En frusen grushög med en hemmagjord grotta, omgiven av trädgårdsplattor och presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stackars skånska barn. Här är det ingen snö så man får ta vad man får. Min stora grushög har frusit till och jag passade på att bygga en grotta. Innan jag var färdig var det drygt en meter djupt och ganska rymligt i bredd.

(jag rev den direkt efter fototillfället, ingen fara att någon leker där inne och allting rasar)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nu åker badrumsväggen

Renoveringsprocess av badrum med delvis nedriven vägg och synlig toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den befintliga badrumsväggen matchade inte längre resten av väggen när vi rev och öppnade upp rummen. Det är sådana små speciallösningar, i detta fallet för att badkaret skulle få plats, som påverkar mycket.

Renoveringsarbete där en delvis rivet badrumsvägg syns med ny ramverkskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sagt och gjort, bara att riva den befintliga väggen.


Renoveringsarbete med nya OSB-panelväggar intill badrum med rosa kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny vägg på plats!

Mätning av avståndet mellan den gamla och den nya väggen under en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara några centimeter från där den gamla stod!
 
Fundament till värmepumpen

Utegrävning för fundament till värmepump med synliga rör och verktyg vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installera ny värmepump mitt i vintern? Självklart, jag verkar ha en förkärlek för att göra saker vid fel tidpunkt, men hade ändå lite tur med att det inte var kallare, utan att det faktiskt gick ganska bra att gräva ut för fundamentet till utomhusdelen. Det är troligen lite överdrivet, men jag vill vara extra säker eftersom det är inkommande el som går under.

Utgrävning för fundament med synliga rörsystem och verktyg vid en husgrund under installation av värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde upp avloppet från takavrinningen och anslut avloppet för konsensvattnet till detta. När det var dags för detta moment svor jag en del över kylan, det märks att man inte är någon viking om man säger så!

Utomhusbild som visar ett nylagt fundament för en värmepump med synliga elkablar och avloppsrör nära en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir rejält utfyllt med bärlager under.

Utgropad plats för fundament med lecaklossar, elrör och snörester utanför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt! Har någon tanke om att i framtiden byta ut de översta lecastenarna till något lite mer stiligt, vi får väl se hur det blir med det!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En magisk rullgardin



En dag i februari hände det så äntligen. Efter att mina rullgardinsmotorer legat i en låda sedan m.nu:s julrea* var det dags att testa dem. Började med att byta ut innanmätet i IKEA rullgardinerna till motorn och skruva upp rullgardinen på väggen.

Motorn ska sedan programmeras med start och stopplägen, vilket är lite meckigt. Jag missade att man skulle se vilket håll motorn startar på, så jag hamnade ett steg fel i instruktionerna, men det var bara att börja in. Lite pill med att växla plats på trådarna som ansluter motorn, men efter en stund var motorn programmerad.

För att styra rullgardinerna använder jag en Qubino Flush shutter kopplad till Z-wave. Hade stora problem att inkludera enheten på Veran, testade två olika enheter men fortfarande ingen framgång. Pratade med supporten och det hjälpte inte. Testade att bryta mot instruktionerna och vända på plus och minus, och plötsligt fungerade det som det skulle.

Det är inte första gången jag sprungit på felaktiga instruktioner när det gäller Z-wave prylar. Det gäller att ha tålamod och lite is i magen när man ska bygga sig sitt smarta hem. Tyvärr.

Qubino Flush Shutter DC-enhet för smart styrning av rullgardiner på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är själva styrenheten, Qubino Flush shutter DC. Den strömmatas med 24V längst till vänster (just denna styr 3 rullgardiner, har man bara en fungerar det med 12V). I mitten är utgångar för att styra själva motorn, och längst till höger har du möjlighet att ansluta en (valfri) fysisk brytare för att styra gardinerna.

Elektrisk rullgardinsmotor och kabel på mönstrad bakgrund, avsedd för smart hem-kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det röda är motorn som ersätter innanmätet som IKEA levererar med rullgardinen.

