A
Kolektorn klarar sig om man inte har möjlighet att slipa med speciell sten eller svarva
Det är möjligt att nästa par kol slits snabbare dvs 10 år....
 
Nya kol beställda! Kommer förhoppningsvis i början på nästa vecka!! Tvättmaskin är jobbigt att vara utan!!!

Fortsättning följer!!
 
Är imponerad av alla som orkar fixa o reparera äldre/gamla maskiner.
För mig själv gäller är den över 3/5 år beroende på garanti, in med en ny maskin.
 
MultiMan
Jag bytte kol två gånger i min Siemens från 1995 innan något annat gick sönder efter 19 år.
Total kostnad för kolen = 300 kr. Väldigt dumt att inte laga så vanliga och enkla fel på kvalitetsmaskiner. Nu har väl i princip alla borstlösa motorer, så det problemet är ur vägen vid nyköp.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Ska jag vara ärlig så har jag lagat den ett par gånger förut, och sen började den ta längre tid på programmen och då tänkte jag att nästa gång den pajar blir det ny!

MEN det är roligt och fixa själv och jag kunde inte låta bli, det kunde vara något väldigt enkelt. När Electroluxaren skrev raritet och outslitlig om den kunde jag ju inte köra henne till tippen. Den här tvättmaskinen har blivit min pärla=) Hehe

Man lär sig alltid något nytt!!
 
L
H Hensås skrev:
Ok, men då har den alltså stannat (kolen havererat)mitt i ett program. Därav har inget varesej start/stopp eller öppna knapparna fungerar.

Angående rengöringen av kollektorn,,det är kolbanan va? Är de inte bättre med T sprit på en trasa istället för damm?

Tack för hjälp
Ingen smärgelduk, innehåller metallspån kortslutningsrisk mellan lamellerna ,, använd fint sandpapper , är sand i det
 
MultiMan
Det finns inga metallspån i smärgelduk. Är det fritt fram att påstå vadsomhelst på internet?

Självklart ska man borsta rent kollektorn efter slipning eftersom det kommer att lossna lite koppar i samband med bearbetningen.
 
Kol bytta, funkar dock inte. Händer inget med maskinen. Inga klick eller luckan går ej öppna. Bytte kol o provade utan överdel och bakstycke men inget händer!

Är det motorn som gett upp eller?
 
A
H Hensås skrev:
Kol bytta, funkar dock inte. Händer inget med maskinen. Inga klick eller luckan går ej öppna. Bytte kol o provade utan överdel och bakstycke men inget händer!

Är det motorn som gett upp eller?
Satte du dit sladdarna på kolen?
 
electroluxaren skrev:
Satte du dit sladdarna på kolen?

Yes, det gjorde jag. Fortsatte o mätte lite, hittade lustiga spänningar 132V på kortet, fortsatte och hittade ett glapp i den glassäkringen som man kan byta utan att lossa bakstycket. Ruckade lite på den, fick 230V istället för 132V. Provade därefter att trycka på start

OCH DEN STARTA!!!!!

Troligtvis har jag väl slitit i sladden och de blivit sämre kontakt eller var glappet huvudfelet och kolet sekundärt. Kolen är ju iaf bytta. maskinen går just nu tom.

Behöver jag vakta den måntro?

Hoppas den går, uppdaterar er!!
 
  • Gilla
Bucken01 och 1 till
  • Laddar…
Maskinen gick igår kväll. Tömde och gjorde som den skulle, var inte uppe tills den var klar.

I morse tänkte jag lägga i en tvätt, men luktade surt om den så jag körde igång en tom maskin på normal 95º.

När jag var nere o trodde den var färdig gick ej luckan öppna. Kollade genom glasdörren och ser att det står vatten i trumman.

Tryckte på start bara för prova om den var död igen, men den starta om på nytt. Får se när den är klar vad som händer, ska kolla pumpen om det ligger mer skräp där
 
  • Gilla
Bucken01
  • Laddar…
A
Kolen var helt slut
Det ena av dem kunde inte fungera då det tappat all kontakt med kolektorn
Om det luktar surt kan det vara att den inte värmer
Då kan den stanna med vatten kvar i maskinen för att göra dig uppmärksam så du inte tror att allt är frid o fröjd.
Värmeelementet kan du ju mäta annars kanske din lödning inte blev så bra...
 
På min Sverige Tvätt finns en knapp som man kan stänga av centrifugeringen och således även tömningen. Kolla så den inte är in tryckt på din. Kan ju kommit åt den nu när du skruvat på maskinen eller som hemma hos mig när barnen har varit i farten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Q quick skrev:
På min Sverige Tvätt finns en knapp som man kan stänga av centrifugeringen och således även tömningen. Kolla så den inte är in tryckt på din. Kan ju kommit åt den nu när du skruvat på maskinen eller som hemma hos mig när barnen har varit i farten.



Skämskudde på !!!
Det var knappen ! Den fungerar verkar det som, och fortare går det och tvätta :)

Tusen tack till alla för hjälp!! :D
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Ibland är det lätt att missa det enklaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.