Hej

Jo jag ska limma ihop några reglar så att det blir större platta.

Men jag har aldrig gjort detta och behöver därför lite råd.
Vad för lim ska jag använda ? Ska väl vara vattenfast ?

Det är viktigt att det verkligen fäster så att den inte glipar i fogen senare, utan är helt tät.
samt inte spricker vid fukt osv.

MVH
 
Vad ska du göra? Vilken dimension har virket och den färdiga konstruktionen?
 
Jag ska limma ihop tex 45x70 reglar osv så att det blir en större ute som jag sedan ska göra en skylt av.

Skylten ska sedan målas osv så det är viktigt att det inte börjar glipa i fogen senare.
 
Det blir en väldigt stabil skylt. Är det inte enklare att göra en ram som täcks med nåt lämpligt skivmaterial?
 
Tomture61
Du ska använda utelimm , som tål fukt bättre.
Är det en ram du ska tillverka/limma ?
Isf föreslår jag att du jackar ur 50% av ändarna och skarvar på detta sätt.
Ej att du tex snedkapar 45 grader
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laskning
 
Jag hade tänkt att limma ihop kanske 3-4 st 45x70 reglar, dvs ingen ram.
Och ibland kanske tom 45x120 reglar .

Har ni ett bra tips på utelimm som håller bra och inte kostar skjortan ?
 
Har tyvärr inte Bauhaus i Halmstad. :(

Vi har K-rauta och Beijer samt Byggmax.
Ska kolla lite där senare,

Tänkte mest om det var någon som har erfarenhet av att limma ihop reglar och som hade tips på nått bra limm som dom brukar använda :)
 
Som OlaC skriver ovan behöver du hyvla (eventuellt kan det räcka med att klyva på bordssåg) reglarna innan limning för även om du hittar väldigt rakt virke är de vanligen fasade hörn på regelvirket i bygghandeln. Om du limmar med faserna kvar kommer du få en yta som liknar pärlspont.

När du sedan ska limma är det väldigt bra med starka tvingar. Har du inte tillräckligt med sådana, vilket du per definition inte kan ha, går det att lösa ändå. Endera kan du gnugga ihop limytorna mot varandra två och två i taget. Är ytorna riktigt plana och jämna räcker det och ytorna kommer suga ihop mot varandra när du gnuggar dem, gnugga tills allt överflödigt lim pressats ut. Alternativt kan du skruva två reglar paralellt till varandra på en bordsyta, avståndet lite bredare än totala brädden på det du vill limma. Stryk lim på alla ytor, lägg ner mellan reglarna och sätt in två kilar (gjorda av en regel du klyvt på diagonalen) i utrymmet som blir kvar. När du bankar ihop kilarna mot varandra kommer de skapa ett högt tryck mot det som ska limmas.
Lycka till!
 
Redigerat:
Mycket jobb!

Varför inte köpa en tillsågad bit furuplywood i stället?
Du skall ju ändå måla den.
 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mycket jobb!

Varför inte köpa en tillsågad bit furuplywood i stället?
Du skall ju ändå måla den.
och vill du ha den tjockare. sätt plywood, regel, plywood
 
Tidigare har mstoltz skrivit om att fräsa skyltar, kanske samma sak nu..blir halvsnyggt med fräst
t plywood :)
 
Hej

Ja precis.....jag tillverkar handfrästa träskyltar.
Och ska göra lite större skyltar som kan vara allt från 1x1 meter och uppåt, och behöver då limma ihop olika brädor.

När jag menar att måla dom så menar jag då bokstäverna...dvs inte hela skylten.
 
S
M mstoltz skrev:
Hej

Ja precis.....jag tillverkar handfrästa träskyltar.
Och ska göra lite större skyltar som kan vara allt från 1x1 meter och uppåt, och behöver då limma ihop olika brädor.

När jag menar att måla dom så menar jag då bokstäverna...dvs inte hela skylten.
då är ju plywood bättre i ren hållbarhets synpunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.