j.f.s j.f.s skrev:
... så är jag proffset de anlitat och det åligger mig att förklara vad som ska genomföras, uppskatta tid och peng på ett sätt de känner sig bekväma med. Enkelt egentligen...
Huvudet på spiken!
Jag tycker det är konstigt att inte säga någonting om kostnader och sedan bara skicka en faktura.

Tar det ens tre minuter att kolla med kunden när man kommer att man har förstått vad uppdraget består av, samt att säga "okej, vi debiterar arbetad tid och restid och uppskattar ca 3-5h, ok?"
Detta ansvar åligger båda parter men särskilt firman när kunden är en konsument.

Går det åt pipan fullständigt får man väl berätta för kunden att det kommer ta 40h pga att de räknade inte med att alla eldosor var förseglade med 2K epoxy t.ex. "Ska vi gå vidare med sprängning?" ;)
 
K krister ekberg skrev:
Vilken oseriös skitbransch!
Där bekräftade väl du till ungefär hundra procent vad jag menade med att det krävs en för att förstöra för nittionio. Det är tråkigt, dock förståeligt. Jag tror det är sällan (aldrig) någon som söker upp forumet för att berätta att de haft en positiv upplevelse av hantverkaren.
 
Jag tycker att du skall överväga att polisanmäla händelsen. Elektrikern hotar ju dig med att han skall utföra ett egenmäktigt förfarande, hemfridsbrott och säkert något mer om en jurist granskar det.
Som sagt. Jag är inte elektriker, men det här jobbet hade jag garanterat fixat på två timmar.
Världen är full av fräcka idioter, bestrid fakturan!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E elinstallerarn skrev:
oroa dig inte, jag kommer aldrig komma hem till dig på jobb!
Nej, det får man verkligen hoppas. Inte till någon annan heller.

E elinstallerarn skrev:
jag tar elektrikerns parti, och håller med dig förutom det näst sista du skrev
-snygg installation? det var inte snyggt...

många faktorer som inte redovisas när man endast hör kundens version.
om ni inte kommit överens om ett fastpris är det löpande debitering som gäller, punkt slut
Men den debiterade tiden måste fortfarande vara rimlig, man kan inte debitera 100 timmar för något som rimligen borde ta 10, eller 50.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Läste om nån som byggde hus lösvirkeshus på löpande, och de började väl rasta sina hundar och ringa privata samtal osv på arbetstid, och de kom ingen vart, han skrev att han skicka hem dem och tog dit en besiktningsman som bedömde vad det de gjort hittills så betalde han för vad det borde ha kostat om de jobbat som man ska.

Nu är det ju inte lika mycket pengar i det här ärendet.
 
  • Gilla
Bossesv
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Där bekräftade väl du till ungefär hundra procent vad jag menade med att det krävs en för att förstöra för nittionio. Det är tråkigt, dock förståeligt. Jag tror det är sällan (aldrig) någon som söker upp forumet för att berätta att de haft en positiv upplevelse av hantverkaren.
Eller hur, problemet är väl dock att det inte är en som har denna attityden.

Jag undviker in i det längsta att anlita hantverkare, helt enkelt för att risken att bli blåst är för stor.

Jag hade en lokal elfirma som var helt klockrena, dom gjorde precis det man bad om, dom gav tips om hur det kunde bli bättre och vad man kunde göra istället om det man själv föreslagit var tokigt :).

Dom hade justa priser på materiel och kom med de saker dom behövde för att göra jobbet. Tyvärr så har ägaren gått i pension och la då ner firman :(

Dom andra elektrikerfirmor jag har anlitat har varit av minst sagt varierande kvalite.

