Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är själva fiberaccessen som dippar så är det till "Telia Fiber Felanmälan/Support" 020-24 02 50 du ska felanmäla till.
Nja, normalt felanmäler du till din tjänsteleverantör som ska ta det vidare utifrån deras felanalys. Däremot verkar inte Bahnhof ha koll på sin support så varför inte prova med Telia direkt.
 
När det går ned, skickar en skärmdump av en traceroute det behöver inte vara så många det syns ju direkt om du endast kommer till routern men inte vidare, det räcker.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
När det går ned, skickar en skärmdump av en traceroute det behöver inte vara så många det syns ju direkt om du endast kommer till routern men inte vidare, det räcker.
Och en bild på medieomvandlare med släckt WAN-lampa.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och en bild på medieomvandlare med släckt WAN-lampa.
Ja, det ska ju räcka.
 
Har det gått ned ikväll också?
 
Det gick ned förrgår vid 23 och kom upp vid 08:00 i går morse...
Ringde igen till Bahnhof och frågade hur det gick med mitt ärende i hyffsat balanserad men irriterad ton.
Fick då veta att de stängt mitt tidigare ärende då jag fått IP-adress = det var i ju igång igen.
Då blev min ton aningen ansträngd... =Jag vrålade av ilska då jag explicit sagt att de inte fick stänga ärendet utan att meddela mig vad anledningen till felet var.
Den stackars tjejen lovade att höja prioriteringen av mitt ärende...
Idag när jag nu kom hem från jobbet för att forsätta jobba... så är det nere igen...
Låt oss säga så här... jag var otroligt tydlig med mitt budskap om deras kompetens och kundservice.
Faktum att jag hade antagligen inte behövt mobilen... det hördes antagligen ändå.
Imorgon ringer jag Jon Karlung!
 
BTW så försökte jag felanmäla till Telia själv men det fick jag inte då jag inte är kund utan det måste gå via Bahnhof
 
lägg upp bild på ett ej fungerande bredbandsmodem på deras FB sida varje gång den strular så ska du se att du får hjälp
 
Vad kan plingplotter visa för fantanstiskt ?! För detta låg i min mailkorg imorse:
Vi beklagar verkligen problemen med internetanslutningen och nu behövs din hjälp för att komma vidare.

För att kunna driva ärendet gentemot vår samarbetspartner i stadsnätet krävs ett så kallat Pingplotter-test. Du genomför testet hemifrån din egen dator.

Pingplotter genomför en analys av din anslutning under ett helt dygn (24 timmar). Vi kommer då få ett underlag som kan visa orsaken till problemen.

Pingplotter är gratis. En guide för hur du gör testet är bifogat i detta mail.

Återkom med underlaget från testet till oss så fort du har möjlighet. Dessvärre är det inte möjligt för oss och stadsnätet att komma vidare i ditt ärende innan vi fått in resultatet från testet.

Med hänvisning till våra allmänna villkor behöver detta göras för att ärendet ska kunna tas vidare mot tekniker:

"9.5 För att Bahnhof ska kunna åtgärda fel och avbrott i Tjänsten är Kunden skyldig att via e-post, telefon, eller på annat lämpligt sätt, medverka vid felsökning och avhjälpning av felet eller avbrottet. Bahnhof avgör vilket sätt som är lämpligt beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet."
 
Usch så surt.
Minns en gång jag hade problem (1 gång på 10år).
Ringde direkt till stadsnätet och krävde dom kommer och kollar på detta jag betalar ju faktiskt dom också just pga jag visste att bahnhof (som är bra på många andra sätt) även då hade rykte om långsam support.
Energibolaget skickade ut teckninker som konstaderade att ny fiber behövde blåsas.
Kan bara tänka vilken tid det hade tagit om man var tvungen att gå via tjänsteleverantör för att få det åtgärdat
 
Scout Scout skrev:
Vad kan plingplotter visa för fantanstiskt ?!
Framförallt visar det bristen på övervakning. Det låter högst märkligt att vare sig kommunikationsoperatören eller tjänsteoperatören har övervakning av sin utrustning. Bahnhof borde väl se att fiberkonvertern kommer och går (jag utgår från att den har någon form av management) och Telia ÖF borde se att länken går ner.

