Senast jag hade för avsikt att använda denna bastu var den rökfylld då jag skulle börja. Det kom ut rök från bakom kaklet. Det går att se på bilden att kaklet är missfärgat av rök. Nu är det dags att göra något åt det.
Bastu med missfärgat kakel vid kaminen och rökutsläppsskador, träbänkar och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går det att se hur bra brandskydd man får med en kaklad gipsskiva.
Bild på en skadad bastuvägg med missfärgat kakel och ruttet trä efter rökutveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar misstänka att det bott myror här. Träet är ruttet i hörnet.
Bild av en bastuvägg med rökskadat och delvis borttaget kakel som avslöjar ruttet trä och gammal gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sagt ett tag om den här skorstenen att det borde räcka med att knuffa till den högst upp för att den skall välta.
Sliten bastubyggnad med missfärgat kakel vid en rökventil och en skadad murad skorsten omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade fel. När man knuffade högst upp föste man bara ner översta skiftet. Jag var tvungen att sparka två gånger mitt på innan den välte.
En hög med olika sorters tegelstenar och betongblock utspridda i gräset, med fokus på nedrivna byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastun tycks vara byggd delvis av embalagevirke. Jag gissar att texten skall vara "FRAGILE".
Rökmissfärgat kakel och ruttet trä i hörnet av en bastu med ordet "FRAGILE" synligt på en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Initialt var planen att behålla innertaket. Här har den planen spruckit.
Skador i bastu med missfärgat kakel, ruttet trä och isolering synlig i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här stack ut när innertaket kom bort. Om den varit inkopplad hade den passat i en annan tråd. (Värsta elkopplingen).
Missfärgat isoleringsmaterial och ruttet trä med synliga myrsamlingar i ett bastutak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag misstänker inte längre att det bott myror här.
Skadat trä i bastuhörn med spår av rök och rötskador, omgiven av isolering och mörkfärgat kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag som bara skulle byta kaklet mot panel och byta kamin. Men det verkar bara vara en högst lokal läcka i taket.
Skadat takhörn i en bastu med missfärgat och ruttet trä samt synlig isolering - tecken på fuktskador och möjlig myrorangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet att förra ägaren lade om taket på denna bastu inför försäljningen. Panelen är inte mycket äldre. Jag undrar om han byggt in ruttet trä eller om det ruttnat sedan jag flyttade hit.
Förfallen bastubyggnad med skadat tak och rutten träpanel, inramad av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skräphögen växer.
Röran av rivet material från en basturenovering med trasig panel, gipsskivor och en gammal kamin på en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser nu ett mycket större projekt för mig än jag gjorde igår när jag började riva. Jag tror fortfarande att klinkergolvet får ligga kvar och att jag inte skall riva i rummet utanför bastun.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt när man börja rota i gammalt, arbetsinsatsen mångdubblas.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Oj :surprised:
 
Posta gärna mer när projektet går vidare :)
 
Lite på samma sätt började mitt basturenoveringsprojekt. Det var visserligen elbastu, men när den startade gick jordfelsbrytaren.

När man ändå måste byta aggregat och dra ny el så kan man ju lika gärna byta den fula panelen. Oj, vilken ful isolering det var bakom. Vad fan är detta bakom isoleringen? Ett lager panel till? Varför är den fuktig? Vem fan spikar reglarna direkt i betongyttervägg (källare)? Det finns ju ingen luftspalt... osv osv.

Jag kan iaf verkligen rekommendera Sauna-Satu. Sjukt smidigt material att jobba med.
 
Din bild nummer två och tre borde länkas in i alla "jag tänkte fuskbygga in min kamin, för brandskyddsreglerna är så jobbiga"-trådar... Tur att det är en bastu och att det därmed förmodligen inte eldas mer än någon timme i taget. Hade det varit bakom en braskamin så hade nog inte huset stått kvar.

Det är också det som gör att det med hjälp av anekdotisk bevisning går att säga att man inte behöver vara så noga med avstånd till brännbart, isolering av rökkanaler, luftning av schakt osv. Så länge man bara eldar en kort stund ibland så går det ju bra. Sedan blir det strömavbrott mitt i kalla vintern... Eller någon får för sig att fira jul i sommarstugan och eldar flera dygn i sträck. Eller det kommer en ny ägare har lite andra eldningsvanor.

Att uthus byggs av gamla trälådor är nog ganska vanligt. Där jag jobbar får vi ofta maskiner i trälådor i friggebodsstorlek, ungefär. Det är alltid huggsexa efter dessa för allsköns uthusbyggen.
 
Redigerat:
PNO PNO skrev:
Din bild nummer två och tre borde länkas in i alla "jag tänkte fuskbygga in min kamin, för brandskyddsreglerna är så jobbiga"-trådar... Tur att det är en bastu och att det därmed förmodligen inte eldas mer än någon timme i taget. Hade det varit bakom en braskamin så hade nog inte huset stått kvar.
Jag har sett tillräckligt med tillbud för att både protestera när någon vill tumma på avstånden och när någon är sur på sotaren som "underkänt min kamin utan anledning". "Den har ju fungerat i alla år".

