande plan och det alternativa förslaget.

– Produktionskostnaden går upp då det är fler lägenheter i vårt förslag, men ser man till produktionskostnad gör vi en stor besparing.
"
 
H
"Om inte reglerna för handikappanpassning vore så stränga skulle fler och mindre studentbostäder kunna byggas. Det tror bland andra bostadsministern."
"

"Madeleine Forsbergs bostad i Lund ser ut som en lekstuga. Den är 8, 8 kvadratmeter. Hon trivs trots att bygget bryter mot de flesta av Sveriges byggregler. Man får inte bygga så här smått. Att det är en studentbostad spelar ingen roll.

-Det är tillräckligt. Jag har allt jag behöver. Man får bara tänka på vad man har för grejer, säger hon.

Stugan är ett experiment. Bostadsbolaget vill visa att om man slipper en massa byggregler- inte minst om handikappanpassning - skulle det gå att bygga många små och billiga studentbostäder."


https://www.svt.se/agenda/minister-staller-forbjuden-fraga?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O
H hul skrev:
"Om inte reglerna för handikappanpassning vore så stränga skulle fler och mindre studentbostäder kunna byggas. Det tror bland andra bostadsministern."
"

"Madeleine Forsbergs bostad i Lund ser ut som en lekstuga. Den är 8, 8 kvadratmeter. Hon trivs trots att bygget bryter mot de flesta av Sveriges byggregler. Man får inte bygga så här smått. Att det är en studentbostad spelar ingen roll.

-Det är tillräckligt. Jag har allt jag behöver. Man får bara tänka på vad man har för grejer, säger hon.

Stugan är ett experiment. Bostadsbolaget vill visa att om man slipper en massa byggregler- inte minst om handikappanpassning - skulle det gå att bygga många små och billiga studentbostäder."


[länk]
Tja.... Du svarar fortfarande inte på min fråga! Vad är det som gör dessa 10kvm?
Det går att bygga billigt om man vill. Men de stora byggbolagen är inte intresserade! Nu hittar man på olika saker så vips vill de bygga billigt! Men vill alla ha små å enkla boenden? Jag tror inte de flesta vill det. Det finns folk som vill bo ombord på en båt... Utan rinnande vatten. Så att de kan hitta nån som vill bo på 8kvm säger ingenting! Och oavsett så anser jag att handikappskraven ska inte sänkas eller tas bort. Men nu får du förklara om vad dessa 10kvm består av eftersom det var en siffra du själv nämnde. Själv kan jag konstatera att ett badrum som är den stora grejen blir max 1-2kvm. Hur mycket extra kostar detta?

Det är bra att de yrar om att bygga billigare, men det är inte det som behövs för att förändra bostadsbristen. För att du ska locka de flesta så behövs lgh med bra standard.
Tur att du lyckades hitta massa länkar som stödjer dig! Men det är oväsentligt när det gäller frågan varför är det så hemskt med tillgänglighetskraven?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H
O Odjuret skrev:
Tja.... Du svarar fortfarande inte på min fråga! Vad är det som gör dessa 10kvm?
Det går att bygga billigt om man vill. Men de stora byggbolagen är inte intresserade! Nu hittar man på olika saker så vips vill de bygga billigt! Men vill alla ha små å enkla boenden? Jag tror inte de flesta vill det. Det finns folk som vill bo ombord på en båt... Utan rinnande vatten. Så att de kan hitta nån som vill bo på 8kvm säger ingenting! Och oavsett så anser jag att handikappskraven ska inte sänkas eller tas bort. Men nu får du förklara om vad dessa 10kvm består av eftersom det var en siffra du själv nämnde. Själv kan jag konstatera att ett badrum som är den stora grejen blir max 1-2kvm. Hur mycket extra kostar detta?

Det är bra att de yrar om att bygga billigare, men det är inte det som behövs för att förändra bostadsbristen. För att du ska locka de flesta så behövs lgh med bra standard.
Tur att du lyckades hitta massa länkar som stödjer dig! Men det är oväsentligt när det gäller frågan varför är det så hemskt med tillgänglighetskraven?
Och vi säger 2 kvm då för att räkna på din siffror

Staten räknar med att de behövs 270 000 lägenheter de närmaste 5 åren
270 000 lägenheter * 2kvm * 20 000kr = 10 800 000 000 kr
så nog finns de pengar att spara.

ytterligare exempel:
Den lägenhetsmodell som Ikano Bostad utgår från är en tvåa på 44 kvadratmeter. Enligt det exempel som Ikano Bostad har räknat på (givet ett visst markpris/marknadsläge) kostar som bostadsrätt den drygt 1,7 miljoner kronor, med en avgift på 2775 kronor i månaden. Som hyresrätt kostar den 6 840 kronor i månaden. På det givna markområdet skulle det gå att bygga 750 sådana lägenheter om året.

Men med dagens byggregler går projektet i exemplet inte att bygga. I stället måste de bygga en betydligt större lägenhet på 64 kvadratmeter. Den blir då också dyrare att både köpa, 2 590 000 kronor, och att hyra, 9 735 kronor i månaden. Och tomten kommer bara att rymma 575 lägenheter per år.

– Vi får bygga stora lägenheter med fel fördelade ytor. Hall, badrum och sovrum tenderar att bli för stora på bekostnad av kök och vardagsrum. Vi vill visa på att dagens regelverk är ett lapptäcke av ett antal regler och tolkningar av regler som har vuxit fram under lång tid. De bygger på forskning från 30–40 år sedan, men i dag lever vi helt andra liv, säger Fredrik Anheim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.