Batterierna sitter inte i en eller ett par packar, utan fördelas ut i bilen för att maximera viktfördelning och tyngdpunkt. Så det är inte bara att öppna en lucka och byta batterier som på en radiostyrd bil.

Sen verkar ju snabbladdning funka, så att ha batteribytesstationer som har några hundra (lite olika krävs säkert för olika märken och modeller) batteripackar på lager blir nog inte billigare än ett snabbladdarnät.
 
O Odjuret skrev:
Problemet är att de som bor i stan inte kan ha elbil.
Klart vi kan. Jag har garageplats i flerbostadshus med 3-fasuttag. Funkar utmärkt. Och försök pågår med att sätta laddare på lyktstolpar. Stan är full av el i olika sorters installationer, att påstå att det inte skulle gå att lösa laddning där är närmast parodiskt motsträvigt.
O Odjuret skrev:
Dessutom får vi hoppas att elleverantören bygger ut sitt nät... Eller ska villa området slockna vid 6 snåret när alla sätter sina bilar på laddning?
Är det nån som funderat på dessa problem med elbilar?
Ja, exempelvis i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-svart-aer-det-att-fa-150-kw.299174/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Där vi får börja höja våra huvudsäkringar från 16A till 25A för att kunna ladda bilen ordentligt. Dessutom får vi hoppas att elleverantören bygger ut sitt nät... Eller ska villa området slockna vid 6 snåret när alla sätter sina bilar på laddning?
Är det nån som funderat på dessa problem med elbilar?
Jag har inte bytt huvudsäkring och det funkar utmärkt (hade iofs 20A redan innan). På de flesta elbilar kan du ställa laddströmmen, så jag brukar köra på 8A trefas eftersom jag har direktverkande elvärme. Det laddar ändå fullt på en natt. Alla elbilar har även fördröjd laddstart, så att den börjar ladda först på natten då inga tvättmaskiner och annat går, samtidigt som det jämnar ut lasten i elnätet eftersom belastningen generellt är låg då. Det går till och med att spara en slant på det om man har timpris på el. Att ladda en elbil drar inte särskilt mycket el jämfört med att driva ett hus (ca 3000 kwh per år om du kör 1500 mil per år). Elbil är kanske inte för alla, men för egen del tycker jag helt ärligt att det är mycket mer bekvämt att alltid börja dagen med full tank än att åka och tanka då och då, men jag kör sällan mer än tjugo mil på en dag.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Problemet är att de som bor i stan inte kan ha elbil.
Den mesta energin är idag redan miljövänlig. Bygg ut kärnkraften och vattenkraften det behövs
om vi ska kunna hålla ett sverige rullande med elbilar Där vi får börja höja våra huvudsäkringar från 16A till 25A för att kunna ladda bilen ordentligt. Dessutom får vi hoppas att elleverantören bygger ut sitt nät... Eller ska villa området slockna vid 6 snåret när alla sätter sina bilar på laddning?
Är det nån som funderat på dessa problem med elbilar?
Behovet av daglig laddning hemma blir inte så stort, man klarar sig bra med 16a iaf om man inte har elbaserat värmesystem.
Det är väl typ 5-8 kWh/ dygn som krävs i genomsnitt.

Kärnkraft är inte förnyelsebar energi och är på väg bort ur elproduktionen pga av så höga kostnader så den inte klarar konkurrensen med vind sol som blir allt billigare.

Varför skulle inte folk i stan kunna ha elbil?

Elförbrukningen i Sverige skulle inte öka mer än drygt 5% om alla byter till elbil ca 8twh jämfört med de ca 150 twh som den är idag. Så det bör vara ett lösbart problem som största delarna av nätet redan klarar av.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Ditt argument bygger på att man bor i villa och har ett arbete där jag kan ladda bilen.
Men om mitt arbete är bilen, då skulle det aldrig fungera med elbil. Elbil är bra men det är inte svaret på bönerna. Jag skulle inte kunna åka till landet om jag hade en elbil, det är ca 40 mil dit. För den räckvidd som tillverkaren anger är som alltid glädje siffror...
Det är med all förbrukning avstängd ingen packning inga passagerare. (Ingen komfort alls)
En bil vill jag kunna åka med var jag vill hur jag vill. Det är egentligen ganska omodernt att behöva ladda bilen ett par timmar för att kunna komma ett par mil. En vanlig bil tankar man upp på 10 min å sen kan jag köra uppåt 40-50 mil.
Med tanke på att vi nu vet att tillverkningen av batteriet släpper ut så mycket koldioxid så att jag kan köra mellan 6000-8000 mil gör valet ännu enklare. Att byta ut min bil för en elbil? Det vore en dålig affär för miljön (och för mig)
Elbilens framgång bygger naturligtvis på att batterierna tillverkas miljövänligare och blir effektivare samt att infrastrukturen i form av laddning hemma och laddningsstationer byggs ut. Precis på samma sätt som det var rätt omodernt och besvärligt att köra bensinbil innan det fanns bensinstationer. Då var det ju enklare med häst och vagn då man kunde hitta "bränsle" åt hästen var som helst längs vägen :)

