Lite googling visar att det går att köpa billiga Lora-moduler som säger sig nå mellan 3-6km i bästa fall och det är ju inte så pjåkigt.
 
Vad är detta lora då? Googlade snabbt och verkade vara några trådlösa nätverksprylar?


100m är absolut längst bort jag fungerar på att sätta en nod.

Just nu har jag en vanlig usb gateway mitt i kåken med en nrf med extra antennen på. Sen har jag gjort ett par pir noder i huset till repeaters men signalen verkar inte nå ut mer än 5-10 meter utanför kåken
 
Närmast kan du sätta en repeater för utomhusnoderna men som du säger kommer du inte nå 100m. För trädgården bör en utomhusrepeater räcka. Har inte provat Lora men det snackas en del på MySensors forumet. Vet ej hur integrerat det är dock.
 
S Sundberg84 skrev:
Närmast kan du sätta en repeater för utomhusnoderna men som du säger kommer du inte nå 100m. För trädgården bör en utomhusrepeater räcka. Har inte provat Lora men det snackas en del på MySensors forumet. Vet ej hur integrerat det är dock.
Ah nu ser jag. Men om man ska använda det läre jag väl bygga om mitt nät till att använda rfm95 istället för mina befintliga?
 
För rfm behöver du en ny gateway ja... den kommer kunna köras parallellt men befintligt nätverk. Dock tycker du borde kunna få till en nrf24l01+ repeater för närmaste trädgården.
 
Ja jag tror att det blir att få ut en repeater först.
Kan man mäta signalstyrkan på nåt vis?
 
S Sundberg84 skrev:
48v bör man väl få göra själv?
Japp. ELSÄK FS 2007:2 säger under arbeten som inte kräver behörighet men väl att man vet var man gör:

"Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan." (Gäller inte i explosiva miljöer, där krävs behörighet, men det brukar ju vara självbegränsande... :))

Så allt som följer standard PoE får man installera i Sverige utan behörighet.
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Lite googling visar att det går att köpa billiga Lora-moduler som säger sig nå mellan 3-6km i bästa fall och det är ju inte så pjåkigt.
Är dessa godkända enligt svenska regler för radiosändare? Det finns ju tyvärr gott om liknande produkter som sänder med otillåtet hög effekt.
 
Ingen aning om de är godkända, antagligen inte...
 
LoRa WAN är en väldigt intressant teknik för att bygga riktiga IoT-nätverk (LPWAN).. LoRa använder det öppna 868Mhz-bandet, alltså samma frekvensband som Z-Wave och trådlösa larm, vilket gör att det är fritt fram för vem som helst att sätta upp ett LoRa-nätverk. Tekniken är bara avsedd för tillämpningar där man behöver skicka väldigt korta meddelanden (några få bytes) och relativt sällan (helst inte oftare än några gånger per timme). Det fantastiska med tekniken är att man kan kommunicera med sensorer på flera kilometers avstånd. Beroende på hur ofta sensorerna sänder, så kan de dessutom klara sig på batteri i flera år.
Några vanliga tillämpningar är "tracking" av allt från husdjur till fordon, övervakning av P-platser, övervakning av temperatur och fuktighet på jordbruk mm.

Tekniken är vanlig på kontinenten, både som publika och privata nätverk. I Sverige har Tele2 byggt ett första testnätverk i Göteborg (ej öppet för allmänheten). Dessutom finns ett antal privata nätverk.

Detta bara som en liten intro till LoRa. Det finns massor av info på nätet. Titta gärna på https://www.lora-alliance.org/ och https://www.thethingsnetwork.org/
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Efter önskemål... EasyPCB numera i RFM69 version.
De senaste dagarna har jag lagt min tid på att testa och bygga dessa:

RFM69-version av EasyPCB med DIY antennanslutning och MySensors Serial Gateway-funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att köra dessa som utomhusnoder... lite lägre range sägs det.
PCB kan hantera antingen en DIY Antenn (där du själv klipper till längd och lödar in) eller en SMA connector där du köper färdig antenn.

