M
nanowire nanowire skrev:
Nja, rörmokare har nog begränsad användning av ett smidesskruvstäd, riktigt otympliga att släpa runt på eftersom de måste fästas i en bänk, ställning lr stadig kubbe för att fungera. Desutom är käftarna inte konstruerade för att greppa rör.
Normalt har de använts i en smedja för att tex böja eller "snurra" glödande järn, de är byggda för att, till skillnad från vanliga skruvstäd, tåla en rejäl omgång med släggan :p
Tycker du ska passa på att plocka med några franska hem nästa gång!
Men det stämmer ju, dom är till för smidare (Forgeron): https://www.leboncoin.fr/bricolage/958830880.htm?ca=12_s

Ett par sådana i handbagaget så får man nog ont i ryggen
 
M MathiasFr skrev:
Men det stämmer ju, dom är till för smidare (Forgeron): [länk]

Ett par sådana i handbagaget så får man nog ont i ryggen
Vilken best, 105 cm högt. Lite långt att åka för att hämta dock.

Är det meningen att spetsen ska köras ner i ett jordgolv eller hur är det tänkt?
 
E Eld skrev:
Vilken best, 105 cm högt. Lite långt att åka för att hämta dock.

Är det meningen att spetsen ska köras ner i ett jordgolv eller hur är det tänkt?
Endera mot golv eller klampas fast mot ett ben på bänken. Ungefär så här tänker jag göra, en dedikerad ställning så den kan flyttas:
Dedikerad ställning för skruvstycke på metallstativ utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ett FSN-VEL till och äntligen efter mycket velande fram och tillbaka under lång tid så kastade jag ner en tigersåg i kundvagnen och tryckte på köp:)
En förpackning av ett Bosch FSN-VEL spårjärn bredvid en Makita tigersågklinga mot en neutral bakgrund.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Makita???? Inte konstigt att du bara vågar fota bladet... ;)
 
B badtastex skrev:
Makita???? Inte konstigt att du bara vågar fota bladet... ;)
Riktigt så blev det inte till slut. Bara toppändan är lite Makita rotändan fick en blå färg som jag är lite mer van vid;) Framtiden får väl utvisa om jag gjorde rätt val:thinking:

Bosch verktygslåda och blå elverktyg med Makita-förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
Det blev 2 efterlängtade paket idag, från UK respektive US. Fönstermontering och diverse lister ska väl gå smidigt nu!
 
  • Dewalt-verktyg med cirkelsåg och spikpistol i öppna svarta förvaringslådor på ett grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blev visst att komma hem med lite stihl idag! ;)
 
  • Ny motorsåg av märket Stihl MS 261 ligger på gräsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jckssn och 2 till
  • Laddar…
Lite från en loppis. Snabbtest på haken i dammet i ladan visade att den verkade vara korrekt. Men mer tester hemma får utvisa om den var värd 40 kr. Står både Sweden och Eskilstuna på den. Även Jeason men det har jag inte hört talas om tidigare.

Sedan en liten spackel till mina spegeldörrar.
 
  • Gamla verktyg på grusunderlag: en spackel, en mätsticka och en obehandlad metallstång, möjligtvis loppisfynd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
holetaker holetaker skrev:
I måndags landade en guling hos mig. Clas Ohlson hade 20% på ett köp förra helgen, men köpet funkade inte för mig. Ringde kundtjänst och dom hjälpte mig så jag fick rabatten ändå
[bild]
Sen idag så hade jag ärenden i stan och gled in på stadens Netonnet och fyndade
[bild] samt
[bild]
Mycket nöjd faktiskt
Jag antar att borden för kapsågarna inte är normerade mellan tillverkarna?
 
nanowire nanowire skrev:
[bild] [bild] [bild]
Klämde till med ett skruvstäd, dryga 30 kg 40-tal :rofl: Tror det är ett riktigt fynd att dömma av skick (bara ytrost, inget saknas lr är skadat) och snabb sökning på eBay. Det kan kanske vara värt en renoveringstråd :geek:
Låt den vara som den är. Patina förädlar kvalitetssaker. Dem andra kallar det för "shabby chic".
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Låt den vara som den är. Patina förädlar kvalitetssaker. Dem andra kallar det för "shabby chic".
Fast det var lite väl mycket patina, mer "shabby shabby".
 
richardtenggren
Jag har inhandlat en Senco GT90, hoppas den är värd sin peng och underlättar den stundande renoveringen. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skulle köpa trallskruv. Blev impulsköp av ny gersåg med ställning till :)
//J
 
  • Ny Hitachi gersåg och NIKO ställning oanvända i kartonger på garagegolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nancy Biäng och 4 till
  • Laddar…
Du vet att det är lite bökigt att skruva trallskruv med gersåg va? ;) :crysmile:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.