Totalentreprenad innebär att entreprenören ansvarar både för utformning och byggande. Han är alltså både arkitekt och entreprenör. Sedan finns det någon form av avtal mellan byggherre och entreprenör som reglerar hur byggherren skall godkänna utformningen samt naturligtvis kostnadsramar. Titta på vad som framgår av de handlingar som du någon gång har godkänt.
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Totalentreprenad innebär att entreprenören ansvarar både för utformning och byggande. Han är alltså både arkitekt och entreprenör. Sedan finns det någon form av avtal mellan byggherre och entreprenör som reglerar hur byggherren skall godkänna utformningen samt naturligtvis kostnadsramar. Titta på vad som framgår av de handlingar som du någon gång har godkänt.
Tack!
 
Vi har använt Hantverkarformulär 14 som kontrakt, och i detta skriftligen hänvisat till byggbeskrivning och specar som vi lagt med kontraktet som bilaga.
I denna byggbeskrivning står det att pannor och plåt ska vara av samma kvalitet och färg som på det befintliga huset.
Antar då att det är tydligt att vi som byggherrar måste kunna förutsätta att detta efterföljs och att om entreprenören vill eller behöver avvika från detta måste han få vårt godkännande.
Antar oxå att det innebär att det inte är vårt ansvar att kolla att allt material som entreprenören kör hit stämmer med specarna.
Vi ska väl inte egentligen inte behöva vara på byggplatsen...i den bästa av världar..
 
K
Hur har det gått?
 
Lite redovisning hur det gick med pelare och takstolar

Plint och Pelare: Efter lite påtrycknig stampade de upp kupan ordentligt, sågade av pelarna och gjöt upp plinatarna till lämplig höjd över mark, dubbade den gamla betongen med armeringsjärn och gjöt ned 2 st balkskor extra för varje pekare, placerade diagonalt på pelaren. Dessa är dolda då de sitter på insidan av nya brädor 120/45 som de limmade och skruvade in i "spåret" på vardera sidorna om pelaren, och som passades in under den stora limbärbalken. Se bilden
Sen är det bestämt att båda pelarna ska säkras med strävor på båda sidor högst upp mot limbalken. Detta är inte gjort än - bild kommer när det är klart.

Takstolar: Stabiliserats med vinkelplåtar mot hammarbandet på båda sidor om varje takstol. Ingen bild på detta.
 
  • Vitmålad pelare monterad på nyligen gjuten betongplint med armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med vinkelplåtar mot hammarbandet. Hur kan det ersätta en hanbjälke?Det är väl hammarbandet som kan komma att tryckas ut av lasten från takstolen?
 
H hempularen skrev:
Om man antar att utbyggnaden är 15 kvm? (har inte läst hela tråden), och egenvikten är 3 ton.

Då får du ytterligare 3 ton från ytan (200 kg/kvm), plus en del från den tänkta balkongen.
Sedan har du snölast från taket.

Så om vi tänker oss att hela utbyggnaden med alla belastningar ger 10 ton, som överslag.

Då kommer 1/4 del av det att hamna på vardera pelare. Så den där stolpskon får ta 2,5 ton. och de franska träskruvarna, eller vad det är får en skjuvning av den storleken också. jag vet inte vad dylika skruvar, eller snarare vad skruvhålen i träet tål, men det "känns" mycket.

Med tanke på alla de grova felen, så bör du ta dit en byggnadsingenjör som tittar på det.
Bra fråga. Har TS hämtat in en byggnadsingenjör?

Med tanke på den andra tråden känns det här bygget som en snål-lösning med stora risker då man själv höftar med beräkningar och bygger "löpande" med utländsk arbetskraft.

Jag är ärligt oroad för att TS har fått en "kojja" mer än en riktig tillbyggnad där man jobbat med ritningar och konstruktionsberäkningar.
När jag ser denna tråd skulle jag säga att det minsta bekymret jag ser är vattnet som nu "väller in". Det är en osäker byggnad som inte är dimensionerad för snö och andra laster.
 
H hempularen skrev:
Men en liten reflektion ang. att allt går fel.

Vad hade du för referenser på den här byggaren? Jag tycker att det framskymtar i tråden att det är en "byggare" som säljer in sig. Och som sedan helt anlitar underentreprenörer, i det här fallet litauer. Dvs. mer av en förmedlare/bemanningsföretag, än en riktig byggfirma.

Det går väldigt ofta så här illa med det upplägget. Du får en "byggare" som bara jobbar med ekonomin, hur mycket kan han lura dig att betala, och hur lite kan han lura litauerna att ta emot. Ofta lägger de här byggarna hela kvalitetsansvaret på gubbarna ute på bygget. Är det mot förmodan kunniga gubbar så kan det bli bra eller skapligt, men "byggaren" anlitar ofta rena stolpskott som kanske aldrig byggt ngt. mer avancerat än en inhägnad runt en kohage.