* Julafton mellan 15-16 har de 20% rabatt på hela sortimentet. Tydligen är vi många som inte ägnar vår fulla uppmärksamhet åt Kalle och hans vänner.
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
Coolt, helt klart coolt. Vill ha en själv! Älskar gamla jordglober av alla slag.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Arbetet i källaren återupptogs i januari. Efter massor av spacklande och slipande - så tråkigt att det inte finns en enda bild av det - har det äntligen blivit dags att börja lägga golvet.

När vi flyttade in i huset var golvet i detta rummet ganska knögligt - det hade tidigare legat ett reglat golv ovanpå, men på grund av vattenskadan för en herrans massa år sedan var detta utrivet. Vi började därför att flytspackla golvet, se tidigare inlägg om. Därefter slipade vi till där det inte blev bra, det finns även ett inlägg om det ;)

Ovanpå detta skulle det läggas blå platonmatta, isolerskiva och golvspån. Det var precis vad vi gjorde. Ville behålla så mycket takhöjd som möjligt så jag valde att isolera med enbart 20mm.

Givetvis ägnades en hel del tid åt att kolla runt här efter andra som bilade upp, grävde ut och gjorde om med isolering och golvvärme. Konstaterade att det inte riktigt var värt det, med tanke på alla ställen som det ska fixas och donas med. I efterhand kan jag konstatera att golvet inte alls känns kallt, jag har även valt att lägga ett textilgolv som ytterligare bidrag till känslan av ett varmt och mysigt golv.

Renoverad källare med nytt platon- och isolermaterial på golvet, spacklade väggar och synliga tegelmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först rullade vi ut ljuddämpningsmattan.

Blå Platon-matta utrullad på källargolv som förberedelse för isolering och golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första våden av Platon-mattan utrullad på golvet.

Renoverad källare med blå Platon-matta utrullad på golvet och isolerskivor redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platonmatten ligger på plats och isolerskivorna är inburna.

Renoverat källargolv med blå Platon-matta och rosa isolerskivor redo för ytterligare skikt, omgivet av tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bli varmt och skönt, 20 mm isolerskivor.

Renoverad källare med delvis lagda ljuddämpningsmattor och isolerskivor på golvet vid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanpå isolerskivorna ska det ligga vanligt golvspån.

Renoveringsprocess av källargolv med blå Platon-matta och påbörjade isolerskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första två raderna med golvspån på plats.

Renovering av källargolv med ljuddämpningsmatta, blå Platon-matta och isolerskivor som förberedelse för golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt golvspån på plats, jag väntar med att lägga in den "riktiga" mattan tills fönstren är bytta, eftersom det skitar ner lite.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Då var det dags för installation av själva pannan. Ett dygn utan fungerande värme var planen, så jag var glad att vintervädret valde att hålla sig borta.

Två hål i en vägg, genom vilka rörledningar har installerats, med utsikt till utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det första som man såg, två hål i väggen.

En panna i ett rum med blå väggar, synliga rörsystem och verktyg, omgivet av tecken på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannan är urkopplad, nu finns det ingen återvändo!

Exteriör vägg under renovering med elektrisk utrustning, verktyg och öppen grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern har börjat på sitt jobb utomhus.

Ouppvärmd källare med avlägsnad panna, verktyg på bänk och synliga utrymmen i en blå vägg där installationer påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en del skador på väggen bakom den gamla pannan, det var dessutom en härlig blå färg i rummet.

Renoveringsrum med blå väggar och två hål där den äldre pannan varit, plus verktyg och en gammal panna i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns givetvis även ett hål för skorstenen. Själva skorstenen står egentligen i rummet bredvid, så detta var ett sidorör in i den. Med viss möda fick vi ut det och kunde mura igen det när hantverkarna gått hem.

En metallpelletssilo med pellets och slangar för installation, nära tvättmaskin och kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelletssilo och mataren har blivit degraderade och utflyttade.

