F fsn skrev:
Exakt en sån men 2,5 kvadrats kabel skulle jag föredra. Det är kontinuerligt 16A och över det vid start. Men hur är en sån kopplad? Jag vill ha fas från Scukon till fas på CEE (tex till L1) och nolla från Schuko till en annan fas på CEE (tex L2 då).
Den kopplingen är "omöjlig", apparaten kommer bara att gå med ungefär en tredjedels spänning, om den öht kommer att gå igång.
Den enda kopplingen man kan göra är följande:
Fas-L1-L2-L3, Nolla-Nolla, skyddsjord-skyddsjord!!!

F fsn skrev:
Det är till en maskin som levereras kablerad för 3ph men går att köra på enfas. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan 1-ph och 3ph. Det jag är ute efter är en fysisk adapter som på enklast möjliga sätt ger 1ph in.
Vad är det för maskin?
Tillverkare & modell?

Maskinen är kopplad till tre enfaser istället för en enfas. Likt nästan alla nya spisar och alla hällar. Anledningen till att det är kopplat till tre enfaser istället för en enfas är att minska säkringsstorleken samt att få jämnare fördelning över faserna.

Du verkar inte ha riktigt full koll på enfas kontra trefas, läs gärna Bo Siltbergs spisbibel, även om detta inte gäller en spis så är det ändå samma typ av uppbyggnad, https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
tommib
Som Demmpa skrev så låter den kopplingen (L1-L, L2-N) fel, det blir fel spänning (eller ingen spänning). Om apparaten faktiskt är kopplad för att använda alla tre faserna och inte bara använder CEE-donet för att säkerställa 16A uttag samt ett bättre kontaktdon så kan det inte fungera. Om det är en roterande maskin kan det definitivt inte fungera.

Det troligaste är att apparaten är kopplad för enfasdrift där de olika faserna används till olika saker (eller så används bara en fas).

Kan du lägga upp en bild på typskylten?
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Den kopplingen är "omöjlig", apparaten kommer bara att gå med ungefär en tredjedels spänning, om den öht kommer att gå igång.
Den enda kopplingen man kan göra är följande:
Fas-L1-L2-L3, Nolla-Nolla, skyddsjord-skyddsjord!!!



Vad är det för maskin?
Tillverkare & modell?

Maskinen är kopplad till tre enfaser istället för en enfas. Likt nästan alla nya spisar och alla hällar. Anledningen till att det är kopplat till tre enfaser istället för en enfas är att minska säkringsstorleken samt att få jämnare fördelning över faserna.

Du verkar inte ha riktigt full koll på enfas kontra trefas, läs gärna Bo Siltbergs spisbibel, även om detta inte gäller en spis så är det ändå samma typ av uppbyggnad, [länk]
Jag vet att det funkar. Vad har vi i potten? Vi kan ta det på PM...

Maskinen kör på trefas eller på enfas men då med reducerad effekt. Och jag vet att det funkar och jag vet hur det skall kopplas. Det är fö inte en roterande maskin. Jag förstår att det låter skumt men det funkar, jag lovar.
 
Redigerat:
Det beror precis på hur maskinen är kopplad vissa funkar andra gör det inte.
 
Då du verkar ha lite koll ser jag inte problemet. Skaffa en stickkontakt, en stump 3x1,5 och ett 3-fas uttag för kabel och montera. N-N, J-J och L mot någon av de tre. Ex L1.
 
F fsn skrev:
Och jag vet att det funkar och jag vet hur det skall kopplas.
Om du nu vet hur det ska kopplas varför ställer du då följande fråga:
F fsn skrev:
Men hur är en sån kopplad? Jag vill ha fas från Scukon till fas på CEE (tex till L1) och nolla från Schuko till en annan fas på CEE (tex L2 då).
Men mening nr två i sista citatet tyder på att du inte vet hur det ska kopplas eftersom du beskriver en felaktig koppling.

Om fasen ska kopplas till bara L1, L2 eller L3
eller om fasen ska kopplas till både L1&L2, L1&L3 eller L2&L3
eller om fasen ska kopplas till L1&L2&L3.
Det kan bara du svara på eftersom du inte ger oss några uppgifter på maskinen.
Nollan kopplas alltid till nollan samt skyddsjorden kopplas alltid till skyddsjorden.

Jag misstänker att "standardkopplingen" är att fasen kopplas till L1&L2&L3 samt nollan kopplad till nollan & skyddsjorden kopplad till skyddsjorden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Man kan inte ge några råd utan veta vad det är för apparat. Man måste veta hur ev element är kopplade, vilken ström interna kablage kan hantera. Vid motordrift krävs ofta trefasnätet fasförskjutning för att motorn skall rotera.

Generellt sett är en enfasanslutning av en effektkrävande maskin ett dåligt alternativ i Sverige.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Om du nu vet hur det ska kopplas varför ställer du då följande fråga:


Men mening nr två i sista citatet tyder på att du inte vet hur det ska kopplas eftersom du beskriver en felaktig koppling.

