Vi bygger nytt hus och har valt att köpa inredning till tvättstuga/groventré själva, det blir Ikeas skåp. När vi nu gör det är det vi som måste se till att vi uppfyller de krav som.tex Boverket har på barnsäker förvaring av farliga medel och medicin mm. Jag försöker läsa föreskrifterna och de allmänna råden men blir inte riktigt säker på vad som krävs. Hoppas kunna få det utbenat här. Har frågat vår KA men fick ett ganska luddigt svar så det gav inte så mycket tyvärr...

Vi ska ha ett skåp under diskbänken vid tvättmaskinen, där jag inte kommer förvara mer än typ krukor, udda strumpor etc, dvs inget farligt. Ett städskåp kommer oxå finnas där inne. Där var tanken att ha ett större låsbart (med löstagbar nyckel) medicinskåp högt upp att ställa medicin och de farligaste grejerna i, samt att ha en spärr på själva skåpsdörren. Denna spärr skulle då vara en sån som ikea säljer, en plastpåse som man måste trycka in för att kunna öppna dörren mer än några cm.
Är detta tillräckligt för att uppfylla kraven och få godkänt på slutbesiktning/slutsamrådet?
Vår hussäljare hävdar att vi måste ha nyckellås på underskåpet eller städskåpet och det känns ju trist att borra hål i luckan om det inte är nödvändigt!
Hittar ingen definition på vad som avses med "säkerhetsbeslag".

Boverket säger:
BBR 8:7: "I bostadslägenheter och andra likvärdiga utrymmen där barn kan vistas, ska säker förvaring av kemisk-tekniska preparat, medicin och dylikt finnas.
Allmänt råd Utrymmena bör vara försedda med säkerhetsbeslag eller på annat sätt göras svåråtkomliga för barn. För förvaring av medicin och hälsofarliga kemisk-tekniska preparat, såsom maskindiskmedel, grovrengöringsmedel och petroleumprodukter, bör det finnas ett låsbart utrymme, beläget exempelvis högt i ett städskåp.
För förvaring av mindre hälsofarliga preparat, såsom milda disk- och tvättmedel, bör det finnas ett bänkskåp med säkerhetsbeslag eller ett skåp som är placerat minst 1,4 meter över golvet."
 
Ett låsbart sk medicinskåp räcker enligt min KA.
 
Det står "bör".

Ställ grejerna på översta hyllan.
 
  • Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
H
låsbart medicinskåp räcker, det är kravet
 
Okej det låter ju bra :)
 
H
Marias_hus Marias_hus skrev:
Okej det låter ju bra :)
De som besiktningsman brukar kolla på när de gäller barnsäkerhet, finns självklart men ändå gått med på besiktningar på 100-tals lägenheter så vet lite vad de brukar kolla efter.

Låsbart medicinskåp
tippskydd på ugn
säkerhetsbeslag på besticklådan samt under diskbänken.
hällskydd (detta försvinner mer och mer och brukar gå att prata bort)
"tvåhands beslag" på balkongdörrar/altandörrar
 
Ett låsbart skåp var vad även vi fick som info.
Däremot var vi tvungna att bygga en handikappramp ut från altandörren. Det räckte inte att visa ATT det går att bygga en utan den skulle vara där vid kommunens slutbesiktning.
Känns konstigt då ingen av oss är handikappade, och vi kommer ju att ta bort den direkt efter då det på sikt ska bli en inglasad altan där...

Tycker tanken är bra att bygga så att det går att handikappanpassa, men detta gör över mitt förstånd.
 
L lundsbo skrev:
Ett låsbart skåp var vad även vi fick som info.
Däremot var vi tvungna att bygga en handikappramp ut från altandörren. Det räckte inte att visa ATT det går att bygga en utan den skulle vara där vid kommunens slutbesiktning.
Känns konstigt då ingen av oss är handikappade, och vi kommer ju att ta bort den direkt efter då det på sikt ska bli en inglasad altan där...

Tycker tanken är bra att bygga så att det går att handikappanpassa, men detta gör över mitt förstånd.
Ett låsbart "köksskåp" eller låsbart medicinskåp?
Det där med rampen lät ju märkligt..
 
H
rampen är inga konstigheter, alla hus/lägenheter som byggs ska vara handikappsanpassade.
spelar ingen roll om du eller din familj inte är de.

Men håller med att det är ett dumt krav som håller tillbaka byggindustrin och försämrar bostadsbristen avsevärt.
finns många sätt man kunde lösa detta problem smidigare utan att exkludera handikappade från bostadsmarknaden enligt mig
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
tommib
Klon här är att kommunen har möjlighet att kräva att all nyproduktion ska vara handikappanpassad och att samma kommun åker på räkningen att handikappanpassa om det behövs senare. Gissa varför kravet finns i all nyproduktion?

