O
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vem tror du betalade för uppbyggnaden av bensinmackar?
Troligtvis kunden...
Men att bygga laddstolpar överallt lär inte bli skattebetalarna... Eftersom ingen vill betala vad det skulle kosta att montera laddstolpar överallt...

Jag åker till landet ganska ofta dit är det 40mil. Ska jag behöva sova över på vägen ner? Det känns inte direkt som 2000 talet.
Så länge räckvidden är så pass låg som den är så kommer den inte slå.
I mitt jobb åker jag även till Norge t.ex dit är det en resa för mig på ca 100mil.
Ska jag behöva stanna över natten på 3 ställen?
Hur ska såna problem lösas? Jo jag behöver bilen för den är full med verktyg och material som jag behöver på plats...
Det finns för många frågetecken för att verkligen kunna slå. Det måste till något annat bränsle. Elbilen kan bli ett bra komplement eller alternativ. Men den klarar sig inte ensam
 
O
larsbj larsbj skrev:
Det kommer att märkas på elpriset i framtiden.
Hur menar du nu? Hur var det svar?
Menar du att gärna betalar högre elkostnader? Perfekt om man har elbil. Då kommer man än mer vilja ha lågt elpris
 
O Odjuret skrev:
Troligtvis kunden...
Men att bygga laddstolpar överallt lär inte bli skattebetalarna... Eftersom ingen vill betala vad det skulle kosta att montera laddstolpar överallt...

Jag åker till landet ganska ofta dit är det 40mil. Ska jag behöva sova över på vägen ner? Det känns inte direkt som 2000 talet.
Så länge räckvidden är så pass låg som den är så kommer den inte slå.
I mitt jobb åker jag även till Norge t.ex dit är det en resa för mig på ca 100mil.
Ska jag behöva stanna över natten på 3 ställen?
Hur ska såna problem lösas? Jo jag behöver bilen för den är full med verktyg och material som jag behöver på plats...
Det finns för många frågetecken för att verkligen kunna slå. Det måste till något annat bränsle. Elbilen kan bli ett bra komplement eller alternativ. Men den klarar sig inte ensam
Vad baserar du det på att ingen vill betala? Tesla har t ex redan byggt 6058 superchargers som Teslaägarna indirekt betalar för. Den rörliga kostnaden för elen är bara 1-2 kr/mil för en elbil så även om man får betala det dubbla eller tredubbla de få gånger man behöver en snabbladdare så ger det ändå en milkostnad som är lägre än bensinbilens.

Varför ska du stanna en natt för att ladda bilen i 30 minuter? Redan nu kan du t ex ladda 80% av batteriet på 30 minuter i en Supercharger. Det innebär idag max ett stopp på 30 minuter på väg till landet och kanske två stopp på 30 minuter på väg till Norge. ABB har också lösningar klara för högeffektsladdning (150kWh laddning) vilket ger ca 40 mils laddning på 15-20 minuter.

/Krille
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om det byggs körfält med induktionsladdning så småningom, dvs så länge du kör i den filen så laddas batteriet upp (eller i varje fall inte ur). Såna filer längs de stora riks- och europavägarna, och räckviddsfrågan vore löst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
O Odjuret skrev:
Troligtvis kunden...
Men att bygga laddstolpar överallt lär inte bli skattebetalarna... Eftersom ingen vill betala vad det skulle kosta att montera laddstolpar överallt...

Jag åker till landet ganska ofta dit är det 40mil. Ska jag behöva sova över på vägen ner? Det känns inte direkt som 2000 talet.
Så länge räckvidden är så pass låg som den är så kommer den inte slå.
I mitt jobb åker jag även till Norge t.ex dit är det en resa för mig på ca 100mil.
Ska jag behöva stanna över natten på 3 ställen?
Hur ska såna problem lösas? Jo jag behöver bilen för den är full med verktyg och material som jag behöver på plats...
Det finns för många frågetecken för att verkligen kunna slå. Det måste till något annat bränsle. Elbilen kan bli ett bra komplement eller alternativ. Men den klarar sig inte ensam
Även om dagens elbil inte uppfyller dina krav så pågår ju utvecklingen. Elbilar klarar ju mycket längre avstånd idag än för bara några år sen och tiden för snabbladdning är väl nu nere kring 20 minuter (?). Jag har en kompis som planerar att köpa en elbil och han pendlar mellan Stockholm och Uppsala flera dagar i veckan, då kan han ladda bilen på jobbet men det hade ju inte gått ändå för bara ett par år sen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Hur menar du nu? Hur var det svar?
Menar du att gärna betalar högre elkostnader? Perfekt om man har elbil. Då kommer man än mer vilja ha lågt elpris
Elpriset kommer att variera under dygnet och även under veckan, och det gör att den som har elbil kommer att ladda vid lågt elpris så systemet blir självreglerande.
Jämför med hur många som orkar leta upp billigaste bensinen.

Med mer sol och vind kommer elpriset för det mesta att vara lågt men ibland vara betydligt högre än nu.
Jmf tex med Tysklands variation över dygnet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så länge elbilarna utvecklas så långsamt som dom gör så kommer det dröja väldigt länge innan vi får bilar som fungerar lika smidigt som bensin/diesel gör idag. 1999 byggde gm en elbil som hette ev-1 den hade en räckvidd på 250 km det tog 8 timmar att ladda den full men en laddning till 80% kunde man göra på en timme. Det är bättre än en del av dagens elbilar.

Vi hade förut på mitt arbete en elbil som inte var så många år. Den skulle ha en räckvidd på 160 km. En ljummen sommardag slapp man ca 100km. Om man inte körde över 80 km/h för då drog den mycket mer ström.
 
Lika smidiga som dagen bensin/dieselbilar kommer det att dröja innan elbilarna blir, men å andra sidan så behöver de inte vara lika smidiga för att kunna fungera som ett dagligt transportmedel för många. Jag skulle tro att de flesta trots allt har kortare än 100 km till jobbet.

Det stora problemet skulle jag snarare tro är bristen på laddningsmöjligheter, det blir svårt att ladda bilen om man inte har parkeringsplats med eluttag, hemma och/eller på jobbet.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O
För min del så skulle jag dessutom 2st bilar.
Kom ihåg att tillverkarens siffror alltid är glädje siffror och inget man kommer uppnå om man kör som man brukar göra och meningen är väl inte att man ska få sämre komfort? Hur långt kan jag köra om jag har ac´n på?

Det finns många problem med elbilar idag och det kommer vara så under lång tid framöver.
Elbilen kan absolut vara kvar i framtiden, men den kommer inte vara ensam det behövs något annat..

(förresten, elbil är ingenting nytt det fanns redan på 1800 talet)
 
O Odjuret skrev:
meningen är väl inte att man ska få sämre komfort?
Det är nog mycket möjligt eller kanske nödvändigt för att minska vår miljöpåverkan.

I de flesta fall räcker det med ändrade vanor.
 
För att fortsätta ot.
Läste en norsk undersökning med hushåll som har både en elbil och en fossilbil, och den visade att elbilen tog över bilåkande helt i de flesta familjer med motiveringen att det är smidigt och lättvindigt.
 
Redigerat:
Tänk om GM hade fortsatt utveckla sin elbil på 90 talet...
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
hsd
Peugeot hade elbilar på 90-talet
 
V
Vilken respons det blev. Mycket kunniga människor här spännande läsning jag följer det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.