Jag är ju dock inte riktigt klar ännu. Kvar på listan att göra är att bygga ett remskydd samt en liten låda där jag kan förvara extrastålen och ringnyckeln till stålen (1/2").

En del av er undrar säkert även varför jag satte en remskiva med tre spår på motorn.
Jag behöver egentligen inte mer är 1-2 remmar beroende på rem för att kunna överföra effekten. Prisskillnaden mellan en skiva med 2 spår och en med 3 spår var dock endast 4 pund. Valde därför att köpa en med 3 spår.

Hela biten med remdriften är lite av ett moment 22. De remmar som klara att överföra hela effekten med endast 1 rem klarar inte av den snäva böjradien på kutterns remskiva. De remmar som klarar av böjradien behöver jag två av för att kunna överföra hela effekten, men remskivan har endast 1 spår.

Tanken är att någon gång i framtiden fixa skadorna på axeltappen från den tidigare ägarens misslyckade försök att borra och gänga en "kil" till remskivan. I samband med detta så kommer jag att tillverka en ny lite större remskiva till kuttern med 3 spår. Som det är nu så är det även lite obalans i kuttern, det känns i hyvelns bord. Inte så mycket att det är oroande, men i samband med detta så ska jag nog även se till att balansera kuttern.
 
Seriös renovering må jag säga, bra jobbat(y)...o grattis till giftermålet!
 
Tack Ola! Ja, projektet har växt så att säga :D
 
Bra jobbat med renoveringen!
 
Vilken rolig tråd! Kul att du tagit hand om en gammal fin maskin.
Jag lyfter på hatten! (y)
 
Fantastisk tråd! Renoverar en likadan stenbergs rikthyvel nu och mycket här är väldigt värdefullt/inspirerande! Besparar mig en hel del research om nya filterringar t.ex. =). Intressant är att även min istället för sfäriska hade spårkulager 6205 och 6206 vilket även en annan likadan hyvel verkade ha som jag såg. . Slump att alla har bytt till fel sort nån gång innan eller hade de spårlager från början trots allt?
Verkar ju rimligt med sfäriska dock så jag tror jag beställer nya sådana också..
Pressade du först in lager i lagerhusen, sen lagerhusen på kuttern och sista monterade paketet med kuttern i lagerhus på stativet? För att få så bra linjering som möjligt innan man spänner fast den.
Såhär 4 år senare vore det kul med en uppdatering kring funktion/ändringar etc!
 
  • Komponenter till en Stenbergs rikthyvel under renovering, inklusive kuttern, lager och lagerhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Kul att du kunnat få lite hjälp av tråden!

Ska jag vara ärlig så minns jag inte i vilken ordning jag monterade lagren, men jag tror inte att jag pressade på dom. Kuttern är så pass liten att den går in i en vanlig frys om jag inte minns fel. Dvs frys in den och värm lagren lite i ugnen på en 60-80 grader (dubbelkolla bara att du inte har några plastdetaljer i dom) så kan du nog trycka på dom med handkraft. Sedan kan du göra lika dant med lagerhusen.

Linjeringen av kuttern/lagerhusen är ju inte jättekritisk i och med att de sfäriska lagren tar upp eventuellt vinkelfel, dvs inget kommer att låsa sig. Så använd en bra vinkelhake för att få kuttern vinkelrätt i förhållande till bordet, mer än så behöver du inte göra.

Jag har faktiskt inte gjort något mer med min hyvel än att använda den sedan senaste inlägget i tråden. Visst finns det saker att fixa på den, men den är ju på den nivån att den funkar. Det blir liksom gott nog när andra saker påkallar ens tid och uppmärksamhet. Men i och med husköp, så ska jag förhoppningsvis även få använda den lite i framtida renoveringar. Planen är att fixa ett schysst innertak med lite ljudabsorbenter i till hallen. Om frugan godkänner mina ideer det vill säga, och som ni vet, jag ska bara fixa några saker först innan...

Lycka till med renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.