H Husqvarna220Ac skrev:
Brukar inte vara så stor skillnad mellan programvarorna, hur fastnar den? Är den bara dum och ger upp?
Antingen såhär trots att skalet går "lätt". Eller blir hängande på plåten bak eller nåt som tar emot lite så står han bara där och gräver en grop istället för att backa...
Han flyttar på tunga bänkar och välter grillen om den råkat vara ivägen.

Lyfter man den lite i handtaget så fortsätter kniven gå. Kan man kalibrera tilt känsligare tro?
 
  • Robotgräsklippare fastnat under studsmatta på nattetid, visar behov av justering av tiltkänslighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag skrev i tidigare inlägg så bör det inte finnas träd och andra föremål som lutar i basen. Ditt foto visar att benet på studsmattan har en perfekt ramp för klipparen att köra upp på.
Du skulle kunna lägga en ram av brädor runt om ställningen som klipparen får köra emot.

Att den kan flytta tunga bänkar låter märkligt, och grillen, ja du får nog köpa en större grill :)
Att kniven fortsätter att snurra när du lyfter den i handtaget beror på att det handtaget inte har något säkerhetsstopp. Då skall det vara ett tvådelat handtag med en svart plastisolator i mitten.

För att göra skalet lite känsligare så har jag hört att några klippt av (kortat ned) fjädrarna som sitter på de bakre brytar-armarna. Med en mindre fjäderkraft så blir skalet känsligare. Jag har själv funderat på att skaffa lite mjukare fjädrar, men det har inte blivit av.
 
Klåfingrig som man är så Blev jag lite sugen på att prova byta programvara så nu är den obrukbar ...

Är DET inte samma maskin som en l200 basic? Vad är det isf som gör att det programmet inte fungerar?... lägger jag in l100 basic klickar det bara massa i reläer... l200 är den helt död med massa fyrkanter i displayen... någon som har en firmware som ni vet fungerar? Tacksam isf
 
Vad du än gör så försök inte lägga in annan programvara än vad som är avsedd för ditt moderkort L200. Risken är att du sabbar flashminnet med felaktig information.
Vilket klientprogram kör du? I Ambrogios programvara har jag för mig att man fick ange vilket moderkort man har.
I Stigas program är menyföljden (Wizard) för min gamla Lizard (= 520) följande:
Normal series, M-series, Motherboard, M4, r20993, Update och till sist klicka på Program. r20993 är den senaste mjukvaran för min Lizard, men du bör ha en senare version.

Hamnar du i läget "död maskin" så stäng ned programmet, koppla bort programmeringskabeln och koppla gärna bort batteriet (det stora) en stund.
Försök sedan igen, men se till att du loggat in på klipparen precis innan du trycker på Next i klientens Startmeny.
Funkar det inte så försök igen. Klienten är lite kinkig med att det vill ha svar tämligen omgående från moderkortet. Väntar man för länge så kopplar moderkortet ned igen.
 
Jag har använt programmet som heter. Lawn mower programmer. eller etflash3. misstänker nu att det faktiskt är bootloader jag skrivit över men skall testa senare att köra samma program och välja l200 basic igen. koppla bort strömmen ett tag och sedan försöka igen med ZCSfullingclient eller ambrogioclient... problemet med ambrogioclient är att de hittar klipparen börjar skriva och sedan tappar den kontakten men ja får nog försöka lite till....

alt som går att programmera från början går att programmera igen.. gäller bara att göra det i rätt ordning =)...
 
Redigerat:
Mjukvaran under katalogen ETFLASH3 är ju tyvärr inte den senaste som finns. Men laddar klienten ned uppdateringar när du startar det så är det ju OK.
Du kan ju välja Ambrogio eller Wiper. Ambrogio har lite andra modellbeteckningar så Wiper är nog mer lik din maskin. Oavsett vilken mjukvara du använder så försök att kolla upp vilken modell som är identisk med din tex. vilka funktioner de har.
Det vore ju synd om det skulle försvinna någon funktion. Och som sagt, min gamla Lizard har r20993, så du bör har ett högre versionsnummer. r14823 som du anger låter väldigt gammalt. Kanske inte så konstigt att maskinen heter cp-åke :)
 