Jag har själv en kusin som sitter i rullstol. Ja, det är besvärligt för henne när hon kommer på besök, men inte fan byggde jag om badrummet så att det skulle passa henne den gången varje år hon är på besök när det renoverades. Det hade varit ett helt orimligt ingrepp. Dessutom blev det avsevärt mycket bättre än tidigare ändå med ombyggnaden.

Detta med medicinskåp och skåp för kemiska produkter är bara vansinne. Har man barn får man väl för fasen se efter dem. Ja, maskindiskmedlet står i ett överskåp och lacknaftan står i förrådet. Jag är inte korkad. Jag tycker bara inte att staten ska gå in och reglera att jag måste ha ett lås på ett skåp i mitt kök för att jag är för korkad för att hålla reda på mina barn. De som inte klarar det kommer inte heller ställa maskindiskmedlet i det låsta skåpet.
 
  • Gilla
josa100 och 5 till
  • Laddar…
Oj det här spårade ju ur ganska rejält!

Jag känner mig fortfarande lite osäker på vad som verkligen gäller, Boverket hänvisar till kommunen och kommunen hänvisar till vår KA, som säger att han tror att lås krävs. Jag blir knäpp på detta. Vadå tror? Jag borrar inte hål i nya skåpsdörrar för att man tror att det behövs ett lås om man inte VET! Men vill inte få nedslag på detta på besiktningen heller om det nu är så att det krävs... Sån djungel!


Ni som byggt nytt rätt så nyligen, kan ni berätta vad ni satt in för barnsäkerhet i er tvättstuga och som blivit godkänt?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Kravet från kommun var
a) låsbart medicinskåp och b) barnspärr för att öppna knivlåda i köket.
Har varken a) eller b) och inte fått några anmärkningar vid slutbesiktning.

Till saken hör kanske att våra barn är 34 - 37 år gamla :love:
 
Enligt min KA så kan man också säga att man kommer att förvara knivar kemikalier på ett ställe som ett barn inte kan nå, t.ex. överskåp i kök. Jag monterade inget hällskydd, inget barnlås på knivlåda och det var inga problem att få igenom det med kommunen. Jag har dock ett "vanligt" plåtskåp med lås under bänken i tvättstugan där vi förvarar olika kemikalier så jag vet inte om det blivit kommentar om jag inte haft det.

Jag tror tyvärr att det är väldigt mycket upp till den person som kommer från kommunen var de accepterar. Förhoppningsvis har de dock samma regler för alla i samma kommun så jag tror att det bästa är att fråga någon annan som har gjort nyproduktion i samma kommun var de tittade efter då det är mer troligt att det är samma regler som kommer att gälla för dig.

En kommentar till diskussionen om handikappanpassning så behövde jag inte göra någon ramp till någon av de 3 ytterdörrar jag har. Jag hade t.o.m. en temporär trapp av lastpallar framför stora ingången och fick inga kommentarer om det. Jag kan tycka att handikappinpassning inomhus är helt ok men att begära ramp som sedan kommer att tas bort direkt känns bara löjligt.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
M ola.eriksson skrev:
Enligt min KA så kan man också säga att man kommer att förvara knivar kemikalier på ett ställe som ett barn inte kan nå, t.ex. överskåp i kök. Jag monterade inget hällskydd, inget barnlås på knivlåda och det var inga problem att få igenom det med kommunen. Jag har dock ett "vanligt" plåtskåp med lås under bänken i tvättstugan där vi förvarar olika kemikalier så jag vet inte om det blivit kommentar om jag inte haft det.

Jag tror tyvärr att det är väldigt mycket upp till den person som kommer från kommunen var de accepterar. Förhoppningsvis har de dock samma regler för alla i samma kommun så jag tror att det bästa är att fråga någon annan som har gjort nyproduktion i samma kommun var de tittade efter då det är mer troligt att det är samma regler som kommer att gälla för dig.

En kommentar till diskussionen om handikappanpassning så behövde jag inte göra någon ramp till någon av de 3 ytterdörrar jag har. Jag hade t.o.m. en temporär trapp av lastpallar framför stora ingången och fick inga kommentarer om det. Jag kan tycka att handikappinpassning inomhus är helt ok men att begära ramp som sedan kommer att tas bort direkt känns bara löjligt.
Ja det verkar vara upp till den som besiktar att bestämma hur det måste vara... Svårt att få nåt besked man kan lita på då Boverket som står för reglerna inte tar emot frågor utan hänvisar till kommunen som ska tolka dem. I vår kommun hänvisar de dock bara vidare frågor till ka. Och ka svamlar mest... Fult tycker jag när man vill göra rätt...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det står "bör".
Stå på dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.