Först har det byggs en gateway i MySensors:
En Arduino Nano med sladdar till en RFM69 modul som kör en standard MySensors Serial Gateway.

Arduino Nano kopplad till RFM69-modul med färgade sladdar och en DIY antenn, använt i ett hemautomationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter noden ovan på EasyPCB.
Ska därefter läggas till lite sensorer... när tiden finns!!

https://www.openhardware.io/view/389/EasyNewbie-PCB-RFM69-HWW-edition-for-MySensors

Börjar få mycket gateways nu i diverse frekvenser... alla står på samma plats. Undrar när dom börjar störa ut varandra? Kanske ska flytta wifi på routern som står där iallafall...

Skärmdump av mjukvarugränssnitt med gateway- och sensorkonfigurationer, inklusive MySensors och RF-Link.
 
  • Gilla
m26872 och 1 till
  • Laddar…
Tiden springer iväg... senaste dagarna har gått åt att testa min RFM69 PCB.
Kvällen har jag testat low power mode / batteri.

1498592746212-1.jpeg

Har lite svårt att tro på min multimeter att den i sleep() mode endast skulle dra 5,2uA (Pro Mini, RFM69W, Inga sensorer, ingen booster). Har därför skapat en sketch som mäter batteriet var 15 minut och rapporterar till min Domoticz vilken volt den ligger på...

1498592885542-1.jpeg

Vi får väl se hur långt 2xAA räcker...

Regulerad 3.3V versionen är dock redo och testad...
Två RFM69 PCB-kort kopplade till FTDI programmerare, en med DIY antenn och en med SAM antenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger testas en DIY antenn (singel core sladd i rätt längd för frekvensen) samt till höger (tillklippt för mindre footprint) en med SAM antenn. Båda har en ftdi programmera på sig på bilden för programmering.

Kolla in https://www.openhardware.io/view/389/EasyNewbie-PCB-RFM69-HWW-edition-for-MySensors för mer info!
 
Redigerat:
RFM69W eller Nrf24l01+ ? (I juni 2017)
Ja frågan är framöver vad man ska välja... har försökt samla lite info från MySensors kring fördelar/nackdelar.
Utan några vetenskapliga experiment mer än mina egna byggnationer... bara vad andra säger samt lite logiskt tänkande är detta mitt resultat... Jag jämför eller tar inte med LA/PNA eller HW versionerna i mina tankar.

Täckning: Dom flesta verkar vara överens om att RFM69 har en längre täckning än Nrf modulerna. Eventuellt inverkar det att det finns sjukt mycket dåliga kloner som knappt klarar 10m på Nrf radio.
Wall penetration: Med tanke på frekvens bör 433mhz vinna denna men RFM69 kan också väljas i högre frekvens.
Lätt att få tag på: Nrf24 är absolut lättast av hitta, men samtidigt finns det sjukt mycket dåliga kloner. RFM69 verkar inte ha samma problem med kloner (ännu - men säkert bara en tidsfråga). Tillgång gör också att det finns mest info när man behöver debugga.
Pris: 10st Nrf = 70-80kr, 10st RFM69 = 250-300kr
Power consumption: Jämn match!
RFM69W Supply current in Idle mode = 1,2uA, RX/TX = 16-45mA. Nrf 900nA in power down, RX/TX 11-13mA.
Batteriförsörjning: Värt att notera är att NRF modulen klarar ner till 1.9V utan problem. RFM modulen ska kunna enligt datasheet ner till 1.8V men det är för mig oprovat. Båda klarar sig altså ganska bra utan booster?
Antenn: Behövs på RFM modulen (kan göras egen) men tillkommer kostnad för denna där. Inbyggd på Nrf24l01+
Storlek: Nrf modulen är något mindre...
Störning: Samtidigt är NRF modulen mycket känsligare för störning av en strömförsörjare som inte är helt stabil. Nrf modulen kräver nästan alltid en extra kondensator. Med möjlighet att sätta egen antenn på RFM modulen kan man nog få en bättre mottagning även om man har mycket noice i sin strömkälla.