Men visst, du får väl göra det åt dem. Genom att ha pingplottern igång kan du se vid vilka tidpunkter som länken går ner, och det kan TOn i sin tur använda i sitt ärende hos KOn.

(och sist av allt en skitdum fråga: du är helt hundra på att det inte är strömmen till din fiberkonverter som kommer och går? (förlåt!))
 
Ingen dum fråga men jag har annan utrustning som sitter på samma uttag som funkar och vi pratar ibland om långa driftavbrott.
Den här gången har de inte bett mig sätta en PC direkt på fiberkonvertern (direkt på internet) så då kan jag väl köra pingplotter men jag kommer aldrig att sätta en dator direkt på internet.

T TowaTei skrev:
Framförallt visar det bristen på övervakning. Det låter högst märkligt att vare sig kommunikationsoperatören eller tjänsteoperatören har övervakning av sin utrustning. Bahnhof borde väl se att fiberkonvertern kommer och går (jag utgår från att den har någon form av management) och Telia ÖF borde se att länken går ner.

Men visst, du får väl göra det åt dem. Genom att ha pingplottern igång kan du se vid vilka tidpunkter som länken går ner, och det kan TOn i sin tur använda i sitt ärende hos KOn.

(och sist av allt en skitdum fråga: du är helt hundra på att det inte är strömmen till din fiberkonverter som kommer och går? (förlåt!))
 
T TowaTei skrev:
...(och sist av allt en skitdum fråga: du är helt hundra på att det inte är strömmen till din fiberkonverter som kommer och går? (förlåt!))
Scout Scout skrev:
Ingen dum fråga men jag har annan utrustning som sitter på samma uttag som funkar och vi pratar ibland om långa driftavbrott.
Det behöver inte vara 230V-sidan som går ned sig, det kan vara klenspänningssidan, alltså sidan efter transformatorn.
Jag skrev om det i inlägg 15.
Har du kontrollerat spänningen till fiberkonvertern (med konvertern inkopplad och igång) när nätet går ner?
Eller har du provat med ett annat nätaggregat till fiberkonvertern men att nätet ändå går ner?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade det problemet för flera år sedan, symtomen var bla pixelfel i IP-TV-bilden & tappat ljud i någon sekund.
Jag mätte utspänningen (obelastad) från transformatorn och det var rätt nivå, lyckades sedan även att mäta spänningen medan mediakonvertern var igång och då dippade spänningen en del. Eftersom det är switchat nätaggregat så är det så det blir, när den inte orkar leverera rätt spänning och ström.
OT - Vi har haft lite pixelfel med både små och stora mellanrum under flera månaders tid. Trots byte av mediaomvandlaren är problemet kvar. Felfrekvensen har ändrats under tiden. Ett tag kom en ca 1 minut lång period med pixelfel varje heltimma. Nu är problemet lite små pixelfel flera gånger per minut.
Om vi har något problem med elektriciteten i huset som påverkar IPTV:n, borde inte andra apparater också påverkas?

Har kört med kabel mellan digitalbox och mediaomvandlare och fått samma fel som med LANet inkopplat. Har två digitalboxar och problemet finns i båda.
 
@arneri68 byttes även tillhörande transformator när fiberkonvertern byttes?
Har ni någon bredbandsdelare/router mellan fiberkonvertern & IP-TV-boxen?
Hur är inkommande fiber ansluten till fiberkonvertern, direktansluten eller via fiberpatch?
Har någon rört någon del av fibern från dess det fungerade utan några pixelfel fram till dess det började?

Bild(er) på utrustningen brukar underlätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.