Personligen tycker jag att det är rätt omodernt med ett fossilt bränsle som fysiskt transporterats långa sträckor att slutligen hamna på en bensinmack ute i en by på landet. Även om elnätet behöver uppgraderas för att klara laddning av elbilar känns det ändå som en i slutända billigare och bättre lösning för miljön än transporterna av fossila bränslen.

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Man snabbladdar för sjutton inte bilen hemma på natten.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
O
Sol och vind kommer aldrig att fungera som ända leverantör av energi. Båda kräver kräver rätt väder för att fungera. Det blåser inte alltid och solen lyser inte på natten.
Kärnkraft är väldigt bra egentligen och knappt något utsläpp...
Tänk om alla skulle skaffa elbil... Då måste vi bygga ut vsttenkraften... För vinden skulle inte klara av behovet


Alla som bor i stan har inte tillgång till laddplats. Har jag inte garageplats som vill ge mig el så blir det väldigt svårt. Jag har aldrig sett några laddstolpar i Stockholms innerstad...
 
O Odjuret skrev:
Tänk om alla skulle skaffa elbil... Då måste vi bygga ut vsttenkraften... För vinden skulle inte klara av behovet
Vinden ger redan idag 10 twh så den kan lätt ge 10 till. Bara markbygden kommer ge lika mycket som alla elbilar behöver.
Och med vatten som veckoutjämning så kommer det funka fint.

Dessutom kommer dom flesta kunna ladda när det är gott om el, för ett fulladdat batteri räcker mer än en vecka.
 
O Odjuret skrev:
Alla som bor i stan har inte tillgång till laddplats. Har jag inte garageplats som vill ge mig el så blir det väldigt svårt. Jag har aldrig sett några laddstolpar i Stockholms innerstad..
Till det kommer det behövas infrastruktur. Men det borde ju inte va svårare att lösa än att alla fått fiber dom senaste 15 åren.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
O
larsbj larsbj skrev:
Vinden ger redan idag 10 twh så den kan lätt ge 10 till. Bara markbygden kommer ge lika mycket som alla elbilar behöver.
Och med vatten som veckoutjämning så kommer det funka fint.

Dessutom kommer dom flesta kunna ladda när det är gott om el, för ett fulladdat batteri räcker mer än en vecka.
En nackdel med vindkraft är du aldrig vet när det blåser tillräckligt. Och hur ska du kunna veta att när du laddar din elbil så är du det med vinden? För du vet inte vad för el du får. Du vet vad du betalar för. Men din el kan lika gärna vara brunkol. Du kan aldrig veta nämligen.

Vem ska betala alla laddstolpar som skulle behövas? Kanske en elbil skatt?
 
O Odjuret skrev:
Vem ska betala alla laddstolpar som skulle behövas? Kanske en elbil skatt?
Bilägaren förstås, vem annars?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
En nackdel med vindkraft är du aldrig vet när det blåser tillräckligt.
Det kommer att märkas på elpriset i framtiden.
 
O Odjuret skrev:
För du vet inte vad för el du får. Du vet vad du betalar för. Men din el kan lika gärna vara brunkol. Du kan aldrig veta nämligen.
Vår marginalel är alltid kolkraft varje timme hela året.
Så att laddar man elbilar utan att bygga förnyelsebar elproduktion så är det med kolkraftverk.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K
Elbilarna kommer att slå igenom först när det produceras bilar som inte kostar mer än motsvarande bensinbil OCH när folk inser att de inte behöver mer än 10-20 mils räckvidd.

Själv kör jag 20+ gamla bensin-bilar och har alltid hävdat att det är miljövänligare än allt modernt trams (ex diesel) som fungerar som moderna avlatsbrev.

Tycker absolut att el är framtiden, men bilindustrin är på fel spår idag.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
BirgitS
O Odjuret skrev:
Vem ska betala alla laddstolpar som skulle behövas?
Ja, vem tror du betalade för uppbyggnaden av bensinmackar?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.