Hej!
Har stött på problem med min Gardena r40 2012
Det började för några veckor sedan. Den laddar i 20min går ut och klipper i 8min sen in på laddning igen. Laddtiden sjunker och nu går den ut från station, kör 2m sen vill den in igen på laddning.
Har haft isär den för en vecka sedan och kollat kablar, kontakter, mm.
Kollar man laddnings schemat så ligger tiderna på 3-18min.
Har bytt batteriet i klipparen och kretskort i stationen. Ingen skillnad.

Är det någon som stött på liknande problem?
 
Om batteriet är sen 2012 så är det ju slut.
 
F Freddan888 skrev:
Hej!
Har stött på problem med min Gardena r40 2012
Det började för några veckor sedan. Den laddar i 20min går ut och klipper i 8min sen in på laddning igen. Laddtiden sjunker och nu går den ut från station, kör 2m sen vill den in igen på laddning.
Har haft isär den för en vecka sedan och kollat kablar, kontakter, mm.
Kollar man laddnings schemat så ligger tiderna på 3-18min.
Har bytt batteriet i klipparen och kretskort i stationen. Ingen skillnad.

Är det någon som stött på liknande problem?
Min betedde sig liknande när själva laddaren var sönder (efter åsknedslag). Kretskortet byttes först, men den orkade aldrig ladda. När laddströmmen gick upp så slog den ifrån. Vill minnas man kan se laddningsströmmen nånstans, försök få fram den menyn när den står och laddar och se om den laddar korrekt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F Freddan888 skrev:
Hej!
Har stött på problem med min Gardena r40 2012
Det började för några veckor sedan. Den laddar i 20min går ut och klipper i 8min sen in på laddning igen. Laddtiden sjunker och nu går den ut från station, kör 2m sen vill den in igen på laddning.
Har haft isär den för en vecka sedan och kollat kablar, kontakter, mm.
Kollar man laddnings schemat så ligger tiderna på 3-18min.
Har bytt batteriet i klipparen och kretskort i stationen. Ingen skillnad.

Är det någon som stött på liknande problem?

1. Återställ maskinen till fabriksinställningarna.
2. Gå till menyn för NY SLINGSIGNAL och aktivera en ny signal.
3. Testa nu.
4. samma problem ?
5. Laddstation sönder ! (kortet inne i stationen)
 
johan63 johan63 skrev:
1. Återställ maskinen till fabriksinställningarna.
2. Gå till menyn för NY SLINGSIGNAL och aktivera en ny signal.
3. Testa nu.
4. samma problem ?
5. Laddstation sönder ! (kortet inne i stationen)
Ingen skillnad efter test, jag har testat med nytt kort i laddstationen. Jag hade ett extra liggande.

Display på en laddstation med texten "TEST AV LADDSTATION" och resultaten "OK" för olika tester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jan Nylund skrev:
Min betedde sig liknande när själva laddaren var sönder (efter åsknedslag). Kretskortet byttes först, men den orkade aldrig ladda. När laddströmmen gick upp så slog den ifrån. Vill minnas man kan se laddningsströmmen nånstans, försök få fram den menyn när den står och laddar och se om den laddar korrekt.
Ström: ligger på 800-860mA när den startar laddning sen går den till 0 efter ca 15min.
Displayer på en Gardena-laddare som visar spänning, antal laddningar, laddnivå, ström och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
F Freddan888 skrev:
Ingen skillnad efter test, jag har testat med nytt kort i laddstationen. Jag hade ett extra liggande.

[bild]
Har du testat ny slingsignal ? Kolla bruksanvisningen för exakt hur du ska göra. Testa med en annan nätdel !!!
 
johan63 johan63 skrev:
Har du testat ny slingsignal ? Kolla bruksanvisningen för exakt hur du ska göra. Testa med en annan nätdel !!!
Japp testade enligt nedan
Ny slingsignal
.• Ställ robotgräsklipparen i laddstationen.
• Markera Ny slingsignal i menyn och tryck OK

Ska testa med en annan nätdel så fort jag får tag i en.
 