Om fasen ska kopplas till bara L1, L2 eller L3
eller om fasen ska kopplas till både L1&L2, L1&L3 eller L2&L3
eller om fasen ska kopplas till L1&L2&L3.
Det kan bara du svara på eftersom du inte ger oss några uppgifter på maskinen.
Nollan kopplas alltid till nollan samt skyddsjorden kopplas alltid till skyddsjorden.

Jag misstänker att "standardkopplingen" är att fasen kopplas till L1&L2&L3 samt nollan kopplad till nollan & skyddsjorden kopplad till skyddsjorden.
Nej, jag vet exakt hur det skall kopplas till det jag skall ha den till. Nu är jag också, baserat på era svar att en sådan adapter inte går att köpa. Jag är liksom ni verkar vara helt säker på att den är kopplad med nolla mot nolla.

Nu är det ju så att i denna maskin, liksom många andra trefasmaskiner så är det 4G, dvs det saknas nolla. Och för enfasdrift så är det trots protester så att den skall kopplas nolla och fas till valfri fas i maskinen, L1, L2 eller L3 spelar ingen roll men för att hålla det enkelt och konsekvent kan vi säga fas till L1 och nolla till L2.

Och min ursprungliga fråga har inget med stt göra hur det skall kopplas och om det funkar (det gör det) utan om vilken standard en sån adaper certifieras mot om man skulle få för sig att producera några stycken.
 
tommib
Nu får du väl ändå berätta vad det är för apparat. Jag spricker av nyfikenhet här.... Vad är det för lustig manick som fungerar på både tre- och enfas?

Ang standard så är det en extremt icke-standardkoppling du ska göra. Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten men jag skulle säga att en sådan sladd inte ska certifieras enligt något annat än som komponent av din manick eftersom den inte har något annat användningsområde.
 
F
tommib tommib skrev:
Nu får du väl ändå berätta vad det är för apparat. Jag spricker av nyfikenhet här.... Vad är det för lustig manick som fungerar på både tre- och enfas?

Ang standard så är det en extremt icke-standardkoppling du ska göra. Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten men jag skulle säga att en sådan sladd inte ska certifieras enligt något annat än som komponent av din manick eftersom den inte har något annat användningsområde.
Nej så kan det vara med sladden, den är kanske lite okonvetionell. Vad skulle kunna hända om nån tog min sladd och kopplade in en annan random 3-fas maskin?

Här är hur det skall kopplas. 3~ 230-480V 1~ 230V
 
  • Schema över kopplingar för 3-fas och 1-fas elinstallationer med anmärkningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar alltså vara en Y/D-motor som klarar av att köras på två olika spänningar. Men för att en trefasmotor ska kunna startas/köras med bara en fas så måste det även finnas en start-/drift-kondensator.

När du växlar mellan 230V (D-kopplad) enfas och 400V (Y-kopplad) trefas så måste bläcken i motorplinten kopplas om samt kondensatorn (de)monteras (monterad vid enfasmatning).

http://www.bevi.se/download/produktkatalog/produkter/elmotorer/BEVI_teknisk_information.pdf

Edit: bilden i fsn's senaste inlägg syntes inte när jag började skriva detta inlägg.
 
Redigerat:
tommib
F fsn skrev:
Nej så kan det vara med sladden, den är kanske lite okonvetionell. Vad skulle kunna hända om nån tog min sladd och kopplade in en annan random 3-fas maskin?

Här är hur det skall kopplas. 3~ 230-480V 1~ 230V
Varför så hemlig? Kan du inte bara berätta vad det är för produkt? Jag är nyfiken på manualen. Ärligt talat tippar jag på något annat än en motor. Som Demppa skriver så behöver en Y/D-kopplad motor modifieras lite för att köras på enfas.

Ferriterna på PE talar för att det kan läcka ut skit den vägen så något med seriös kraftelektronik i ingångssteget?

Svetsaggregat?
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Det verkar alltså vara en Y/D-motor som klarar av att köras på två olika spänningar. Men för att en trefasmotor ska kunna startas/köras med bara en fas så måste det även finnas en start-/drift-kondensator.

När du växlar mellan 230V (D-kopplad) enfas och 400V (Y-kopplad) trefas så måste bläcken i motorplinten kopplas om samt kondensatorn (de)monteras (monterad vid enfasmatning).

[länk]
Det är ingen motor och det är inget som kopplas om oavsett inspänning eller antalet faser.
 
Om någon tar din specialsladd och ansluter tex en byggbod så kommer det bli lustiga fenomen och i värsta fall skadad elektronik.

Jag skulle nog montera 3P+E (trefas utan nolla men med skyddsjord) CEE-intag på maskinen samt göra två olika adaptersladdar, schuko till "3P+E" & "3P+N+E" till "3P+E".
https://www.maskinisten.net/userpix/3584_i1955998_1.jpg
 
F
tommib tommib skrev:
Varför så hemlig? Kan du inte bara berätta vad det är för produkt? Jag är nyfiken på manualen. Ärligt talat tippar jag på något annat än en motor. Som Demppa skriver så behöver en Y/D-kopplad motor modifieras lite för att köras på enfas.

Ferriterna på PE talar för att det kan läcka ut skit den vägen så något med seriös kraftelektronik i ingångssteget?

Svetsaggregat?
(y) Du har rätt. Svets
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.