Och "byggaren" är i många fall ännu mera okunnig om bygg, desto duktigare på kredit/debit.

Alla byggföretag anlitar underentreprenörer i olika omfattning, men ett byggföretag där det finns en kärna av riktiga hantverkare, med kvalitetskänsla, kommer att kommer bara att anlita entreprenörer de kan jobba med, som levererar ungeför samma kvalitet som de själva vill göra. Om de entreprenörerna sedan är svenskar eller litauer spelar inte så stor roll.

Precis. Känner inte riktigt att TS kan friskriva sig helt från ansvar och när hon säger att "byggaren ska designa och bygga och ha allt ansvar".
 
Vi ska i höst påbörja vår utbyggnad, lite större än eran, men inte mycket. Något som vi kände var mycket viktigt när vi började fundera på utbyggnad var att utbyggnaden ska kännas som den alltid har varit där, passa huset och ffa skapa mervärde. Givetvis ser vi helst att vår utbyggnad ger en större värdeökning än vad den kostar att bygga.

Vad är målbild för utbyggnaden? Vad ska den tillföra i funktion? Vad ska ni göra med ytan under? Som den ser ut nu så har huset fått helt andra proportioner än tidigare och ser övertungt ut, som att övervåningen ska tippa över. Detta skulle klart förändras om ni söker bygglov att även bygga in under "kojan", kanske en veranda med fönster runt om.

Om jag skulle vara du skulle jag dra i handbromsen och sen vädersäkra så allt är tätt. Efter vädersäkringen skulle jag sparka ur "byggfirman", ta en en arkitekt/byggnadskonstruktör och börja om. Rita en utbyggnad som passar huset, fyller funktion och är värdeskapande. Slök bygglov. Får ni inte bygga större, bygg om det ni nu byggt. När du har riktiga ritningar är det lättare att hitta bra byggare som kan rätta till den byggkarastrof som håller på att hända (eller rättare sagt redan är ett faktum. Du slänger inte bara pengar i sjön för utbyggnaden, du sänker även värdet på huset och gör det mer svårsåld - den dag du ska sälja.

Mitt inlägg kanske inte är det roligaste att läsa och jag känner mig inte direkt "snäll". Jag har verkligen tänkt på ditt bygge nu sedan ditt första rop på hjälp. Eftersom vi strax sätter spade i mark så vet jag hur mycket man tror på sin egen idé, men jag är så glad att vi inte bygger efter mina första skisser utan efter vår arkitekts vision, kunskap och ffa ritningar.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Vi ska i höst påbörja vår utbyggnad, lite större än eran, men inte mycket. Något som vi kände var mycket viktigt när vi började fundera på utbyggnad var att utbyggnaden ska kännas som den alltid har varit där, passa huset och ffa skapa mervärde. Givetvis ser vi helst att vår utbyggnad ger en större värdeökning än vad den kostar att bygga.

Vad är målbild för utbyggnaden? Vad ska den tillföra i funktion? Vad ska ni göra med ytan under? Som den ser ut nu så har huset fått helt andra proportioner än tidigare och ser övertungt ut, som att övervåningen ska tippa över. Detta skulle klart förändras om ni söker bygglov att även bygga in under "kojan", kanske en veranda med fönster runt om.

Om jag skulle vara du skulle jag dra i handbromsen och sen vädersäkra så allt är tätt. Efter vädersäkringen skulle jag sparka ur "byggfirman", ta en en arkitekt/byggnadskonstruktör och börja om. Rita en utbyggnad som passar huset, fyller funktion och är värdeskapande. Slök bygglov. Får ni inte bygga större, bygg om det ni nu byggt. När du har riktiga ritningar är det lättare att hitta bra byggare som kan rätta till den byggkarastrof som håller på att hända (eller rättare sagt redan är ett faktum. Du slänger inte bara pengar i sjön för utbyggnaden, du sänker även värdet på huset och gör det mer svårsåld - den dag du ska sälja.

