Hej!
Jag har fått problem med råttor utanför huset (byggt 76, 1, plan med hel källare under).

Anticimex var här i september 2016 och tittade och gav mig fällor att placera ut. Det var svårt att göra då vi har både katt och hund som kan fastna i dem. Råttboet är under mark. Katten har dödat minst två råttor vet jag om. Gift var inte att tänka på som jag förstod det.

2014 gjordes en total omdränering av huset runt om. Efter det har jag gjort i ordning runt huset med sten och altandäck, helt på egen hand och under mycket möda och arbetstid.

Nu igår fick vi stopp i avloppssystemet och idag kom ett spolföretag och tryckte bort den propp som fanns i servisledningen mot gatan. Orsaken till stoppet är okänd men borta är den.

Jag passade på att visa även var råttorna håller till och mannen blev då allvarlig och rekommenderade snarast en filmning för att se omfattningen av angreppen mot avlopps- och dräneringssystemen. Han menade att det är stor risk att rören är skadade, att proppen i servisen orsakas av att råttorna kastar in grus i ledningen när de gräver sig vidare och att läget förvärras framöver. Plus att dräneringsmattan mot huset kan ätas sönder och förlora sitt syfte. Jag förstod att han menade allvar och att det inte var för att sälja en tjänst och tjäna pengar på det.

Det är tydligt att djuren har pågående verksamhet då makadamlager och även i viss mån några plattor har börjat sjunka 20-30 cm här och var. Ett par synliga gångar där de grävt sig ner i bärlagret finns. Där sitter katten och väntar i timmar.

Nu till mina frågor:
I vilken omfattning täcker försäkringen (Folksam) kostnader för

-spolningen idag
-filmning om ett par veckor
-ev renovering av dränering (grävning, omdränering inkl material, återfyllning)
-ev renovering av servisledning
-ny anläggning av betongplattor samt trädäck m m (materialet är så nytt att det kan återanvändas till 100%)
-ev andra angrepp som råttorna gjort men som vi inte kan se nu (vi har inte sett några skador inomhus)
-andra kostnader som kan uppkomma (vet ej vilka dessa kan vara men kanske åtgärder för att säkerställa att inte nya bon kan byggas av råttorna)

Där står jag nu. Jag har betalat för denna dränering och för allt återställande runt huset en gång. Jag betalar min premie till Folksam år efter år.

Vilken hjälp bör jag förvänta mig från Anticimex och Folksam?

Känns mycket otrevligt med dessa skadedjur. Dessutom väldigt uppgivet när jag i princip hållit på till nu för att återställa runt huset.:cry:
Att göra om allt detta igen och dessutom betala för det känns oöverstigligt. Då säljer jag hellre och flyttar härifrån. Vet inga grannar som drabbats av råttor.

Någon med goda råd? Tack!!:)
(Kan lägga upp bilder om någon vill se det)

/JimmyB
 
Har du pratat med Folksam om saken?
 
L
Tveksamt om dom gnagg hål på rören men dom har en stor förmåga att gräva
Eftersom du har djur , så ta en stor trälåda , såga ur ett par jack ca 50X50mm köp en större fälla ingen musis dom här är större sätt ett snöre i den ankra med pinne i mark ( dom kan dra iväg med den ) ställ fällan i närheten av hål- et -en vänd uppochner på lådan över
inga djur kan komma åt fällan , gjorde så själv råttor borta , klart det finns fler en 1 st av dom
bara fortsätta med fällan
 
T Tosse skrev:
Har du pratat med Folksam om saken?
Yepp, nyss mailat dem med ungefär samma text som ovan. Får nog svar imorgon, de brukar vara snabba :)
 
L Liteavvarje skrev:
Tveksamt om dom gnagg hål på rören men dom har en stor förmåga att gräva
Eftersom du har djur , så ta en stor trälåda , såga ur ett par jack ca 50X50mm köp en större fälla ingen musis dom här är större sätt ett snöre i den ankra med pinne i mark ( dom kan dra iväg med den ) ställ fällan i närheten av hål- et -en vänd uppochner på lådan över
inga djur kan komma åt fällan , gjorde så själv råttor borta , klart det finns fler en 1 st av dom
bara fortsätta med fällan
Aha! Tack ! Skall bygga nåt sånt imorgon. Jag har kvar de tre råttfällor modell större som Anticimex lämnade här. Tror du att det kommer att tömma boet eller kommer de att lära sig att inte gå till fällan när en av dem dör där? Agna med ost, choklad?
 