En firma skickade sin "mest meriterade eletriker som jobbat längst på bolaget".
  • Gick in i angränsande rum och tog mina ingjutningsdosor och skruvade upp. Detta var inte avtalat, han skulle sätta upp vanliga dosor som han hade med sig.
  • Satte dosor utanför regeldjupet.
  • Skruvade fast dosa genom väggen från angränsande rum.
  • drog 180graders direkt ifrån utloppet på dosan för att det utlopp som hade passat hade han ju dragit en skruv igenom. Lycka till och någonsin dra om el från den dosan.
En annan firma som iofs gjorde ett riktigt bra jobb, och spenderade den tid man kunde förvänta sig överdebiterade något så kopiöst på materialet i stället. En elcentral som skulle kostat "runt 2000 - 2500" kostade 4200 plus moms.. Kunde köpt samma från eldirekt.se för halva priset och då gör dom ändå vinst.

Så dessvärre är det nog inte 1 som förstör för 99, utan snarare 50 som förstör för 99. imho.

Ledsen för trådkapandet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Intressant läsning haha.
Jag hade gjort detta jobbet under 6timmar, troligen 3. Att du dessutom blev debiterad 12h är ju skrämmande. Detta är anledningen till att jag vägrar anlita hantverkare. Det blir inte så bra med det tar lång tid och blir dyrt!

Jag som elektriker ser det som en väldigt simpelt jobb, och är man i service branschen så borde man ha en uppsättning list i bilen.
Tack och lov jobbar vi inte mot privatpersoner
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Känn ingen oro med hot om inkasso, som tidigare skribent skrivit, bestrid kravet till inkasso, då FÅR dom INTE jaga dig vidare, om dom då går till kronolle så gör du likadant, berätta att du bestridit kravet, då måste elektrikern stämma dig och det kan bli ganska dyrt så det tror jag helt kallt att han inte gör. Skulle dom fortsätta jaga dig trots bestridan så polisanmäler du trakasserierna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har försökt ha lister och kanaler i bilen. Men de brukar se lite dassiga ut redan efter någon enstaka veckas skumpandes i bilen, så jag har slutat ha lager på dessa i bilen, tyvärr.
Jag har funderat på om jag kunde vira in de en och en i något tyg eller emballagecellplast eller något sådant.

Men lister och kanaler blir det numera mest att köpa vid behov. Har jag anledning att misstänka att det behövs för jobbet köper jag ofta lite på chansning innan jag åker ut till kunden. Det som blir över går ju att ställa i förrådet sen, där jag också ibland tar ifrån innan jobbet ifråga.

Det är helt klart svårt att förutse allt och medföra allt som kan tänkas behövas. Bara att man anstränger sig så gott det går för att inte i onödan behöva åka iväg tycker jag är det som kan begäras.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Eller hur, problemet är väl dock att det inte är en som har denna attityden.

Jag undviker in i det längsta att anlita hantverkare, helt enkelt för att risken att bli blåst är för stor.

Jag hade en lokal elfirma som var helt klockrena, dom gjorde precis det man bad om, dom gav tips om hur det kunde bli bättre och vad man kunde göra istället om det man själv föreslagit var tokigt :).

Dom hade justa priser på materiel och kom med de saker dom behövde för att göra jobbet. Tyvärr så har ägaren gått i pension och la då ner firman :(

Dom andra elektrikerfirmor jag har anlitat har varit av minst sagt varierande kvalite.

En firma skickade sin "mest meriterade eletriker som jobbat längst på bolaget".
  • Gick in i angränsande rum och tog mina ingjutningsdosor och skruvade upp. Detta var inte avtalat, han skulle sätta upp vanliga dosor som han hade med sig.
  • Satte dosor utanför regeldjupet.
  • Skruvade fast dosa genom väggen från angränsande rum.
  • drog 180graders direkt ifrån utloppet på dosan för att det utlopp som hade passat hade han ju dragit en skruv igenom. Lycka till och någonsin dra om el från den dosan.
En annan firma som iofs gjorde ett riktigt bra jobb, och spenderade den tid man kunde förvänta sig överdebiterade något så kopiöst på materialet i stället. En elcentral som skulle kostat "runt 2000 - 2500" kostade 4200 plus moms.. Kunde köpt samma från eldirekt.se för halva priset och då gör dom ändå vinst.