Två personer reparerar en vägg där en gammal panna har tagits bort, med murbruk och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både min bror och min pappa kom och hjälpa till att putsa och fixa. Det var viss tidspress, om man säger så.

Man bredvid reparerad vägg med putsade och målade områden samt gammal skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allting är putsat, och ett väldigt märkligt filter på mobilen.

Rörinstallation och elledningar i ett renoverat pannrum med delvis putsade väggar och gammal utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var så pass torrt på natten att det faktiskt gick att måla. Ställer klockan och hann faktiskt med att måla två gånger, innan det var dags att fortsätta installationen. Hantverkarna såg faktiskt lite förvånade ut när de kom dagen därpå :)


Mycket vatten blir det, det tog någon timme att tömma hela.

Staplar av vita och orange pellets-säckar märkta "Södra träpellets" lagrade utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skön känsla, att lämna tillbaks pellets istället för att köpa!

Ny installerad värmepump utomhus med rör och kablar, bredvid grävd yta och en elektrikerpanel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationen utomhus är klar, det tog dock någon dag mer än planerat. Pannan var på plats dag 2 och det innebär ju värme, även om det då blev några dagar med enbart el-uppvärmt. Det jag uppskattade mest var att kunna ta en dusch igen.

Kopparledningar installerade genom vägg med isolering och kablar, under arbete med värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålen från första inlägget, nu med innehåll.
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Lite bakgrund och tankar till bytet av värmesystem.

Under hösten fick jag tag på dålig pellets, Bauhaus sålde billigt och plötsligt fick jag massor av problem med pannan. Det var oerhört mycket damm i denna pellets vilket gjorde att sensors blev igensatt och stannade. Först kopplade jag det inte till pelletsen utan var mest allmänt irriterad. Började titta på nya pelletspannor och funderade. Den dåvarande pannan var 36 år och det var en oroande spricka i godset i själva pelletsbrännaren.

Dags för ny pellets och plötsligt fungerade pannan bättre, inte perfekt, men bättre. Insikten att "Pellets är fan ganska jobbigt" infann sig, och jag började titta på alternativ. Eftersom man skulle sänka ROT-avdraget vid årsskiftet blev det lite bråttom och jag tittade runt efter olika leverantörer av luft/vatten lösningar.

Totalt tror jag att det var 13 installatörer hemma hos mig och tittade, alla intresserade av att sälja. Konstigt nog fick jag bara 3 eller om det var 4 offerter, trots att jag ringde och "tjatade" hos några. För mig är det helt naturligt om man inte är intresserad av att ta ett jobb - det kan vara långt bort, för mycket andra jobb, för krångligt - men varför man då fortsätter utlova offert är obegripligt.

Valet föll i slutändan på en CTC med VarmiTek och eftersom jag ändå hade All-Electro i huset så fick de göra el-installationen. Det sista var på ett sätt ett misstag, eftersom det blev en del ställtid och misskommunikation mellan dessa två, som jag såklart fick betala lite extra för.

Installationen skulle ta två dagar med ungefär ett dygn utan värme, vilket såklart inkluderar varmvatten. Passade på att duscha på jobb, men vad låst man känner sig när det inte går att duscha. I praktiken tog det lite längre tid, men pannan var installerad och i drift på el under dag 2. Det tog någon dag innan de driftsatte utomhusdelen.

Hela bytet, inklusive panna, utomhusdel och jobbet efter ROT, kostade ungefär 110.000:-. Detta är dock utan internetmodulen som jag 1.5 år senare inte sett röken av!

Såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde bytet. Det är oerhört skönt att ha någon som "bara fungerar". Man inser också i efterhand hur mycket plats det tog upp med att förvara pellets. Givetvis är det skönt att slippa sota och fixa, men behöver inte heller vara orolig på samma sätt om man åker hemifrån några dagar.

Eftersom jag kommer att köra golvvärme i större delen av huset räknar jag med att jag inte behöver ha så hög framledning, elementen i sovrummet är till exempel anpassade till ett lågtemperatursystem genom att vara större.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Har man inte jobb, skaffar man sig...