Känns som att det viktigaste är att få stopp på eländet. Sen kan du i lugn och ro utreda vad som behöver göras. Kan du inte skicka djuren på sommarkolla och sen låta ac sätta ut gift?
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
L
Jimmy Börjesson skrev:
Aha! Tack ! Skall bygga nåt sånt imorgon. Jag har kvar de tre råttfällor modell större som Anticimex lämnade här. Tror du att det kommer att tömma boet eller kommer de att lära sig att inte gå till fällan när en av dem dör där? Agna med ost, choklad?
Dom kommer alla att gå i agna med korv eller liknade ,kan flyttas lite du kan även mata in dom med en mindre låda till , lägga nån bit utan fälla , så dom får vittring på det , dom har en bra nos kan ta ett par veckor men sen är det slut , efter det fyll hålen med något , kanske
betong eller sten som knackas ned hårt , har själv gjort det , funkar
 
L
PS Glöm inte att lägga något tungt på så inte dina djur flyttar på lådan för att äta korv
 
T Tosse skrev:
Känns som att det viktigaste är att få stopp på eländet. Sen kan du i lugn och ro utreda vad som behöver göras. Kan du inte skicka djuren på sommarkolla och sen låta ac sätta ut gift?
Skall höra med djuren om de vill åka bort på spa ett tag :)
 
L Liteavvarje skrev:
Dom kommer alla att gå i agna med korv eller liknade ,kan flyttas lite du kan även mata in dom med en mindre låda till , lägga nån bit utan fälla , så dom får vittring på det , dom har en bra nos kan ta ett par veckor men sen är det slut , efter det fyll hålen med något , kanske
betong eller sten som knackas ned hårt , har själv gjort det , funkar
Gött! Skall försöka följa detta!
 
L Liteavvarje skrev:
PS Glöm inte att lägga något tungt på så inte dina djur flyttar på lådan för att äta korv
OK eller om jag sitter på lådan för att höra när det smäller inne i den. Karma!
 
L
OK hur går det med lådorna
 
L Liteavvarje skrev:
OK hur går det med lådorna
Har varit bortrest men skall ta tag i det snarast. Pratade med Anticimex på tel idag. De kommer ut endera dagen och tittar m m. Han sa att sannolikt får jag stå för allt själv vad gäller att gräva upp och lägga nya rör och fylla igen, lägga markbetongen på nytt osv. Jag vet inte om jag orkar med samma jobb en gång till. Kanske bara sår igen med gräs eller har grus. Blääää. Ska börja med att betala för en filmning av rören om ett par veckor. Då ser man ju omfattningen av angreppen. Under tiden kan jag roa mig med fällorna :)
 
L
JimmyB JimmyB skrev:
Har varit bortrest men skall ta tag i det snarast. Pratade med Anticimex på tel idag. De kommer ut endera dagen och tittar m m. Han sa att sannolikt får jag stå för allt själv vad gäller att gräva upp och lägga nya rör och fylla igen, lägga markbetongen på nytt osv. Jag vet inte om jag orkar med samma jobb en gång till. Kanske bara sår igen med gräs eller har grus. Blääää. Ska börja med att betala för en filmning av rören om ett par veckor. Då ser man ju omfattningen av angreppen. Under tiden kan jag roa mig med fällorna :)
Tror inte att dom har gnagit sig in då skulle du haft dom i toan , klättrar och simmar bra , på tal om det är det stora rackaare
 
L Liteavvarje skrev:
Tror inte att dom har gnagit sig in då skulle du haft dom i toan , klättrar och simmar bra , på tal om det är det stora rackaare
Man får ju hoppas att de inte kommit in eller gör det framöver heller. Lite intressant är det men hellre att det varit på en grannes tomt så kunde jag gått dit och tittat istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.