O
Det här är en off topic diskussion flyttad från ämnet Barnsäkerhet i nybyggt hus. https://www.byggahus.se/forum/threads/barnsaekerhet-i-nybyggt-hus.299353/

/Moderator


H hul skrev:
rampen är inga konstigheter, alla hus/lägenheter som byggs ska vara handikappsanpassade.
spelar ingen roll om du eller din familj inte är de.

Men håller med att det är ett dumt krav som håller tillbaka byggindustrin och försämrar bostadsbristen avsevärt.
finns många sätt man kunde lösa detta problem smidigare utan att exkludera handikappade från bostadsmarknaden enligt mig
Jag tror inte att det är handikapps anpassningarna som är problemet för byggindustrin och resulterar i att öka bostadsbristen. Den var nästan rolig! Jag trodde i min enfald att bostadsbristen ökar därför att inflyttningen ökar. Men det var enklare än så! Då har vi löst problemen med bostadsbrist!
Hur skulle man kunna lösa problemen med handikappsanpassningar utan att exkludera dessa?
Jag är väldigt intresserad av detta!
L lundsbo skrev:
Ett låsbart skåp var vad även vi fick som info.
Däremot var vi tvungna att bygga en handikappramp ut från altandörren. Det räckte inte att visa ATT det går att bygga en utan den skulle vara där vid kommunens slutbesiktning.
Känns konstigt då ingen av oss är handikappade, och vi kommer ju att ta bort den direkt efter då det på sikt ska bli en inglasad altan där...

Tycker tanken är bra att bygga så att det går att handikappanpassa, men detta gör över mitt förstånd.
Vilken tur att det inte går över mitt förstånd! När ska folk förstå att de handikappskrav som finns inte är av ondo? Den där dagen man själv bryter benet eller gör sig riktigt illa så kommer man att uppskatta alla åtgärder man tvingats göra. Eller om man bjuder hem en vän som sitter i rullstol.
Det är stor risk att vi alla kommer att hamna där förhoppningsvis under en kortare tid då det är skönt med att ha badrum och kök på bottenvåningen. Även att undvika höga trösklar. (som även annars riskerar att bli ett tåproblem)
 
Redigerat av moderator:
Handikappanpassningar kostar ganska stora pengar. Frågan är hur stor nyttan är.

I min hemkommun handikappanpassades badhuset för en några milioner. Efter ett år tror jsg inte att det nyttjats av någon. Det skulle vara mycket billigare att ringa in bärare i det fallet.

Det finns massa andra byggregler som man kan diskutera om de kostar mer än de gör nytta.

Det borde finnas en marknad för att hyra ut ramper mm till inspektioner. Vilket tydligt visar att reglerna inte medför det som är tänkt.
 
H
O Odjuret skrev:
Jag tror inte att det är handikapps anpassningarna som är problemet för byggindustrin och resulterar i att öka bostadsbristen. Den var nästan rolig! Jag trodde i min enfald att bostadsbristen ökar därför att inflyttningen ökar. Men det var enklare än så! Då har vi löst problemen med bostadsbrist!
Hur skulle man kunna lösa problemen med handikappsanpassningar utan att exkludera dessa?
Jag är väldigt intresserad av detta!


Vilken tur att det inte går över mitt förstånd! När ska folk förstå att de handikappskrav som finns inte är av ondo? Den där dagen man själv bryter benet eller gör sig riktigt illa så kommer man att uppskatta alla åtgärder man tvingats göra. Eller om man bjuder hem en vän som sitter i rullstol.
Det är stor risk att vi alla kommer att hamna där förhoppningsvis under en kortare tid då det är skönt med att ha badrum och kök på bottenvåningen. Även att undvika höga trösklar. (som även annars riskerar att bli ett tåproblem)
Jag har väl aldrig sagt att de är den ändå lösningen på bostadsbristen men de är en av faktorerna.
Det är otroligt dyrt att handikappsanpassa bostäder.
Så istället för att lägga enorma summor på de kunde man istället avsätta en viss summa för varje lägenhet man bygger till en fond.
När en handikappad person flyttar in i en lägenhet som inte är anpassad så tar man pengar ur fonden och anpassar den.

Sen finns de massa gamla kontorsfastigheter mm som man vill bygga om till lägenheter men de går inte för man klarar inte handikappskraven.

Så jo skippa dessa krav och lösa de på ett annat sätt hade hjälp bostadskrisen mycket
 
Hemmakatten
För nybyggda hus kostar handikappanpassningen verkligen inte mer. Det handlar om att man på entréplanet har ett tillräckligt stort badrum, tillräckligt breda dörrar och inga höga trösklar, dvs saker man alla vill ha i ett nybyggt hus.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Daniel, jag läste ditt inlägg för min rullstolsburna fru... vi undrar båda två hur det är ställt med folk!
Att vara handikappad innebär att hela livet är fyllt med hinder. Även en anpassad miljö innehåller fler hinder än man anar. Allt som underlättar är av godo. Finns lösningarna redan från början är mycket vunnet den dagen de behövs.
Mitt hus var inte handikappvänligt när frun flyttade in , och eftersom hon frivilligt valt att bo med mig så fanns ingen hjälp att få.
Jag blev själv tvungen att bygga en hiss för att frun skulle ta sig till enda toaletten på övervåningen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jag inser också att det finns gott om hinder om man är handikappad. Men faktum är att sammhällsekonomiskt är det mycket billigare att du eftermontera en hiss än att det krävs i alla hus. Man måste väga nyttan mot kostnaden.