Så dessvärre är det nog inte 1 som förstör för 99, utan snarare 50 som förstör för 99. imho.

Ledsen för trådkapandet.
I ärlighetens namn är jag väl ganska övertygad om att andelen överfräcka hantverkare är fler än en av hundra. Hur fördelningen är låter jag bli att spekulera i, men jag är med på hur du menar, även om jag inte helt håller med dig. :)
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Mikael_L
X xdigger skrev:
Känn ingen oro med hot om inkasso, som tidigare skribent skrivit, bestrid kravet till inkasso, då FÅR dom INTE jaga dig vidare, om dom då går till kronolle så gör du likadant, berätta att du bestridit kravet, då måste elektrikern stämma dig och det kan bli ganska dyrt så det tror jag helt kallt att han inte gör. Skulle dom fortsätta jaga dig trots bestridan så polisanmäler du trakasserierna.
Exakt så.

Men betala allt som är ostridigt, dvs de timmar och materialkostnader som känns någorlunda rimligt.
3 timmar är helt klart rimligt. 6 timmar är på gränsen helt klart, men inte helt omöjligt orimligt. Det finns ju faktiskt även olika snabba och duktiga hantverkare, så en viss spridning på vad som kan anses som rimlig tid är det ju.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
G gillet76 skrev:
Jag är också företagare men har ett par grejer jag inte kan relatera till men så är vi nog inte i samma bransch. Är det kutym att ta betalt för en hel dag även om jobbet bara tar sex timmar? Om man inte lyckas hålla sina gubbar med jobb nästa dag heller, ska föregående kundsvin betala tills det behagar trilla in ett annat jobb eller ska följande kundsvin göra det?
Hur långt sträcker sig egentligen ett kundsvins ansvar för att täcka upp ett företags otillräckliga orderingång?

Nej nu tog det sex timmar, och debiterades 6 timmar,

Vilket är helt korrekt
 
A andthe skrev:
Med den attityden har du väl inte så många kunder.

Jo tack, jag har 15 anställda och är bokad 24 månader frammåt,

Efter 10 år i bygg branschen så lär man sig att hata alla dessa ******,

Dom värsta ******** är dom som inte ens vill betala för sitt eget material, fast dom fått det till inköpspris,

Nu förstår ni inte det för ni privatpersoner har ingen erfarenhet,

Det finns fler ****** än det finns hantverkare! Det är ett faktum
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är en polisanmälan ska göra. Det där låter som olaga hot och något slags hemfridsbrott. Man ska inte behöva känna sig hotad i ens eget hem.

Om företaget skickar resten av fakturan till inkasso, skriver du till inkassoföretaget att fakturan är felaktig. Inkassoföretaget lägger då ned kravet. Nästa steg för elektrikern är att stämma dig i ett civilrättslig mål i tingsrätten. Dit är det långt. Du kommer inte heller få någon betalningsanmärkning (om nu firman hotar med det).
Vill också påpeka att det är helt riskfritt att låta företaget stämma dig i tingsrätten. Eftersom tvisten gäller < 1/2 prisbasbelopp, ca 20.000:- blir det automatiskt ett sk Förenklat Tvistemål. Det betyder att den som förlorar max betalar en timmes juridisk rådgivning för motparten, alltså en dryg tusenlapp. Hot om att det kan bli dyrt att förlora i rätten är alltså bara struntprat.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Jo tack, jag har 15 anställda och är bokad 24 månader frammåt,

Efter 10 år i bygg branschen så lär man sig att hata alla dessa kundsvin,

Dom värsta kundsvinen är dom som inte ens vill betala för sitt eget material, fast dom fått det till inköpspris,

Nu förstår ni inte det för ni privatpersoner har ingen erfarenhet,

Det finns fler kundsvin än det finns hantverkare! Det är ett faktum
Å herregud. Måste jag leta mig utanför mitt län nu när jag ska ha tag i elektriker för att slippa stöta på dig...!?
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.