PNO PNO skrev:
Det är också det som gör att det med hjälp av anekdotisk bevisning går att säga att man inte behöver vara så noga med avstånd till brännbart, isolering av rökkanaler, luftning av schakt osv. Så länge man bara eldar en kort stund ibland så går det ju bra. Sedan blir det strömavbrott mitt i kalla vintern... Eller någon får för sig att fira jul i sommarstugan och eldar flera dygn i sträck. Eller det kommer en ny ägare har lite andra eldningsvanor.
Jag har bott här i åtta år, men det var först nu i vintras som det började brinna i väggen så att jag märkte det. Hur mycket det har pyrt tidigare utan min vetskap kan jag bara gissa.
 
Två vändor till tippen och en vända från Byggmax.
Släpvagn lastad med gamla vitmålade träplankor och takfotsdelar bundna med orange spännband, redo för transport till tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbyggd takfot är inte speciellt snyggt. Och det blir ett perfekt tillhåll för getingar.
Skadad takfot med inbyggd näste för getingar och del av skarvad taksparr synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bort med det ruttna.
Person reparerar tak med nya träsparrar, gammalt material och verktyg syns på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och skarva i med nytt. Jag ville förlänga överhänget, men ville inte byta alla taksparrar. Kanske blir det läge att ha inbyggd takfot igen. Skarvade taksparrar är inte heller snyggt.
Renoverat hushörn med förlängda taksparrar och borttagen takfot, mot en fond av grönskande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får väl dra till med klassikern "Det skall inte bli någon altartavla".
Renoveringsarbete av hörn i träbyggnad med delvis utbytt panel och synliga taksparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wow, vilket projekt! Kul med många bilder, jag har en fantasi om att bygga bastu jag med i framtiden så det här skall följas. Bra jobbat hittills!
 
Byte av råspont även på andra sidan.
Ny råspont på tak med byggverktyg och material synliga, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny råspont på plats.
Ny råspont och verktyg spridda på ett tak under renovering, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takplåt och vindskivor på plats.
Renoverad bastu med nytt tak och råspont, omgiven av byggavfall och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag håller på blir jag hela tiden påmind om hur skräpigt det ser ut runt bastun. Det är hög tid att göra något åt det också.
Renovering av bastu med ny råspont och takplåt, omgiven av byggavfall och skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev inte så många bilder idag. Men det blev ett tak.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det lite tid för andra nöjen också. Justering av bevattningsautomatiken och omplantering av några plantor.
Växthus med omplanterade plantor i krukor och en hängande tomatplanta i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På eftermiddagen började jag riva gavelväggen. Jag vill inte ha kvar så mycket spån som myrorna arbetat in i spalten mellan gamla och nya panelen. De andra väggarna blir nog kvar som de är frånsett att jag vill ha ett till fönster på långsidan.
En gavelvägg på en byggnad under renovering med synlig isolering och en avlägsnad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis renoverad gavelvägg med ett fönster med utsikt över grönska, exponering av isolering och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man ha reglarna rakt så skall man inte mäta från golvet. Men det är nog ingenting som är rakt här ändå. Jag tog ut krysslasern under dagen. Det besväret kunde jag ha besparat mig.
Renoveringsprojekt av en gavelvägg med borttagen panel och synliga reglar, rörigt byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbaka med panelen som var ok och ny panel där gamla skorstenen gick ut och där myrorna ätit.
Delvis renoverad gavelvägg med ny och gammal panel samt gammalt fönster och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Trodde nästan du skulle riva allt utom golvet när jag läste de första inläggen. Hur mycket gick att rädda och vad byts ut? Regelverk kvar liksom bortre kortsida och baksida?

Ser ut att bli bra hur som helst! (y)
 
Isoleringen såg rätt fräsch ut iaf! Mkt spännande tråd, fortsätt med mkt bilder!
 
Jag bytte de yttersta taksparrarna. Vidare skarvade jag i en del på den stående regeln i hörnet och hammarbandet. Planen är att inte byta ut mer nu utan lappa ihop långsidan och börja på insidan. Trädäcket utanför hänger i panelen. Så har jag fått lära mig att man inte skall göra, men det får vara kvar tills vidare om jag inte hittar mer ruttet. Isoleringen tänkte jag återanvända en del. Den del som inte har myror eller spån i sig. Det ligger ett klinkergolv i bastun som jag vill ha kvar. Jag kommer att få hitta på något smart för att dölja springan som blir av att väggbeklädnaden blir tunnare än den var tidigare.
 
Det minsta fönster jag hade liggande var 12x8. Det ser stort ut, men jag mätte mig fram till att det får plats mellan knuten och brandväggen.
Renovering av husfasad med nytt större fönsteröppning, gammalt fönster och byggmaterial på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer att bli mer ljus och mer utsikt. Den "nya" kaminen skall stå till vänster om fönstret i stället för i ytterhörnet som den gamla gjorde.
Nytt fönster inpassat mellan trävägg och brandvägg i ett pågående renoveringsprojekt, med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lappar ihop det hela nu. Men det får bli ett senare projekt att ta bort trädäcket som är skruvat i huset och byta panelen.
En grå trästuga under renovering med ett nytt fönster bredvid ett gammalt, virke spritt på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.