När ett litet studentrum måste ha en stor handikappad toa så är det lätt att inse att det medför extrakostnader. Att bygga lägenheter i mer än ett plan medför krav på hiss mm.

Jag ser det inte som kontroversiellt att väga kostnaden mot nyttan. Nuförtiden får man ju till och med nämna det innom vården.
 
O
Tänk att folk fortfarande gurglar på om hur dyrt det är samhällsekonomiskt... Jag undrar hur ni räknar då? Att bostadsbristen beror på handikappskraven det är ännu roligare för då har man helt och hållet missat allting. Byggarna nämner inte ens det som en anledning. De borde väl verkligen veta! Att handikappanpassa vid ett nybygge är ingen kostnad och tala om.
Det blir stora kostnader för kommunen när de måste göra en handikapps anpassning efteråt. Dessutom blir det jobbigt för den enskilde under processen att få anpassningen.
Alla människor har samma värde varför ska rullstolsburna stängas ute bara för att någon vill spara lite pengar!
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Nu sa jag inte att det är för dyrt. Men det finns definitivt kostnader, och de måste vägas mot vinnsterna.
 
S
H hul skrev:
rampen är inga konstigheter, alla hus/lägenheter som byggs ska vara handikappsanpassade.
spelar ingen roll om du eller din familj inte är de.

Men håller med att det är ett dumt krav som håller tillbaka byggindustrin och försämrar bostadsbristen avsevärt.
finns många sätt man kunde lösa detta problem smidigare utan att exkludera handikappade från bostadsmarknaden enligt mig
"Men håller med att det är ett dumt krav som håller tillbaka byggindustrin och försämrar bostadsbristen avsevärt."
där har du fullkomligt fel.
 
O Odjuret skrev:
Att handikappanpassa vid ett nybygge är ingen kostnad och tala om.
Vet du vad det kostar att sätta in en hiss i ett trevåningshus vid nyproduktion?
I stället för att låta den rullstolsburne bo i markplanet t.ex.?
 
Det handlar inte bara om att en rullstolsbunden skall kunna bo i huset. Det handlar även om att en rörelsehindrad skall kunna besöka bekanta/släktingar/älskare osv på samma villkor som en person utan rörelsehinder.

Jag har inte någon detaljerad information om vad en hiss kostar vid nybygge av ett trevåningshus idag. Men jag gissar att det ger en fördyring på 1 - 5%.

Och då skall man kanske komma ihåg att det är inte bara för rörelsehindrade, det ger en bekvämlighets förbättring för alla i varierande grad. Den som ensam burit upp storhandlade varor och en ettåring 3 trappor utan hiss... vet vad en hiss är värd.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... Man kan fundera på hur många som vill bo i ett hus utan hiss. 4 trappor utan hiss?
Jag skulle inte flytta in i en lgh i ett hus som saknar hiss. Så just den biten är inte bara att skylla på handikappskraven....
Sen tycker jag inte om tanken på att bara för att det är dyrt med hiss när man bygger nytt så får inte de som sitter i rullstol välja lgh. Känns väldigt 2017...
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet du vad det kostar att sätta in en hiss i ett trevåningshus vid nyproduktion?
I stället för att låta den rullstolsburne bo i markplanet t.ex.?
Så hur har du tänkt dig att det ska fungera för en som är singel och råkar ut för en trafikolycka och behöver sitta i rullstol i 6 månader?
Ska personen flytta? Hur ska en person kunna flytta som inte kommer fram till sin egen lägenhet? Hur ska personen göra innan tillträdesdagen för den nya lägenheten?
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
tommib
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur har du tänkt dig att det ska fungera för en som är singel och råkar ut för en trafikolycka och behöver sitta i rullstol i 6 månader?
Ska personen flytta? Hur ska en person kunna flytta som inte kommer fram till sin egen lägenhet? Hur ska personen göra innan tillträdesdagen för den nya lägenheten?
Tja.... denna fråga är relevant men då är också frågan vilka andra risker vi ska gardera oss mot. Det borde gå bra att få fram statistik på hur många som hamnar tillfälligt i rullstol (dvs hur stort är detta problem) jämfört med annat man kan lägga pengar på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur har du tänkt dig att det ska fungera för en som är singel...
Livet är fullt av överraskningar, positiva som negativa.
Skall vi gardera oss mot allt, så blir det ju väldigt komplicerat, eller hur?
Så man måste hela tiden göra en avvägning mellan nytta och kostnad.

PS
Vet inte vad det skulle hjälpa om personen inte var singel iofs :thinking:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.