F Freddan888 skrev:
Ström: ligger på 800-860mA när den startar laddning sen går den till 0 efter ca 15min.
[bild]
Fungerar den i manuellt läge? Vad står batteriet på när den återvänder?
 
J Jan Nylund skrev:
Fungerar den i manuellt läge? Vad står batteriet på när den återvänder?
Den går likadant i Manuellt läge ca 10-15 min innan den stannar.

Den gick in på laddning nu med följande siffror i Auto

. LCD-display på en Gardena enhet som visar laddningsstatus med spänning, antal laddningar, laddningsström och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontrollera även laddkontakterna. Både mellan klippare och laddstation. Men även mellan kontakterna och kretskortet både i klipparen och laddstationen. Även nätdelen som tidigare nämnt kan vara en tänkbar orsak.
 
Negativt värde på "Ström" betyder urladdning har jag för mig.
Vi har fått böja laddblecken i laddstationen, fetta in dom, samt polerar blecken på roboten med smärgelduk några gånger för att fixa laddproblem.
 
G Gudahov skrev:
I övrigt är det möjligt att detta är sista säsongen för R40Li. Skall utöka gräsmattan med kanske 200 kvm och lär väl då ligga på över 600. Och en begränsningskabel på kanske 350m. Med alla öar och krokigheter känns det som ett omöjligt uppdrag för R40:an. Teoretiskt, enligt manual och specifikation, skall det ju inte gå i alla fall. Men kommer ge det en chans. Vi får se.
Ovanstående skrevs i april 2015. Roboten stod då på torpet och när jag skulle ta in den i oktober så var det något fel - klipparen stod och det var någon färgkombination på laddarens diod som jag inte minns. Var inställd på att köpa en större klippare 2016 så jag betraktade den gamla som död. Den fick stå utomhus till för tre veckor sedan.....

Förra sommaren och hösten omvandlade jag cirka 300 kvm beteshage, skogsdunge och annat till gräsmatta, vilket med tidigare 400+ kvm gräsmatta skulle vara för mycket för R40Li. Köpte en 330X för 18.795:- och uppgraderade den till 430X. Den nya gräsmattan var inte fullt etablerad förrän i slutet av maj i år. Körde igång den nya maskinen den 25 maj, om jag minns rätt. Sedan dess har den stannat 3 gånger (på 2 månader). Efter någon vecka klippte den begränsningskabeln. Sedan har den fastnat 2 ggr på samma ställe, där den åkt upp på en mini-kulle och anses vara "lyft". I övrigt måste jag säga att denna klippare är betydligt mer klipsk än R40Li. Snabb också.

För en liten gräsmatta har det dock ingen större betydelse. Därför beslutade jag mig för att lämna in den gamla R40Li för kostnadsförslag för en service. Tänkte att jag kunde använda den på den lilla plätten i stan (100 kvm+). Innan inlämningen noterade jag att robotens display lyste, men LCD-siffrorna var borta. Den hade väl frusit sönder någon av vintrarna - det är ju "flytande kristaller". Dessutom var laddstationen nu död - dioden lyste inte alls.

Efter 2 veckor fick jag ett SMS från servicefirman om att roboten var färdig(!). De sket i att lämna kostnadsförslag och reparerade den utan att ringa först. Ett kretskort till laddaren. Display med kretskort till roboten, nya gummidämpare och nya knivar. Med displaykortet uppgraderades firmware till 2015 års. Pris: 2.925:-. Tyckte det var överkomligt; jag hade ju egentligen dömt ut den redan hösten 2015.

Har nu installerat den i stan och den går perfekt. Känns betydligt klipskare än tidigare. Klipper bl.a. ibland backandes (dvs i båda riktningar); vilket jag inte minns att den gjort tidigare. Någon som kan bekräfta att er R40Li klipper när den backar ibland? Under vilka omständigheter gör den det i sådana fall.
 
  • Gilla
Klevert
  • Laddar…
Har en R70 och den har alltid klippt när den backar. Klippskivan stannar bara då rotationsriktningen ska ändras vilket kanske sker 2-3 gånger per klippomgång.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Oops
 
  • Gräsklippares insida med gräsrester och en lösgjord del, synliga röda kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.