Hej
Har fått mycket tips och kunskap från garagebyggartrådarna här på forumet. Tänkte därför bidra med en från mitt eget bygge.

Har ganska ringa erfarnhet av nybygge. Har tidigare byggt innerväggar vid renovering och byggt om en yttervägg vid fönsterbyte men inget från grunden och i denna storlek. Vårt hus byggdes av husfirma.

Bakgrund:
Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus. I samband med bygglovsansökan kom vi i sista sekund på att det vore smart att samtidigt söka för garage... Arkitekten hjälpte oss att snabbt slänga ihop en ritning som gick med ansökan. Önskemålet var garage och carport under samma tak. Garaget skall igentligen användas som förråd och bilen skall stå i carporten. Om vi ändrar oss i framtiden så kan carporten byggas in och vips så blir det ett dubbelgarage.

Arkitektritningar av ett garage med carport, visar fasader mot öster, norr, väster och söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
cubix och 2 till
  • Laddar…
Kul!

Vad räknar ni med för prislapp och hur stort blir det? Materialval? Grund?

Ska bli intressant att följa tråden!
 
Arkitektritning av en garage och carport med måttangivelser och sektionsskiss, samt plintar och skrotplankor tecknade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev måtten på garaget.

Gjutning av plattan köpte jag till av husföretaget i samband med plattan till stora huset. Från början var tanken att det skulle varit dubbelplatta men när prisförslaget kom blev jag snål och beställde bara halvplatta = dubbelt så krångligt om jag i framtiden vill göra dubbelgarage.
Nygguten garageplatta med plintar och en hög med skrotplankor på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger ser man plintarna som blev istället för dubbelplatta. Trähögen är skrotplankor som väntar på att åka till tippen.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Gissar att kostnaden blir ca 150 000kr, har faktiskt inte gjort någon kalkyl. Jag kommer redovisa kostanderna löpande när dom kommer.
Blir betonpannor och liggande panel.
 
Började med att rita upp stommen i Sketchup. Jag ändrade mig flera gånger innan jag var nöjd. Kom på massa detaljer som skulle varit jobbiga att ändra om jag snickrat först.

3D-modell av en garagestomme ritad i SketchUp med tydliggjord takstol och väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar beställlde jag via lokala brägården. Då ingick beräkning och konstruktionsritning som kommunen ville ha in för att ge startbesked.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Snickrade ihop långsidorna liggandes på backen. Upplevde att det gick bra mycket fortare en att bygga på plats som jag gjorde med kortsidorna.
Påbörjad stomme för en byggnad med upprättade träreglar och horisontella stöd på en betonggrund utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis uppbyggd trästomme av ett byggprojekt med långsidan färdigställd på marken, verktyg och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av trästomme för byggnad ligger på marken omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Monterat limträbalk och takstolar.

Började med att lyfta upp alla takstolarna och lägga dom uppe på stommen. Dom väger ca 70kg styck och det var inga problem att hantera på 3 personer.
Monterade dom 2 yttersta takstolarna först. Spände ett snöre imellan och reste sedan övriga och riktade in efter snöret.
Takstolar och limträbalk som förbereds för montering på en byggnadsstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme för hus med monterade limträbalkar och takstolar under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montage av takstolar och limträbalk på ett husbygge, med blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom vi skulle lyfta upp dom för hand så spikade jag inte på reglar och fasad på gavelsptsarna innan montage.
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Körde med råspontluckor till taket. Längd 3.6 som tyck vara "standard". Räknade ut antal kvadratmeter + lite reserv och beställde.Insåg tyvär när jag skulle börja montera att jag borde tänk efter mer innan beställning. Läser man på Byggmax hemsida så står det
"Takluckorna ska spänna över minst två fack och skarvas stumt över stöd, montera ej luckor med skarvar intill varandra."
Med 7 takstolar cc2,4 och lucklängd 3.6 blir detta omöjligt....

Antingen såga av alla och få två generalskarvar + mycket spill (och då skulle dom jag köpt inte räcka) eller så såga av en luck i varje rad och som då bara vilar på två takstolar.

Efter mycket vånda valde jag det sista alternativet.

