I höstas planterades vår häck runt tomten. Det är en vanlig ligusterhäck med lite längre plantor. Idag ser den ut som den gör på den bifogade bilden. På vissa ställen kan dem vars lite tätare men man kan säga att det är ungefär så rakt igenom. Plantorna är mellan ca 1,20-1,60 långa. Vi vill gärna ha en hög häck men såklart ska den växa på bredden och bli stabil. De som sålde den nämnde om att man kunde klippa några grenar till hälften och låta andra vara. Detta för att behålla höjd men ändå få den att sprida sig.

Vad skulle ni rekommendera? Att klippa av den helt längst ner känns inte som något vi vill göra helst om det verkligen inte krävs.

Vi tar tacksamt emot tips och förslag.

Tack på förhand!
 
  • Nyplanterad ligusterhäck med 1,20-1,60 m långa plantor längs en tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att det bär emot, men det är i det här läget du ska beskära dem hårt, för att det ska bli en tät fin häck sedan. Klipp ner dem så att 10-20 cm återstår. De kommer att ta sig och växa med nya skott jättesnabbt sedan. Glöm inte att vattna ordentligt.

Bifogar en bild på vår häck, som består av både plantor från barrot som dina och från färdig häck ca 110 cm. Den lilla "häcksnutten" till vänster vid poolen var barrot från början som vi klippte ner till 10-20 cm första året. Det tar ungefär 5 år innan den når fullhöjd om jag inte minns fel.

En välskött häck runt en trädgård med en pool, inkluderande en klippt barrotshäck vid poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För att häcken ska bli tät nertill behöver man klippa nertill för det är just där man klipper av en gren som den grenar sig till fler. För att häcken ska bli tät nertill behöver också bladen som finns nertill få ljus, dvs det är ofta viktigt att få till en A-form på häcken, den ska alltså vara smalare upptill och bredare nertill.

Om det var krukodlade plantor och inte barrotade:
Men du behöver inte klippa av alla grenar nertill utan det räcker bra att klippa några grenar per planta. Som jag fick lära mig är det bättre att klippa nertill på vårvintern (februari-mars beroende på temperaturen) om man vill att plantan ska skjuta fler grenar för att när man gör det på sommaren så satsar den hellre energin på de kvarvarande grenarna. På sensommaren kan man i stället forma, hålla inne bredden, klippa av grenar som böjer av mycket samt när häcken nått önskad höjd klippa upptill.
https://www.byggahus.se/tomt/liguster-ligusterhack-kopa-varda-plantera
http://www.odla.nu/fragor-svar/beskara-liguster
http://www.alltomtradgard.se/topic/hur-hart-kapa-ligusterhack-193178/
https://www.byggahus.se/forum/threads/klippa-vintergroen-liguster.92021/
 
Tack för tipsen!
Jag tolkar det som att det inte är bästa tiden på året att klippa kort helt och hållet nu då? Så vad tror ni om att istället klippa hela häcken till en mer jämn höjd längs med hela, det lär bli ca 1-1,30 meter hög samt klippa ner ett par grenar på varje planta till säg 10-20 cm ovanför mark?

Vi har en gardena micro-drip dropslang på 4l/h i hela häcken som går en timme varje kväll och som även är kopplad med en gödningsspridare för flytande gödning så det går att få ut det också i slangen om man vill.
 
BirgitS
1. Ja

2. Det går men de grenar som du klipper på 1-1,3 m höjd kommer nästa år troligen se ut som upp- och nervända kvastar nästa år om du inte klipper ner dem under vårvintern.

3. Jag vet inte hur man specar en dropslang så jag undrar om det är 4 l på hela sträckan, per meter eller något annat?
När man vattnar ska man vattna rejält så att det blir fuktigt på det djup där de vattenuppsugande rötterna finns, men sen vänta tills jorden börjat torka upp innan man vattnar igen (gör ett dm-djupt hål och känn efter). En planta som växt i en kruka har de rötterna nära krukbotten och sen är det meningen att man ska få ner dem på större djup där fukten är mer konstant så man slipper vattna i fortsättningen. Om man småskvätter vatten vid ytan kommer de vattenuppsugande rötterna att växa till upptill och växten blir känslig för torra perioder.
 
2. Klipper ner dem till 10-20 cm på vårvintern menar du?

3. Som jag fått förklarat för mig är det 4 l/h i varje munstyckesegment, dvs var 30:e cm i det här fallet. Den här slangen är "anpassad" för bl.a häckar.

För övrigt, tack för tipsen och svaren hitintills!
 
BirgitS
2. Ja

3. Bra, men kolla gärna hur det är med fuktigheten en bit ner i marken så att vattningen blir på en lagom nivå. Vet inte hur det är med vädret hos dig men om det inte är gassig sol utan mulet och en del regn så kan det vara bättre att t.ex. vattna i 2-3 timmar var tredje kväll nu när rötterna har växt till sig en del. Beror också på hur genomsläpplig jorden är, man behöver vattna mer i väldränerad sandjord än i vattenhållande lerjord.
 
Håller med om råden att klippa hårt nu. Släpp upp häcken ca 1 dm per år därefter.

Sedan för den fortsatta utvecklingen, försök att behålla en svag pyramidform på häcken genom åren. Alltför ofta ser man mönstret "omvänd pyramid" och det brukar sluta med att häcken blir tråkig i de nedre delarna och dör långt i förtid. Den svaga pyramidformen släpper in ljus till hela häcken och ger långsiktig energi åt häcken.

Sett att en del tror att en ligusterhäck typiskt kan leva ca 30 år, jag har en som lever och frodas fint och den är snart 50 år och visar inga tecken på att göra annat än att fortsätta med vad den gör. Litet lämplig gödning då och då är på sin plats men inget överdrivet.
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här är ännu en som tror på att ge den stackars häcken hela den här säsongen till att bygga nya rötter. Sen slår ni till med saxen nästa vårvinter till 10-15 cm står kvar.

Krukodlade plantor kan ibland ta lite längre tid att etablera än barrotsplantor - rötterna vill inte gärna lämna den luckra, fuktiga torven med långtidsverkande näring och ge sig ut i omgivande mineraljord.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Det är inte fel att låta rotsystemet utvecklas det första året innan man klipper ner den fullständigt så jag håller med Claes.
 
Ett par dagars semesterresa senare så kan jag berätta att vi klippte ner hela häcken ändå. Den är nu dryga 20-30 cm lång.

Jag tror också att vi ska ändra från att låta droppslangen gå 1 h varje kväll till att gå 2h varannan kväll. Vi har haft så mycket regn här i sydost på senare tid så det har inte gått att känna efter hur torr/fuktig den är.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
En rejäl rotblöta var 10:surprised:nde dag gör att rötterna söker sig djupare ner och på det sätter gör häcken mer motståndskraftig mot framtida torka. Jag undviker således droppslang. Jag handvattnar med slang i början. Om det blir kraftig torka lägger jag svag vattning i slangen och flyttar slangen varje halvtimme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.