R RH_Dreambox skrev:
Mjukvaran under katalogen ETFLASH3 är ju tyvärr inte den senaste som finns. Men laddar klienten ned uppdateringar när du startar det så är det ju OK.
Du kan ju välja Ambrogio eller Wiper. Ambrogio har lite andra modellbeteckningar så Wiper är nog mer lik din maskin. Oavsett vilken mjukvara du använder så försök att kolla upp vilken modell som är identisk med din tex. vilka funktioner de har.
Det vore ju synd om det skulle försvinna någon funktion. Och som sagt, min gamla Lizard har r20993, så du bör har ett högre versionsnummer. r14823 som du anger låter väldigt gammalt. Kanske inte så konstigt att maskinen heter cp-åke :)

Ok då har jag egentligen inte gjort något fel? Eller kan det vara att kg inte brutit strömmen som gör att den inte ens tände displayen utan bara blir fyrkanter?

Klienten har laddat ned uppdateringar men kör jag med zcsfullingclient nu efter jag använt etflash hittar den inte maskinen...
Etflash hittar den dock och där går allt in men den heter sig som sagt tidigare...
Allt går in och det blinkar både rx tv på serielladapter och den läser av vad som skickats in och ger ok efteråt... ska testa ikväll igen...

Ska prova med ambrogio client och l200.tz2.a37 se om det vill funka idag
Eller är det super rinner som är liknande min eller är det wiper one?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Att laborera med ambrogio programvara I en stiga är ingen hit. Till en början funkade det då det var samma maskiner. Inte längre. Vet inte hur många som lyckats med samma sak som du men du är inte direkt ensam.
 
boltis boltis skrev:
Att laborera med ambrogio programvara I en stiga är ingen hit. Till en början funkade det då det var samma maskiner. Inte längre. Vet inte hur många som lyckats med samma sak som du men du är inte direkt ensam.
Men wiper går bra?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Har faktiskt inte provat wiper på ett par år. Har den klienten med men skulle inte rekommendera det. Finns en anledning till att stigas klient idag kräver inloggningsuppgifter.
 
Nej, det kommer inte att funka av olika anledningar. Batteriladdaren ar byggd för Lithiumbatterier som har helt andra egenskaper än blybatterier. Det finns risk för att du förstör både laddare och batterier.
För det andra så kommer förmodligen klipparen inte att fungera. Att seriekoppla två 12-voltsbatterier ger bara 24 volt vilket är lägre än den spänning som skickar hem klipparen för laddning. Klipparen skulle betrakta batterierna som urladdade och köra in i boet igen, om den över huvud taget startar.
 
  • Gilla
jokamp och 1 till
  • Laddar…
boltis boltis skrev:
Har faktiskt inte provat wiper på ett par år. Har den klienten med men skulle inte rekommendera det. Finns en anledning till att stigas klient idag kräver inloggningsuppgifter.
Det gick bra till slut. Fick ned vad jag antar är den senaste ambrogio klient från
http://www.lawnbotts.com/software/AmbrogioClient-r22307.zip
Denna uppdateras sedan enkelt om man bara kör den som administratör i win10.

Provade ett par gånger med att välja maskin själv men utan resultat.

Hittade till sist ett "motherboard test" nånstans i programmet och då äntligen började den klicka i relän och texten
...Wait...
...Test...
Visades i display...

Efter testet startade den om och då var texten kvar och auto detect fungerade. Hittades som en l200 basic. Programmerade den som sådan och vips allt normalt igen.
Alla inställningar och drifttid mm var kvar.

Den har nog alltid varit programmerad som en l200 för vid start står det ju
robot L200
Rxxxxx

Ska kolla vilken version jag fick in senare
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
Nej, det kommer inte att funka av olika anledningar. Batteriladdaren ar byggd för Lithiumbatterier som har helt andra egenskaper än blybatterier. Det finns risk för att du förstör både laddare och batterier.
För det andra så kommer förmodligen klipparen inte att fungera. Att seriekoppla två 12-voltsbatterier ger bara 24 volt vilket är lägre än den spänning som skickar hem klipparen för laddning. Klipparen skulle betrakta batterierna som urladdade och köra in i boet igen, om den över huvud taget startar.
Tack för svar i alla fall :) Bra att få expertutlåtande.
 
Min har slutat ta laddning. Spänning fram till ladpolerna men ingen spänning fram till batteriet. Har läst i tråden om ett relä som ska öppna när maskinen är på, man hör ett relä som klickar när maskinen startar men det kanske är något annat relä. Nån som har nån koll på laddningsreläet? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.