Oljan i sig själv är som sagt förmodligen ett minst lika stort problem som tvätten när det gäller olja på kablar. Det tar lång tid att skada en PVC-kabel med olja. Men jag tror dessutom att man använder ganska mycket PEX och PUR isolerad kabel i bilar idag. Den lite blanka ytan och att de är svåra att skala tyder i alla fall på att det inte alltid är PVC. Och det är bra ur många aspekter att man går från PVC. Främst miljö och brand, men även att de inte hårdnar i kontakt med olja. Någon mer bevandrad inom bil-el som vet hur det ligger till med dagens kablar i bilar?

Bräkleen är enligt säkerhetsdatabladet en blandning som består av sådär 3/4-delar nafta av lite olika typer och en skvätt isopropanol och en skvätt aceton. Naftan löser fett och olja och isopropanol och aceton löser i sin tur naftan. Alltså ungefär som när man tvättar något med först lacknafta/fotogen/diesel och sedan avfettar med sprit eller aceton.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klassiska olja löser olja mao. Lös en tuffare olja med en mer lättflyktig som är enklare att tvätta bort.
Vanlig matolja löser mekarhänder förvånadsvärt bra, som man i sin tur rätt lätt tvättar med vanlig badrumstvål.
 
Y
Såå, tror ni ytan är ren efter bräkleen?
Har torkat lite med den nu på kablarna men törs inte ta nästa steg ifall bräkleen lämnar fet hinna - som jag inte ser med blotta ögat..
 
Chaly
Y Yrrol skrev:
Såå, tror ni ytan är ren efter bräkleen?
Har torkat lite med den nu på kablarna men törs inte ta nästa steg ifall bräkleen lämnar fet hinna - som jag inte ser med blotta ögat..
Bromsrengöring borde väl inte lämna hinna... Är juh till för att rengöra bromsskivor med?
 
Chaly Chaly skrev:
Bromsrengöring borde väl inte lämna hinna... Är juh till för att rengöra bromsskivor med?
Det lämnar en hinna. Man skall EJ använda detta på bilen.
 
Nej, det lämnar ingen egen hinna. Vill man vara säker att det blir riktigt rent är det en idé att köra bromsrengöring i kombination med tryckluft flera gånger. PVC mjukgörs oftast med DOP eller DEHP. Googla förkortningarna om ni vill. Mjukgörare heter plastisizer på utrikiska. Risken att utarma plasten på mjukgörare med bromsrengöring är obefintlig. Det dunstar så snabbt att det inte hinner tränga in ett dugg i materialet. Och, nej, ingen nafta i bromsrengöring, utan huvudsakligen alifatiska kolväten, några alkoholer och några ketoner.
 
Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Y
Men åh vad komplicerat det låter att torka rent elkablarna, hinner dom verkligen ta skada om jag tar något kemisktrent på en trasa, gnuggar lite och torkar av den?
 
Vad är det för skillnad på lacknafta och alifatnafta?
 
Alifatnafta är lacknafta "light", typ en hälsolacknafta.
 
Saltsyra fungerade fenomenalt att ta bort rost med. Har betongbetningsmedel som är är en bra andel saltsyra och det rengjorde en torxbit jag glömt utanför i regnet på sekunder. Kräver man är försiktig dock, är meningen det ska spädas innan det används på betong.
 
Om man inte ska ha så mycket (kostnadsaspekt) och saknar T-Röd, så går det oftast lika bra med Absolut Vodka eller liknande. Händer ganska ofta här hemma att vi tar ur barskåpet istället för att åka till närmaste mack.
 
Det finns en gengöringsmendelsom marknadsförs under namnet PF, t ex här:
https://www.mvtech.com.au/pf-solvent-electrical-cleaning
men även från andra leverantörer. Googla PF solvent eller PF cleaner. Vi har det på jobbet och det tar ALLT. Bitumen, asfalt, mm. Jag vet inte vad de verksamma ämnena är men det luktar inte alls irriterande.
 
Lite snabbgoogling tyder på att det skulle kunna vara d-limonen, luktar det apelsinaktigt?
Limonen är även en ganska vanlig ingrediens i handrengöringsmedel mm. tror jag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Limonen
Se även apelsinolja.
 
Uppdaterar förvaringen av lösningsmedel lite. Funderar därför vilka av dessa som klarar av att förvaras i minusgrader, utan att förlora några egenskaper såklart?

Balsamterpentin
Cellulosaförtunning
T-röd
Aceton
Lacknafta


Jag är väl tämligen säker på att de samtliga (?) har låg fryspunkt, men det kan ju hända att den ändå påverkar negativt av kyla? Kan det fällas ut vatten som fryser i sjok tex?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Funderar därför vilka av dessa som klarar av att förvaras i minusgrader, utan att förlora några egenskaper såklart?
Samtliga hade jag kväkt ur mig tvärsäkert men tänker jag efter så är det väl i princip en erfarenhetsbaserad killgissning.

Alla utom möjligen balsamterpentin har jag förvarat i "lador" många vintrar utan att märka någon påverkan. Det är ju dock inte nödvändigtvis samma sak som att det inte skulle kunna finnas negativa effekter.
 
  • Gilla
megajocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.