Mitt inlägg kanske inte är det roligaste att läsa och jag känner mig inte direkt "snäll". Jag har verkligen tänkt på ditt bygge nu sedan ditt första rop på hjälp. Eftersom vi strax sätter spade i mark så vet jag hur mycket man tror på sin egen idé, men jag är så glad att vi inte bygger efter mina första skisser utan efter vår arkitekts vision, kunskap och ffa ritningar.
Tack för dina synpunkter. På markytan framför (och under) kupan var det tidigare ett växthus på 20 kvm med ingång från huset via pradörren (där vattenläckan nu inträffade). Växthuset var gammalt samt att skogen på västersidan (på berget jag tagit ena bilden från) började skugga för mycket.Grunden för växthuset är kvar och vi tänker bygga upp ett mindre glasat utrymme på ca 9 kvm som täcker området mellan kupan och husknuten fram till första pelaren. Det ska utnyttjas som planteringshus och förvaring av medelshavsväxter på vintern. Praktiskt med ingång direkt från huset som tidigare. på resten av utrymmet under kupan och runt om planteringshuset kommer det att bli en stenlagd patio med lite trevliga växter för skugga och halvskugga. det blir även en trappa upp till balkongen från västsidan av pation.
Vi vill inte bygga för fasaden under kupan då är ett kontor där på nedervåning med ett fönster som är ett nödvändigt ljusinsläpp.
Sen komemr vi att bygga ett nytt fristående växthus på annan plats i trädgården.
Rent estetiskt är vi nöjda med resultatet redan nu, det ser kanske bättre ut i verkligheten är på bilder... och det kommer att bli mer balans när allt omkring är klart.
Sen med de byggnadstekniska problemen - ja, man kan tänka mycket i eftertankens kranka blekhet, som det heter.. men vi har tidigare utan problem gjort andra byggnader på tomten, t ex ett garage, jordkällare, vedbod, där vi inte anlitat konstruktör eller arkitekt, utan som nu, en byggfirma som utgått från våre egna ritningar.
Vi insåg naturligvis att en tillbiggnad direkt på huset är mer riskabel, och vi försökte därför i flera år att få en arkitektfirma att ta sig an det, utan att lyckas. Denna bransch verkar "skära guld" och behöver ine bry sig om såna här små projekt. Är verkligen besviken på den processen.
Byggfirman vi nu anltat är inget litet enmansföretag, de har 16 andra byggprojekt på gång bara i sommar varav ett är en stor ombyggnad på Fazer i Stockholm. De ingav förtroende och har jättemycket folk. Svårt att förutsäga att de skulle klanta sig med så viktiga saker, lätt att säga att man bara ska kasta ut och ta in nya.. men det är verkligen lättare sagt än gjort... vem vill ta över ett påbörjat bygge - var svårt nog att hitta en byggfirma överhuvudtaget.
Nää, som jag sa, man skulle ha utbildat sig till byggingejör, elektriker och rörmokare själv....
 
  • Husets baksida med kupol och terrass, projektområde för nytt planteringshus och patio syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med vit fasad under renovering, tillbyggnad i förgrunden, gräsmatta och halvt demonterat växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS. Det nya växthuset ska stå på gräsytan längst fram i bliden (inlägget ovan) och börja ungefär där elefantgräset är nu.
 
Men fortfarande, takstolarna. Hur har det säkrats så inte hela klabbet rasar när det kommer snö? För så som konstruktionen såg ut på tidigare bilder, så är det det som kan hända.

Skall man ha öppet upp till nock så vet jag ingen annan metod än att ha en nockbalk, som i framkanten ex. kan vila på en "riktig" takstol, om man nu inte vill ha en pelare mitt i fönsterpartiet.

Det du beskrivit om extra fästjärn gör så vitt jag förstår bara att takstolen sitter ännu mera fast i de väggar den kommer att trycka ut. Om lösningen med extra järn kommer från byggaren så får vi nog se det som solklart att det inte fungerar. Du måste låta en byggn. ingenjör titta på detta!
 
  • Gilla
varga och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men fortfarande, takstolarna. Hur har det säkrats så inte hela klabbet rasar när det kommer snö? För så som konstruktionen såg ut på tidigare bilder, så är det det som kan hända.

Skall man ha öppet upp till nock så vet jag ingen annan metod än att ha en nockbalk, som i framkanten ex. kan vila på en "riktig" takstol, om man nu inte vill ha en pelare mitt i fönsterpartiet.

Det du beskrivit om extra fästjärn gör så vitt jag förstår bara att takstolen sitter ännu mera fast i de väggar den kommer att trycka ut. Om lösningen med extra järn kommer från byggaren så får vi nog se det som solklart att det inte fungerar. Du måste låta en byggn. ingenjör titta på detta!
Uppskatter verkligen din omsorg och noggrannhet!
Vi har haft en byggnadsingenjör här och tittat, hans bedömning var att då fogningen av takstolaren (bild) är ganska kraftig och med tanke på det korta spannet skulle det inte vara någon risk, iallafall proppsade han inte på ytterligare åtgärder. Det kan tydligen råda olika uppfattnigar om detta även bland byggnadsingejörer.., verkar som vi får ta in ytterligare en byggnadsingenjör för "second opinion"- för det här är ju inget man vill chansa med!
 
  • Kraftigt fogad takstol i trä med kort spännvidd på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Har också haft Litauer till att inreda nedervåningen på mitt bostadshus , svär fortfarande efter 9 år ! Det verkar vara glest med snickarutbildningar/läskunniga i Litauen.
 
Åhhh herre jävlar! Kupan ser.......stor ut.
Ang. takstolarna så ser det riktigt tjing-tjong ut. Antigen bygger man ryggås eller saxstol om man vill ha det luftigt, ingen jävla planksnutt uppe i nock dittsatt med lite 3tum å lim i bästa fall.

Kupan kanske inte klappar ihop i första taget men nån spricka i glaspartierna här å där känns rimligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.