Hade jag insett detta i god tid innan inköp så hade jag nog istället beställt hälften av luckorna i längre längd.

Delvis täckt takstomme i trä under konstruktion, med råspontluckor och byggmaterial synligt vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P Fäldt och 1 till
  • Laddar…
Luckorna längst ned bände jag isär och vände plankorna så att dom som är i takfoten får fina sidan nedåt. I skarven mellan dom rättvända och "felvända" klämde jag fast myggnätet (den svarta randen som syns på bilden i inlägget ovan).
 
Forsatte i rask takt med att lägga takduk när råsponten var klar.
Körde med IcoPal Pro som skall klara 3 månader utan takpannor innan den tar skada av UV-strålningen. Valde dold infästning av duken. D.v.s att man fäster först undre duken och limmar sedan den överlappande ovanpå. Anledningen var att då är det godkänt att klammra istället för att spika. Har ingen spikpistol för pappspik och dra 2000 spik för hand kändes inte lockande.

Nybyggt trästomme för hus med mörk takduk delvis lagd på råspontat tak i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Har varit mycke med både bygga och annat. Har tyvär rinte hunnit uppdatera på ett tag.....
När takduken var på plats satte jag dit ströläkten för att inte vinden skulle rycka loss den. Lämnade sedan taket och forsatte med väggarna.

Skall använda asfaboard istället för utegips. Inbillar mig att den är mer lättarbetad när man jobbar ensam + att den hjälper till att bryta köldbryggan mot reglarna.

Asfaboard monterad på väggstommen av ett bygge med träreglar och en stege lutad mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde cirkelsåg för att kapa sedan var det bara att spika på. Behövde kapa alla ca 15mm på höjden. Antar att det beror på att jag inte räknat med att ha något golv i garaget. Invändig takhöjd blir 240cm men vanligen lägger man på ca 2cm för innergolv?? Det gjord inte jag, tyvärr betyder nog det att jag kommer behöva kapa alla gipsskivor när jag gör insidan...
 
Redigerat:
När asfaboard och spikläkt var på plats forsatte jag med taket igen.

Bärläkt tycks vara av sämsta möjliga kvalite. Brädden diffade på flera millimeter mellan olika läktbrädor. Att göra en vanlig passbit att lägga i mellan för att få rätt cc-mått skulle därför inte bli exakt.
En person som mäter avståndet mellan takläkter med en anpassad passbit gjord för exakt cc-mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstomme med asfaboard, bärläkt och spikläkt under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde istället en passbit med urjack på rätt CC-mått som passade den övre bärläkten. Det blev då överkant till överkant på läkten som passades. Då spelade det ingen roll att bredden diffade. Funkade utmärkt, gick snabbt att måtta in läkten och när jag kom till översta raden diffade det bara två mm mot vad jag räknat på.
14 pannrader på varje sida av taket.

P.g.a. semester tider fanns det ingen bil med tillräckligt hög kran tillgänglig på bräddgården. Blev till att konka upp allt tegel, ca 2,5 ton PUHH.
Tak under konstruktion med takpannor och bärläkt på en byggnad, omgiven av landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hurvida fotplåten skall vara över eller under läkten tycks det finns många olika åsikter om. Jag följde instruktionen från Icopal och satte den under duk och läkt (med en extra dukremsa under). Målade därför nedersta läkten med svart färg för att dölja dom.

Sedan var det bara att börja lägga. Jag följde Benders instruktioner och skruvade dom två yttersta raderna.
Tak under konstruktion med bärläkt, svart underlagsduk och tegelpannor på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt över bygge av träkonstruktion och röd takläggning med byggmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en helg allt som allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde bara distanser som jag hade o la mellan bärläkten. Mitt 10 meter långa tak syns inte dem mm som diffade i läkten
 
Nä det kanske var överarbetet men bra blev det :D
 
Har nu spikat på den mesta panelen och innertak i carporten. Skruvade z-panel rakt upp i takstolarna. La sedan en extra regel mellan varje takstol som bara skruvade i panelen för att dom inte skall kunna glida isär (CC120 mellan takstolarna).
Nybyggd carport med vit panel och innertak, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träpanel och reglar monterade på carportens innertak mellan takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.