Hej!

Min granne har blåst ut hela sin lägenhet, däribland deras badrum. De stängde av vattnet i hela byggnaden och efter det så har jag inte haft något varmvatten i min dusch. Efter MÅNGA vändor fram och tillbaka med föreningen säger min granne att det inte är deras fel utan mitt, och föreningen säger att jag själv som lägenhetsägare (ja det är en bostadsrätt) ska stå för kostnaden att byta ut rören i badrummet. Detta känns spontant helt sjukt att jag ska stå för detta när jag inte gjort något för att påverka.

Vad är det som gäller? Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för hjälp!!!
 
S
A Annanellyham skrev:
Hej!

Min granne har blåst ut hela sin lägenhet, däribland deras badrum. De stängde av vattnet i hela byggnaden och efter det så har jag inte haft något varmvatten i min dusch. Efter MÅNGA vändor fram och tillbaka med föreningen säger min granne att det inte är deras fel utan mitt, och föreningen säger att jag själv som lägenhetsägare (ja det är en bostadsrätt) ska stå för kostnaden att byta ut rören i badrummet. Detta känns spontant helt sjukt att jag ska stå för detta när jag inte gjort något för att påverka.

Vad är det som gäller? Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för hjälp!!!
Har din granne gjort rör jobbet själv?
Förmodligen så har ni samma varmvatten rör.
Har huset alltid varit hyresrätter?
 
SBH skrev:
Har din granne gjort rör jobbet själv?
Förmodligen så har ni samma varmvatten rör.
Har huset alltid varit hyresrätter?
Hej!
De har haft hantverkare, och det är bostadsrätter!
 
S
A Annanellyham skrev:
Hej!
De har haft hantverkare, och det är bostadsrätter!
Har det alltid varit bostadsrätter(menar jag)?
 
L
Bara att säga till grannen på ett vänligt sätt , ni har kopplat ur VV och vi har troligtvis samma stam för det och måste återställas , inte av dig utan av den som utfört det , har ingen betydelse om det är bostadsrätt eller hyresrätt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kommer det inget varmvatten alls eller har det dålig temp?
 
Kanske din blandare som har gett upp.Har du varmvatten i köket?
 
S
L Liteavvarje skrev:
Bara att säga till grannen på ett vänligt sätt , ni har kopplat ur VV och vi har troligtvis samma stam för det och måste återställas , inte av dig utan av den som utfört det , har ingen betydelse om det är bostadsrätt eller hyresrätt
Har det varit hyresrätter så kan dom renoverat båda lägenheterna samtidigt. Vilket ger en större risk att det är samma rör.
 
Så det är deras hantverkare som måste återställa det? För de påstår att de inte har något ansvar i det här, och de svarar varken på samtal eller sms. Dessutom meddelade de inte innan de skulle stänga av vattnet.
 
E etompau skrev:
Kanske din blandare som har gett upp.Har du varmvatten i köket?
Jag har varmvatten i både köket och i kranen i badrummet. Har lite varmvatten i duschen men det är knappt att det rinner.
 
SBH skrev:
Har det varit hyresrätter så kan dom renoverat båda lägenheterna samtidigt. Vilket ger en större risk att det är samma rör.
Tror inte det varit hyresrätter innan. Byggdes -98! Men han bor på 5:e våningen och jag bor på första, om det säger något!
 
dof dof skrev:
Kommer det inget varmvatten alls eller har det dålig temp?
Kommer fullt tryck på kallvatten men väääldigt dåligt så fort man går över till varmvatten..
 
L
Det börjar att likna något kanske , vid ombyggnad av rören ( gamla ) så har det lossnat skit
som troligtvis satt sig i silen som finns i duschblanadaren och i enhandsblandaren i köket
beror på vilken typ där i köket om det finns sil eller direkt , direkt så sitter skiten ini VV-sidan på blandaren
Kallvattnet funkar ju med tryck
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det börjar att likna något kanske , vid ombyggnad av rören ( gamla ) så har det lossnat skit
som troligtvis satt sig i silen som finns i duschblanadaren och i enhandsblandaren i köket
beror på vilken typ där i köket om det finns sil eller direkt , direkt så sitter skiten ini VV-sidan på blandaren
Kallvattnet funkar ju med tryck
Men är det jag som står ansvarig för att fixa detta/betala den kostnaden när det är deras renovering som har gjort att det blivit så? Kan de frånsäga sig allt ansvar?
 
S
A Annanellyham skrev:
Tror inte det varit hyresrätter innan. Byggdes -98! Men han bor på 5:e våningen och jag bor på första, om det säger något!
Konstigt. Trodde ni var på samma våning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.