H
SBH skrev:
ok. då förstår jag. ingen ide att försöka förklara för dig då
du är med andra ord snickare i grunden och blivit en trött arbetsledare på äldre dagar för att du inte hänger med i ackordet. Bränns det?
 
H
SBH skrev:
ok. då förstår jag. ingen ide att försöka förklara för dig då
Nä men tanke på att forskningen stödjer allt jag säger och du inte lyckats få fram något som stödjer dina teorier och inte någon annan i denna tråden heller.
Förutom då att du har gjort så innan och de funkade då, varför ändra sig.
 
S
H hul skrev:
du är med andra ord snickare i grunden och blivit en trött arbetsledare på äldre dagar för att du inte hänger med i ackordet. Bränns det?
varför trollar du?¨

har någon gång arbetat som snickare.
eller är det från skolbänken ut till platschef?
 
Du måste väl hul kunna förstå att det går utmärkt att bygga både med och utan stående läkt i enlighet med något av de system med skivor och montagedetaljer som tas upp här? Har man själv lite kunskap och tagit till sig tankar från diverse metoder och tidsåldrar är det bara att välja väg helt på egen hand. Lite likt vad Smurfen, SBH osv varit inne på tidigare.

Bra att du presenterar dessa rapporter och rön men varför skapa onödigt tjafs också. Att försöka stärka genom titlar osv ger åtminstone inte mig ökat förtroende.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H
SBH skrev:
varför trollar du
de gör jag inte, jag vill gärna lära mig något också.
Kan absolut ändra mig om jag blir överbevisad.

Därför jag ber dig lägga fram några som helst studier/undersökningar/artkilar ja vad som helst i princip som stödjer dina påståenden.

jag har presenterat fakta gällande de jag sagt från väl renommerade personer i branschen.
 
S
GK100 GK100 skrev:
Du måste väl hul kunna förstå att det går utmärkt att bygga både med och utan stående läkt i enlighet med något av de system med skivor och montagedetaljer som tas upp här? Har man själv lite kunskap och tagit till sig tankar från diverse metoder och tidsåldrar är det bara att välja väg helt på egen hand. Lite likt vad Smurfen, SBH osv varit inne på tidigare.

Bra att du presenterar dessa rapporter och rön men varför skapa onödigt tjafs också. Att försöka stärka genom titlar osv ger åtminstone inte mig ökat förtroende.
brukar funka så här med personer i byggbranschen som inte varit aktiv i byggbranschen utan direkt från skolbänk till en högre position.
 
H
GK100 GK100 skrev:
Du måste väl hul kunna förstå att det går utmärkt att bygga både med och utan stående läkt i enlighet med något av de system med skivor och montagedetaljer som tas upp här? Har man själv lite kunskap och tagit till sig tankar från diverse metoder och tidsåldrar är det bara att välja väg helt på egen hand. Lite likt vad Smurfen, SBH osv varit inne på tidigare.

Bra att du presenterar dessa rapporter och rön men varför skapa onödigt tjafs också. Att försöka stärka genom titlar osv ger åtminstone inte mig ökat förtroende.

Ja absolut de går utmärkt att bygga på båda sätten men om ett är bättre och de andra inte är fullt tillräckligt vilket är allmänt kännt och påvisas i de flesta studier jag läst så är väl de bra att de presenteras för folk som tror att de bygger rätt när de i själva verket bygger en riskkonstruktion.

De kommer säkert fungera på flera hus att inte använda bredd luftspalt men varför chansa när man vet att de är en riskkonstruktion så går att undvika?
De var ju till och med en läsare som trodde han hade luftning via knutbrädorna, vilket självklart inte är korrekt.
Är de inte bra att de blir upplysta om något har annan fakta?

men jag håller med dig att självklart får man bygga hur man vill
 
H
SBH skrev:
brukar funka så här med personer i byggbranschen som inte varit aktiv i byggbranschen utan direkt från skolbänk till en högre position.
Va? Jag har iof arbetat som träarbetare i nästan 4 år, inte länge men jag har gjort de.

Men de säger lite om dig, otroligt trångsynt att folk som kommer från skolan inte är kapabla.
De säger mest om dig och din inställning.
 
S
H hul skrev:
Va? Jag har iof arbetat som träarbetare i nästan 4 år, inte länge men jag har gjort de.

Men de säger lite om dig, otroligt trångsynt att folk som kommer från skolan inte är kapabla.
De säger mest om dig och din inställning.
har länge arbetat med folk som kommer direkt från skolbänken. fått vissa att förstå att allt går inte att läsa sig till.
fyra år ger ingen bra insyn.
 
H
SBH skrev:
har länge arbetat med folk som kommer direkt från skolbänken. fått vissa att förstå att allt går inte att läsa sig till.
fyra år ger ingen bra insyn.
okej då har vi klart gjort att jag har arbetet för kort tid och bara är en akademiker vilka man inte ska lyssna på.

kan vi återgå till frågan?
kan du lägga fram några som helst studier/undersökningar/artkilar ja vad som helst i princip som stödjer dina påståenden.

jag har presenterat fakta gällande de jag sagt från väl renommerade personer i branschen.
 