Datasheets: http://www.hoperf.com/upload/rf/RFM69W-V1.3.pdf, https://www.sparkfun.com/datasheets...ss_Preliminary_Product_Specification_v1_0.pdf

Sammanfattningsvis tror jag i dagsläget att RFM69 är stabilare och har längre täckning. Dock är den mycket dyrare och inte lika testad jämfört med Nrf24l01+ (iallafall när det kommer till MySensors). I övrigt ska RFM modulerna ha möjlighet att mäta signalstyrka samt ha hårdvaru kryptering.

Jag kommer fortsätta köra Nrf24l01+ som min radio, men eventuellt vid längre avstånd (postlåda, trädgård) använda mig av noder som kör RFM69w.
 
Redigerat:
  • Gilla
m26872 och 4 till
  • Laddar…
S Sundberg84 skrev:
(I juni 2017)
*nickar gillande*
Här är någon som förstår hur internet fungerar.
 
  • Gilla
nortish och 1 till
  • Laddar…
Öl-sensor är väl ett måste i sommaren?

I slutet på förra veckan startade semestern och vi hade några kompisar över på besök... och som present fick vi en cool-well, eller en tunna man gräver ner i trädgården och fyller med öl för kylning. Och visst är det superviktigt att veta hur kall ölen är... :)

En upptagen trädgård med en spade, en grävd grop och en plasttunna bredvid en ölpyramid redo att kylas ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som säkert några läst ovan har jag börjat testa RFM69 radion och gjort en ny version av min Easy / Newbie PCB till denna. Eftersom jag grävde ner öltunnan i bortre delen av trädgården och behövde distans tänkte jag det var prefekt projekt för denna.

Elektronikkomponenter med Pro Mini-kort, RFM69-radio och temperatursensor monterade på en kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noden består av 2xAA, en Pro Mini 8mhz 3.3v, RFM69 radio med tillhörande SMA antenn samt en Dallas DS18b20 temp mätare. Allt lödades ihop men i dag hade jag tyvärr slut på DC-DC boosters så den kommer till efter hand...

Elektroniklåda med Arduino Pro Mini, RFM69 radio, batterier och antenn för temperaturmätare i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt hamnade i en enkel elektroniklåda från Biltema och klämdes fast med SMA antennen som sticker utanför lådan. Helt perfekt passform faktiskt! Som vanligt lödades LED + Volt regulator bort från Pro Minin för att spara ström och allt använder MySensors med sleep() för att sova 15 minuter mellan varje mätning. Noden mäter 0,5uA (helt sjukt bra! men utan booster som sagt...) i sovläge.

Öltunna nedgrävd i trädgården med ölburkar och en öl-sensor monterad på kanten för temperaturövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste säga hur sjukt imponerad jag är av RFM69 so far... förutom priset har det inte varit några problem alls! Jämfört med Nrf24l01+ har jag sluppit repeaters, capacitors, finjusteringar... ingenting! I princip löda och kör!

Noden är begravd i bortre delen av trädgården (25m) och måste penetrera ytterväggen (tegel) och sen 3 innerväggar i betong för att nå gatewayn i källaren... inga problem, första försöket och klart!

Ölen då??
Njaa, den är kall längst ner men överst där sensors är just nu håller den ca 15 grader efter 2-3 timmar. Antar den inte blir kylskåpskall men säkert jordkällarkall... Jag fick förslaget att lägga till en temp sensor med tråd för att kunna mäta temp. i botten... kanske blir så när jag lägger till DC-DC boostern :)

Skål på er i sommarsverige!
 
  • Gilla
nortish och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.