Satt hemma en fredagskväll och tänkte att det var längesen jag rev något. I det gamla sovrummet fanns det väggfasta garderober som måste tas bort pga golvvärmen, så varför inte göra en insats?

Renoverat sovrum med vägg där inbyggda garderober tagits bort, synliga väggspår och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tom vägg!

Renoveringsprojekt där en väggfast garderob tagits bort, synlig regelvägg och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt, man kanske kan köra enkelriktad trafik, in genom en och ut genom den andra?

Bild av ett renoveringsprojekt där väggfasta garderober tagits bort, visar en tom vägg och det omgivande rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderoben var vänd ut mot hallen, det är därför som det blir ett extra hål

Hög av rivna väggfasta garderober i ett rum med verktyg och kattsaker synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NSR, here we go!
 
Inredningsdetaljer

Det är de små detaljerna som gör det där lilla extra. Tänk på att huset är i totalt kaos och jag beställer inredningsdetaljer ;)

Ett metalltidningsställ fyllt med tidskrifter, placerat på ett kaklat golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidningsställ så att det kan bli lite ordning på toaletten!

Två lådor med illustrationer av klädhängare formade som grenar, märkta "maze BRANCH HANGER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädhängare, nu kan jag börja använda byggställningen till annat än att hänga kläderna på den. Samma som jag hade i lägenheten tidigare, faktiskt.
 
På temat de små detaljerna...

En hemmagjord dörrstopp bestående av en metallkonsol och en grå rund stoppdel monterad på en vit vägg ovanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev lite trött på att vara nära att slå upp dörren i centraldammsugaren så jag bestämde mig för att sätta upp en dörrstopp. Hittade inte det jag letade efter, så jag köpte en konsoll och en lös dörrstopp och satte ihop. Tada!
 
  • Gilla
Sista spiken och 1 till
  • Laddar…
Denna gång slapp Securitas ringa...

Kabelslang fräst in i betongvägg vid sidan av en tejpmarkerad plats med en uttagen cirkelformad bit nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brandvarnare på fönsterbräda med kabelslang, lampoljeflaska, post-it-lappar och handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har väl hänt mer än en gång att brandlarmet startat. Än så länge framförallt av mer eller mindre pinsamma händelser orsakade av mig (dammsuga, laga mat, damma som satan, slipa betonggolv etc).

Denna gång var det nog mest tur som gjorde att jag inte blev uppringd, med tanke på att jag fräste ur i betongen för att dra kabelslang, när brandvarnaren låg precis bredvid i fönstret. :)
 
Komma ut ur gardoroben?

Eller komma in i den? Fyra stora garderober på plats i sovrummet i källaren. Det är vanliga PAX garderober från IKEA, som längre fram kommer att byggas in efter inspiration här från forumet - minns inte vem tyvärr.

Fyra vita PAX garderober från IKEA i ett källarsovrum med tegelvägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra vita PAX garderober i sovrum med öppna dörrar som visar kläder och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Tanken bakom eluttagen

Eluttag under installation med öppna BigBox dosor och en hemautomation puck på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El är en nödvändighet och efter att ha bott med väldigt få uttag i varje rum lever jag nu efter devisen att det går inte att ha för många eluttag. Eftersom jag dessutom gillar hemautomation har jag alltså valt att sätta upp många uttag, men på ett speciellt sätt.

Varje grupp av uttag är separata uttag som monteras i BigBox dosor. Fördelen med dessa dosorna är att det är plats om man vill stoppa puckar och styrutrustning i dem. Självklart passar jag på direkt och gömmer en puck för att styra av/på på 2 av 4 uttag per grupp som jag sätter upp.

Så oavsett vart man är i huset är alltid de två uttagen till vänster eller uppifrån räknat styrda av puck.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vadå, för jag inte ligga här?

En orangevit katt ligger på en hög trådhylleenhet med klädkorgar fulla av textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.