K
Bara att fylla på med kross och stenmjöl. Mycket bättre mer berg under då går det inte lika mycket till bärlagret.
 
D09
K Kojak skrev:
Bara att fylla på med kross och stenmjöl. Mycket bättre mer berg under då går det inte lika mycket till bärlagret.
Ja. Fylla på grus är det inga problem med ;)

Ja ser inte lösningen när det stöter emot huset bara eftersom det kommer gå upp en bit mot panelen :)

Det jag räknade med när jag gick igenom en ev betonglösning som skulle bli lika hög så skulle den sluta ca 20-30 cm innan panelen och ha någon form av dräneringsgaller mellan trä och betong. Dvs plattan slutar ca20-30 från panel och låter det vara öppet ner till tidigare marknivå men det döljs av gallret.

Men med plattor så blir det grus som behöver hållas tillbaka etc
 
D09
Skulle vara ett mindre L-stöd då iofs :thinking:
 
D09
Håller på med provgropar/ ränna för att hitta berg.

Hitills har dock minnet svikit mig då jag hade för mig att berget var ytligare. Har hittat det på några ställen dock.

Ska passa på att gräva av massor när jag har minigrävare hemma och låna hem en laser och väga av riktigt.

Antingen så blir det denna trallen på framsidan eller så kommer den på andra långsidan ( vinkelhus ) precis runt hörnet från entrén.
Så inget är ogjort. Nästan samma mått. 60 cm längre. Tror tom 5,4 passar perfekt där.
 
  • Grävd provgrop eller ränna i grusig mark för att lokalisera berg, med spade och materialhög i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Perfekt för marksten
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D09
Jag känner mig nöjd med trallen, mått etc så vore kul att utreda stenen också.

Som jag fattar det så behövs det en Markduk.

Men det har inte vuxit något ur gruset ( förutom vid muren ) på massa år.. är det lönt att lägga ändå?

Om jag har 16/32 blandat med 2-5 i botten. Lyckas dra till det jämnt och padda det.

Är det stenmjölet, markstenen samt fogsanden kvar då?

Jag tror jag kunde få 70m2 marksten inkl transport( exkl sand, mjöl, duk ) för ca 14000 från stenbolaget i Stockholm. Men det är en sjuk resa med lastbil för att flytta sten :/
 
D09
Hittat berg på två ställen hitills

Det ena är med min amatörmässiga mätning med laser och hoxkeyklubba precis i samma nivå som där jag gjorde rännan. Den andra platsen 1 cm under.

Det skulle bli att stenen ovankant med planen underkant alt något över.

Men då finns inget för lutning och inget material mellan berget och marksten.

Hur mycket grus/ material ska minst vara mellan marksten och platta?
 
K
D09 D09 skrev:
Jag tror jag kunde få 70m2 marksten inkl transport( exkl sand, mjöl, duk ) för ca 14000 från stenbolaget i Stockholm. Men det är en sjuk resa med lastbil för att flytta sten :/
Måste du ha en speciell sorts sten. Det finns ofta fler aktörer än man kan tänka sig lokalt för att köra ut marksten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
K Kallebo skrev:
Måste du ha en speciell sorts sten. Det finns ofta fler aktörer än man kan tänka sig lokalt för att köra ut marksten.
Nej, det var bara ett räkneexempel på att det funkar om man bestämmer sig för plattor.

Finns ju stenar på byggmax t ex för 119kr m2

Kan ju vara så att jag behöver använda 5cm för att klara mig under panelen.

Är detta för tajt Dvs för lite utrymme?
 
  • Nyinstallerad stenplattor framför ett hus, med oanvända staplar av plattor och 5cm utrymme under panelen diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Hittat lite mer berg och det är inte mycket marginaler.

Mätte från panelen 3 cm, 3 cm mjöl och 5 cm sten. Då tror jag att jag kan rida över berget med ca 3 cm stenmjöl.

Då finns det inget fall medräknat
 
  • Byggarbetsplats med synligt berg och grushögar, utplacerade verktyg och en skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Det blev en trådtwister

Idén om marksten väckte mina gamla drömmar om en entré med sten så jag tog tag i det en gång för alla.

Tog fram berget och köpte hem Spräckkilar och har börjat bearbeta berget.

Hämtade hem en marklaser ikväll så imorgon så kanske jag har en bättre uppfattning om hur mycket eller lite som ska bort.

Tanken är att få så stor yta i samma nivå men sedan försöka hitta ett bra sätt att möta upp muren. Blir det för mycket massivt berg i slutet mot muren så går jag nog upp en nivå med en kantsten.

Ja just det... beställde hem 100m2 plattor med. Blev släta, 500x500x50 med fasade kanter.

Så altanen får bli på andra långsidan huset och till våren men tack vare er hjälp så har jag infon sparad här :) :) så det blir bara att plocka fram och köra sen :)

Ursäkta att jag snurrar ha ha

Moderator får ändra altan till uteplats ;)
 
  • Bearbetning av berg för anläggning av stenentré med marklaser och spräckkilar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
D09
Bränt en maskin.. köpt en ny..

Har fixat marginal över en stor del av berget så börjat återfylla lite för att slippa distraheras..

Sist jag höll på med spräcka sten så gjorde jag en krater ;)
 
  • Berggrund med sprickor och borrutrustning för sprängning, lite återfyllnad av jord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med spräckt sten och verktyg i förgrunden, återfyllning pågår med synlig krater och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D09
Gott.. klar med stor del av berget men hittat lite mer :/

Ingen panik med det då jag lär kunna lägga runt 60m2 innan det krockar.

Imorgon får jag hem lite maskiner och ska gräva ner fibern men även försöka hinna väga av och padda till ytan.
 
  • Byggarbetsplats utomhus med verktyg, skottkärra och delvis borttaget berg vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D09
Om man kör 500x500x50 plattor

Vad är vettig stigning i höjdled så att det inte upplevs konstigt
 
Fall menar du?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.