tommib
Ja, eller motsvarande hemmabygge.

Jag känner inte till någon produkt där man kan välja vilken fas som tas ut från CEE-donet.
 
Jag har en adapter med en 3-fas cee och tre chucko där varje uttag är kopplat till en egen fas. Köpt på typ Jula eller liknande för många år sen.
Jag ska se om jag hittar den så kan jag lägga upp en bild. Men den ser ut som ett kors där uttagen (och intaget) pekar åt varsitt håll.
 
F
Jag har det omvända problemet. Vill plugga in en enfas Schuko i väggen och adapter till CCE 16A
 
Mikael_L
Svårt att få ut trefas ifrån ett enfasuttag, vilken adapter man än kan hitta på ...

Men är det bara en fas i CEE-uttaget som är tänkt att vara inkopplad så blir det nog att köpa ett uttag, ett intag och en liten snutt RDO(E) gummikabel 3g1,5 och skruva ihop själv.
 
tommib
Har för mig att det var någon här på forumet som hade skruvat isär en så där och bekräftat det. Är det viktigt ska man nog mäta men ja, det verkar rlmligt att varje uttag är kopplat till en fas.

Det är ju också en sån TS länkar till i sitt första inlägg.
 
tommib tommib skrev:
Har för mig att det var någon här på forumet som hade skruvat isär en så där och bekräftat det. Är det viktigt ska man nog mäta men ja, det verkar rlmligt att varje uttag är kopplat till en fas.

Det är ju också en sån TS länkar till i sitt första inlägg.
Den från Malmbergs står det att det är kopplat på alla tre faser.
 
F
useless useless skrev:
Såna finns det gott om. Det är standardtillbehör för alla husvagnsägare.
[länk]
Fast den där är blå. Är det inte CEE 1fas då? Skall vara till 3-fas socket.
 
tommib
F fsn skrev:
Fast den där är blå. Är det inte CEE 1fas då? Skall vara till 3-fas socket.
Jo, det är enfas.

Vad vill du uppnå egentligen? Du kan aldrig* få ut trefas från ett enfasuttag. Om du ska ansluta en enfasmaskin som kommer med rött CEE-don så kommer maskinen sannolikt med ett sådant för att den drar mycket ström. Visst kan man koppla alla stiften i ett CEE-don till samma fas men det kommer inte fungera i praktiken eftersom strömmen blir för stor.

* jo, det går t.ex. med en frekvensomformare men det är ett särfall för motordrift som inte är relevant.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
@fsn det är alltså en sån här du vill ha, [länk] ?
Ja det fungerar men det blir bara enfas (samma fas) på alla tre hylsorna i cee-16-uttaget.

Oj jag fattade nog fel, @useless är nog inne på rätt spår.
Exakt en sån men 2,5 kvadrats kabel skulle jag föredra. Det är kontinuerligt 16A och över det vid start. Men hur är en sån kopplad? Jag vill ha fas från Scukon till fas på CEE (tex till L1) och nolla från Schuko till en annan fas på CEE (tex L2 då).

Är det nån med el- och standardkompetens som skulle kunna redogöra för vilka direktiv en sån adapter faller under? Har skruvat ihop ett 10-tal men behöver fler.
 
F
tommib tommib skrev:
Jo, det är enfas.

Vad vill du uppnå egentligen? Du kan aldrig* få ut trefas från ett enfasuttag. Om du ska ansluta en enfasmaskin som kommer med rött CEE-don så kommer maskinen sannolikt med ett sådant för att den drar mycket ström. Visst kan man koppla alla stiften i ett CEE-don till samma fas men det kommer inte fungera i praktiken eftersom strömmen blir för stor.

* jo, det går t.ex. med en frekvensomformare men det är ett särfall för motordrift som inte är relevant.
Det är till en maskin som levereras kablerad för 3ph men går att köra på enfas. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan 1-ph och 3ph. Det jag är ute efter är en fysisk adapter som på enklast möjliga sätt ger 1ph in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.