S
H hul skrev:
okej då har vi klart gjort att jag har arbetet för kort tid och bara är en akademiker vilka man inte ska lyssna på.

kan vi återgå till frågan?
kan du lägga fram några som helst studier/undersökningar/artkilar ja vad som helst i princip som stödjer dina påståenden.

jag har presenterat fakta gällande de jag sagt från väl renommerade personer i branschen.
du har gett fakta från teorier och forskning.
jag har bara fakta från hus som fortfarande står med fungerande fasad.
 
H
Här kommer några utdrag från en vördigt omfattande forsknings artikel där man gjort tester på verkliga byggnader etc, dock är den gjort av en akademiker.
Jag rekommenderar verkligen att läsa denna.

"Resultaten visar på små skillnader i uttorkningstid mellan spalter med bredd 25 och 40 mm utförda med vertikala läkt, speciellt om detaljutformningen vid spaltöppningarna begränsar strömningsarean. En utformning med liggande stålläkt förlänger uttorkningstiden jämfört med vertikala träläkt, speciellt om fasaden är ljus eller norrorienterad. Ett utmärkande resultat är att en liten spaltbredd (< 10 mm) är mycket ogynnsam för uttorkningstiden som, beroende på de exakta materialvalen, kan vara i paritet med de uttorkningstider som erhålls när fasaden helt saknar luftspalt och har ett fasadskikt av puts på isolering. "

"Liten spaltbredd, ljus fasadkulör och norrorienterad fasadriktning visas vara ogynnsamma faktorer för fuktutbytet "

https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4219237/1730985.pdf
 
H
SBH skrev:
du har gett fakta från teorier och forskning.
jag har bara fakta från hus som fortfarande står med fungerande fasad.
läs igenom forskningen jag precis länkade till.
där testar dom verkliga konstruktioner och har väldigt klara svar att så som du bygger inte är tillräckligt.
Du bygger helt enkelt fel
 
S
H hul skrev:
Här kommer några utdrag från en vördigt omfattande forsknings artikel där man gjort tester på verkliga byggnader etc, dock är den gjort av en akademiker.
Jag rekommenderar verkligen att läsa denna.

"Resultaten visar på små skillnader i uttorkningstid mellan spalter med bredd 25 och 40 mm utförda med vertikala läkt, speciellt om detaljutformningen vid spaltöppningarna begränsar strömningsarean. En utformning med liggande stålläkt förlänger uttorkningstiden jämfört med vertikala träläkt, speciellt om fasaden är ljus eller norrorienterad. Ett utmärkande resultat är att en liten spaltbredd (< 10 mm) är mycket ogynnsam för uttorkningstiden som, beroende på de exakta materialvalen, kan vara i paritet med de uttorkningstider som erhålls när fasaden helt saknar luftspalt och har ett fasadskikt av puts på isolering. "

"Liten spaltbredd, ljus fasadkulör och norrorienterad fasadriktning visas vara ogynnsamma faktorer för fuktutbytet "

[länk]
ja leter du tillräckligt länge så kommer du till min licentiatuppsats.
vilket jag skriver ungefär samma fast åt ett annat företag och annan Tekniska Högskola
 
H
Nedan kommer utdrag från Resultat och Slutsatser ur forskningen för er som inte orkar läsa hela.
SBH: du anser fortfarande inte att du bygger fel, fuskbygger till och med när du fått svart på vitt att ditt sätt är felaktigt och forskning har visat detta

Det har visats att luftomsättning och konvektiv fukttransport i spalter påverkas av ett mycket stort antal faktorer. Huvudslutsatserna från arbetet är att:

  •  konvektiv fukttransport och uttorkningsförlopp i spalter gynnas av en stor spaltbredd 25- 40 mm och vertikala läkt som inte tillför strömningsmotstånd

  •  med horisontella, perforerade stålläkt reduceras den konvektiva fukttransporten jämfört med vertikala läkt, speciellt när spaltöppningarna inte begränsar strömningsarean

  •  spalter med bredd < 10 mm har en starkt begränsad konvektiv fukttransportförmåga och uttorkningstider kan bli mycket långa

  •  årstid, fasadkulör, fasadorientering, spalthöjd och detaljutformning vid spaltöppningarna är alla faktorer som har betydelse för storleken på möjlig konvektiv fukttransport
Fuktutbyte och konvektiv fukttransport
Med blöta materialytor mot spalten skiljer beräknat fuktutbyte [g/m2∙dygn] inom vida gränser. Liten spaltbredd, norrorientering, ljus fasadkulör och horisontella läkt påverkar fuktutbytet negativt. I denna uttorkningsfas gäller att fuktutbytet:

  •  är cirka 30 gånger större vid 40 mm spaltbredd jämfört med 5 mm (söderorientering)

  •  reduceras till en cirka en fjärdedel vid norrorientering istället för söderorientering

  •  reduceras till en cirka en tredjedel om färgen är ljus istället för mörk (söderorientering)

  •  reduceras till mindre än hälften med horisontella läkt istället för vertikala
    1. Luftomsättning över lång tid
      Den genomsnittliga luftomsättningen i experimentväggarnas spalter under perioden oktober till februari kunde uppskattas till:
      •  230-310 oms/h vid utförande med vertikala läkt

      •  75-100 oms/h vid utförande med horisontella läkt Lindab

      •  95-130 oms/h vid utförande med horisontella läkt Europrofil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.