12 761 läst · 74 svar
13k läst
74 svar
Hur svårt är det att få 150 kW?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Jag tror att det normala etableringsstället blir vid/med vägkrogar. Då blir frågan närmast hur mycket fördyrande abonnemanget blir för en sådan med snabbladdare.
Snabbmat-kiosk-snabbladdare, det tror jag blir minimietableringen. Och då är nog 1.000 personer fast befolkning för litet underlag.
Snabbmat-kiosk-snabbladdare, det tror jag blir minimietableringen. Och då är nog 1.000 personer fast befolkning för litet underlag.
Kommunhus-laddare börjar bli vanligt. Ta en omväg och fika i Tråvad (ca 500 invånare)
Men, vägkrog är ju perfekta stället annars.
Lät rätt dyrt med 150 kW abonnemang, men de tar idag ca 5 kr/kWh vid snabbladdning.
Men, vägkrog är ju perfekta stället annars.
Lät rätt dyrt med 150 kW abonnemang, men de tar idag ca 5 kr/kWh vid snabbladdning.
Nja. Vi måste kämpa för att hålla nere förlusterna i hela kedjan annars närmar vi oss förbrukningen i kwh/mil hos en bil med förbränningsmotor. Då har vi bara flyttat utsläppen från avgasröret till någon annanstans, men gör fortfarande av med en massa energi. I Sverige är ju förlusterna dessutom till nytta större delen av året, och på sommaren drabbas elbilar värre av AC-förbrukning än vanliga bilar.A Arnodt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Har ni på riktigt en kommunal snabbladdare där, eller är själva laddaren i Vara?M -MH- skrev:
Men utöver de motorvägsbaserade vägkrogsladdarna kan man ju annars faktiskt tänka sig att en kommun/köpmannaförening (vi kan väl hoppas att det kan vara självbärande) sätter upp laddare inne i stan och lockar med "se underbara Skara/Gränna/Söderköping/whatnot". Vilka som sen visade sig vara fantastiska och vilka som blir ett monument över kommunalt självförhärligande lär väl visa sig.
Vi och vi, jag har aldrig varit där!Nötegårdsgubben skrev:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=8375a27b-121d-4fde-8a95-6402ce46c0d9
Överby utan för Trollhättan tex. Kostar dessutom gratis.Men utöver de motorvägsbaserade vägkrogsladdarna kan man ju annars faktiskt tänka sig att en kommun/köpmannaförening (vi kan väl hoppas att det kan vara självbärande) sätter upp laddare inne i stan och lockar med "se underbara Skara/Gränna/Söderköping/whatnot". Vilka som sen visade sig vara fantastiska och vilka som blir ett monument över kommunalt självförhärligande lär väl visa sig.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=91463671-e960-48c3-96f8-f62482d22ce0
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Sorry, det lät så obskyrt att jag trodde man var tvungen att bo där för att känna till det, men internet knows...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 047 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 047 inlägg
Näten dimensioneras inte för att alla ska kunna maxa sina abonnemang samtidigt, kostnaden skulle bli orimlig.nisse123 skrev:
En rolig historia jag hörde vid senaste ESAkursen.
En elfirma fick ett stort lägenhetshus dom skulle dra all el i, tror det var ett nybygge.
Normalt så dimensionerar man anläggningen för en viss% av maxbelastning då det inte förväntas att precis alla lägenheter maxbelastar sina abonnemang samtidigt, det är inget konstigt med det.
Problemet var den som räknade på detta ÄVEN dimensionerade uppvärmningen (tror det var direktverkande el från varje lägenhets elcentral) till en viss % av maxbelastning, vilket gjorde att huvudsäkringarna löste på löpande band när vintern kom.
Jag minns inte vad som hände eller hur man löste det men jag tyckte det var ett intressant fenomen som visar hur snabbt något kan gå fel för att man råkar tänka lite fel
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 047 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 047 inlägg
Jag kan faktiskt inte ens svara på om den här historien är ny eller gammal, han har ju jobbat i typ 40 år så det är ju inte omöjligt att han använder gamla exempel i utbildningen så länge poängen kommer fram.A Arnodt skrev:
Rimligen så tror jag at om snabbladdningsstationer byggs ut (på typ "mackar") så kommer dessa ha ngn form av lokal lagring av el (Typ Teslas Charge wall i businessformat) så dom kommer kunna ladda kanske 10 elbilar med 150 kW i varje samtidigt utan att behöva 1500 kW in till macken, så länge som dom kan "återhämta" sig en stund mellan varje maxuttag.
/K
/K
Vet någon hur detta funkar med tanke på att belysningsnäten brukar vara spänningsatta endast den mörka delen av dygnet?FrittDrag_II skrev:Den tyska firman Ubitricity [länk] har en lösning för att använda effektöverskottet i gatubelysning som byggs om till LED för att fixa laddstationer i tätbebyggelse.
Video från "Fully Charged" om lösningen, [media]
För mig själv känns behovet av en "snabbladdare" hemma väldigt avlägsen med tanke på hur jag använder min befintliga bil idag.