Jag skall dra om trådarna på delar av tomten då ett antal buskar och träd tillkommit under våren. Skall definitivt testa några av tipsen i denna tråden, gillar speciellt iden med slidan från morakniven, men då måste jag ju få ett bra spår först...
 
Jag spenderade en heldag krypandes på knä i min ändå rätt lilla trädgård. Skar inte igenom hela svålen utan bara någon cm ner i gräset mha ett vasst ogräsjärn och fäste tråden med de medföljande plastspikarna. Såhär i efterhand kändes det som bortkastad tid då jag ändå har fått göra många justeringar i efterhand. Använde noggrant medföljande linjal och fäste tråden på 30-32 cm från alla hinder (rekommendationen är 26cm) men ändå körde klipparen fast på massa ställen vid första provklippningen. Den vinglade för långt över tråden och körde ner ett hjul i en rabatt eller in buskar. på vid radier eller innerhörn så genar den en del och behöver egentligen närmare 40 cm.
Har alltså behövt göra mycket efterhandsjusteringar så mycket av det noggranna arbetet vid installationen var helt i onödan.
Skulle jag göra om det idag så skulle jag bara spika ner tråden ovanpå gräsmattan utan att skära någonting över huvud taget och sedan låta tiden ha sin gång
 
  • Gilla
Hapsdog och 1 till
  • Laddar…
Jag spikar också på vissa delar av tomten, men på vissa delar av tomten fungerar detta inte alls. Dels pga för lös jord, dels pga för mycket sten och berg under, dels pga för ojämnt underlag (så att spikarna inte håller ned gräset tråden tillräckligt). Sedan räcker inte spikarna till hela min tomt heller. Så jag har en omgång med spik som jag använder vid tillfälliga omledningar och vid lagningar och liknande, sedan gräver jag ned det mesta av tråden.
 
Jag har också spikar över för den som vill ha!
 
J JSM skrev:
Jag har försökt med både högtryckstvätten och vinkelslip, men tyckte att spake funkade bättre, men inte bra då det är tidskrävande. Ska försöka fortsätta med metoden med ogräskniv och markrosjärn, men andra tips emottages tacksamt innan jag fortsätter!
Jag använde en gammal men fungerande motorsåg.
 
Jag står starkt fast vid att alla försök att "vara effektiv" genom att bygga om vinkelslipar, offra motorsågar, dra ut förlängningskablar och vattenslang och stå och blaska med högtrycken osv är totalt onödiga.
En kantskärare (dvs "platt spade") och morakniv, det är allt som behövs. Tryck ner kantskäraren, vicka den fram och bak, flytta 10-15cm åt sidan och upprepa. Sen dra ner sladden med moraknivsfodralet eller bara peta ner den med den trubbiga änden. Stampa igen spåret. Det går fortare än man tror.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.