Då är semestern slut och första arbetsdagen avklarad. Nedan en bild på skarvningen av de sista stolparna som avslutades i duggregn. Annars har det varit en bra arbetssemester. Det är klart att jag velat hinna lite mer och framöver blir det i stort sett bara helger och inte ens det. Däremot står målsättningen att fira julen 2018 där fortfarande kvar.

I höst ska jag försöka få kantbalken helt klar, helst med sylltätning på plats. Till vintern, när snön kommer, flyttar jag nog upp på vinden och gör något åt mellanbjälklaget.

Arbetsplats utomhus med en gammal byggnad täckt med en presenning, synliga trästolpar och nygjuten betongkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PJannesson och 1 till
  • Laddar…
Jag är ärligt imponerad. Vilket fantastiskt projekt, och vilka oerhörda mängder jobb innan ni är klara (blir man någonsin det?). Jag hoppas verkligen att allt flyter er väg, och att huset får nytt liv i era händer :) Det här kommer jag följa med intresse!
 
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
Grymt projekt! Det är verkligen att gå all in o det gillas (y)
Jag är helt säker på att din definition av lathet inte delas av så många, tidsoptimismen kanske kan debatteras men det här projekten är inte gjort för att bli klart så fort heller eller hur ;)
Brännis skrev:
Men lat som jag är bestämde jag mig för att låta den gamla kantbalken vara kvar.
Ser fram emot att fortsatt följa det.
 
  • Gilla
Brännis och 1 till
  • Laddar…
Fick ett förslag på planlösning idag. Utifrån ser det jättefint ut. Jag gillar i synnerhet konstruktionen på taket även om jag inte riktigt vet hur jag ska lösa det på ett så pass stort tak som detta.
3D-rendering av ett tvåvåningshus med komplex takkonstruktion och en tillbyggd trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggytan blir ca 20 kvm och trappen tar ett större utrymme i huset än idag. Bottenvåningen ser ganska ok ut men jag måste fundera lite mer. Behöver man t ex två toaletter?
Ritning av en planlösning med kök, vardagsrum, WC, badrum och sovrum, samt detaljer som trappa och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåningen känner jag mig inte alls nöjd med. Rummet däruppe försvinner och även om det fortfarande går att ha gäster däruppe så blir det inte lika avskiljt som idag. Dessutom blir det plottrigt.

Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Ritning av en bottenvåningsplanlösning med en central trappa, tydligt markerade rum och en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A Fr
  • Laddar…
Finns det någon bra anledning till att INTE bygga på en våning även på utbyggnaden?
 
  • Gilla
Johnsvi och 1 till
  • Laddar…
Hade det inte varit bättre att byta plats på trappan och WC/tvätt och på så sätt få den i ytterkanten på ovanvåningen?

Då får man ju loss utrymmet som trappan idag pajar och kan om man vill istället ha både ett sovrum och en mindre toalett där uppe istället.

Sen undrar jag om man verkligen behöver en så stor (lång) trappa? Den tar ju upp löjligt mycket utrymme i min mening? Hade nog sett att den varit ungefär halva toalettens bredd, tagit bort toaletten och utökat tvätt. Förlagt sovrummet mot baksidan av huset och lagt badrummet mot framsidan med dörr ut i hallen. Då försvinner förvisso KLK men man frigör å andra sidan på ovanvåningen på ett bättre sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasjf och 2 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Finns det någon bra anledning till att INTE bygga på en våning även på utbyggnaden?
Bara arbetet och kanske utseendet men jag har funderat på saken och ska fundera lite till.
 
Nu vet jag inte om trappan är ritad med skalriktiga steg i rätt antal, men går man efter ritningen är det 18 steg! En vanlig trappa brukar ha ca 13, lite beroende på våningshöjd. Så ja, trappan verkar onödigt stor.

Och när det gäller taken, tegel får man väl inte lägga med så flack lutning?
 
Redigerat:
Takhöjden i huset är 2,65 m så det blir ju åtminstone ett steg till men jag har inte räknat exakt på det och ni har nog rätt i det där med antal steg.

Utrymmet på övervåningen där trappan kommer upp är jättekonstigt och man kan knappast kalla det för gästrum. Jag ska prova att se hur det blir om man lägger trappen i ytterkanten.

När det gäller taket så funderar vi på att byta ut tegeltaket mot pannplåt, gammeldags varmgalvad pannplåt.
 
En formel för att räkna ut ett lämpligt förhållande mellan steghöjd och stegdjup är följande:

(2 x <steghöjd i cm>) + <stegdjup i cm> = 63 cm.


Är stegets höjd 19 cm så bör djupet vara 63 - (2 x 19) = 25 cm.
Är stegets djup 25 cm så blir höjden alltså (63 - 25) / 2 = 19 cm.
 
Det har gått en vinter och jag har jobbat på lite i kylan och trots allt ser Britta rätt glad ut.
 
  • Leende kvinna med mössa och halsduk utomhus, träd och röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bilden är från maj och vi är redan inne i juli och jag har hunnit en del under tiden men aldrig så mycket som jag tänkt mig. Golvet på övervåningen gick att ta reda på. Någon enstaka bräda gick sönder men det kommer att kunna återanvändas i det lilla rummet. Nästan alla kortlingar i mellanbjälklaget i det stora rummet är klara.

Dessutom har det trots allt rivande ändå varit en del kvar att riva och än är det inte riktigt klart men nära nu
 
  • Renoveringsarbete på övervåning med demonterade golvet och synliga bjälklag samt några frilagda brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen hann jag inte klar hela kantbalken i höstas. Ett av hörnen blev kvar men det är åtgärdat nu. Bila bort en del så att jag kunde få in domkrafter. Sen lyfta så att jag kunde ta bort själva hörnet. Gjuta ner en stålpelare så att jag kunde ställa ner huset igen. Armera, bygga form och gjuta.
 
  • Skadad kantbalk med bortbilat hörn under hus med plåtfasad och nygjuten stålpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus lyft med domkrafter för att åtgärda kantbalk, armering och gjutning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två domkrafter stödjer en träbalk vid hörnet av ett hus under renovering, med grus och betongrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två domkrafter som stödjer en träkonstruktion under en husgrund med delvis bortmejslad betong och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armering och form
 
  • Armering och träform vid grund av hus med röda plankor, synligt grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn och träformar i förberedelse för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jtl och 2 till
  • Laddar…
Den gamla avloppsledningen i huset var tegelrör som snyggt ökade lutningen inne i huset till runt 2 m. Det blev mycket att gräva inne i huset för att hitta var ledningen tog vägen utanför huset. Som vi misstänkte gick avloppsledningen ner i grannfastighetens brunn. Till vår stora lycka kunde vi konstatera att den var helt okej efter att inte han varit i bruk sedan 1972.

Nu har vi lagt PVC-rör men de kommer att ansluta till de gamla tegelrören utanför byggnaden.

Det syns inte men det är en stampfot på bilmaskinen.
 
  • Grävt avloppsdike inomhus där gamla tegelrör syns, nytt PVC-rör och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person använder en bilmaskin för att gräva genom betonggolv inuti ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grusfylld ränna inne i hus med gammalt tegelrör och nya PVC-rör intill verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jtl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.