Jag måste göra något åt väggarna i mitt vardagsrum... Som det är nu, är de i en äcklig gul färg, som är målad ovanpå en strukturtapet. Tapeten är ganska dåligt tapetserad, så det är buckligt och bubbligt på ett par ställen. Det största felet däremot är att det, mitt på väggen, sitter en 5-6cm bred list, som går runt hela rummet. Den är också gulmålad. Jag håller på att bli vansinnig på listen, men om man tar bort den måste man ju spackla där den satt, och då blir det ju konstigt, eftersom resten av väggen har struktur...

Då måste man spackla om hela väggarna, och jag har aldrig spacklat i hela mitt liv... Och det är ju inte så snyggt om man inte skulle få det helt plant...

Så nu till frågan... är det onödigt mycket jobb att ta bort alltihop och spackla o slipa tills man dör, och sen få det riktigt fint som man vill ha det, eller ska jag bara fortsätta att ignorera listen och det knöckliga i tapetseringen och bara måla om skiten... Vad tycker ni?

Vad kostar det att ta hem en målare som spacklar och så, är det väldigt dyrt, eller kan man göra det själv, även som nybörjare?
 
Det finns något som heter Återställare, en tunnskiva eller tjock papp (kan inte beskriva den på annant sätt!). Den ska enligt info sluka ojämnheter mm. Kanske kan vara något? Ang kostnad för spackling är det bästa nog att ringa runt lite och jämnföra priser.
 
Vad är det för strukturtapet? De fleste går att riva loss strukturen ifrån underlaget utan störreproblem. Titta på det i ett hörn och se om det går på din. Då minskas spakel behovet drastiskt ;)
 
Ett annat alternativ är att sätta ny gips. Kan faktiskt vara en billigare lösning även om ni får mindre rum.
Och det klarar du garanterat av. Efter detta är det lite spackling, men denna klarar du säkert av om du bara vill.

 
en nackdel som kan hända då man målar på strukturtapet är att den inte längre skiktar sig så bra. Så var det i min lägenhet jag fick dra ner hela tapeten som känndes masonit likande numera. Dock så kanske detta beror på vilken färg man använder å så vidare. Återställare däremot fungerar väldigt bra men tveksam om den fixar bublig tapet.
 
Återställare är ok. Lite bökigt att sätta upp men resultatet ok efter målning. Billigare alternativ som också blir ok är Recovertapet. Lägre pris men tradigt att arbeta med - finns på bl a Optimerabutikerna.

Bredspackling av vardagsrum jobbigt men kan vara värt det. Vad har du för vägg bakom - är det i ditt eget hus kan det vara värt att slita ner gipsväggarna och sätta upp nya. Går fort, inte så svårt eller dyrt som man kan tro och resultatet bäst.

En födel med att ta ner den gamla tapeten är att du får koll på om det finns fukt bakom - bublorna symptom på detta. Inte kul att bredspackla eller måla befintlig tapet och sen se den ramla ner....

Om ekonomin är ett problem så skall du inte ta dit en målare för att göra jobbet. Det här är definitivt det enklaste hemmaarbetet, med lite svett och en nedlagd helg så kan du säkert göra det bra själv. Har du inte gjort liknande innan så rekomenderas slipning, spackling, målning. Lägg hellre några extra kronor på färgen och se till att den är bra - läs, köp inte billigaste reagojjet på byggmax....

 
byggherreNR1 skrev:
Ett annat alternativ är att sätta ny gips. Kan faktiskt vara en billigare lösning även om ni får mindre rum.
Och det klarar du garanterat av. Efter detta är det lite spackling, men denna klarar du säkert av om du bara vill.
Det finns ju tunn gips för detta som "tar mindre" av rummets yta!
 
Tack för alla svar!!

Blir det inte konstigt vid dörrarna och fönstrena om man sätter gips? eller det kanske är så tunt, så det inte märks? Min lägenhet är bara på 39 kvadrat, så jag är ganska rädd om varje cm...så helst skulle jag nog slippa förminska den ytterligare...

Helst skulle jag självklart ta bort både listen o tapeten o göra en bra grund med spackling o slipning för att sedan måla. Jag är student, o har inte så god ekonomi, om jag inte får hjälp från familjen... o dom tycker att det räcker att måla om, ovanpå allt...

Så om jag vill göra allt, måste jag nog göra det själv...

Eller man kanske kan gå på med spacklet så mycket man orkar, och sedan ta dit nån som göra själva finliret så att säga, så att det verkligen blir helt plant. Måla måste jag ju klara själv...det är grundarbetet jag är rädd för , eftersom jag aldrig tidigare spacklat ens något litet hål... Då kan det ju inte bli så jättedyrt, eller det kanske plockar på ändå...

det är svårt att bestämma hur man ska göra... hur lång tid kan det ta? räcker det med en helg, även om man är nybörjare? kanske kan tvinga brorsan att hjälpa till att spackla...

Känner att jag skriver helt osammanhängande.. jaja.. hoppas det gick att läsa...

Förstår inte varför dom från början satt upp en list mitt på väggen... verkar korkat...

//Caroline
 
Nu vet jag inte hur du möblerat rummet osv men jag kom på att du kanske kan ha nytta av listen! Byt ut den mot en som sticker ut lite så att du får en tavellist. Där kan du ställa kort, tavlor, böcker mm.

Kanske en idé?!
 
carohl skrev:
Eller man kanske kan gå på med spacklet så mycket man orkar, och sedan ta dit nån som göra själva finliret så att säga, så att det verkligen blir helt plant. Måla måste jag ju klara själv...det är grundarbetet jag är rädd för , eftersom jag aldrig tidigare spacklat ens något litet hål... Då kan det ju inte bli så jättedyrt, eller det kanske plockar på ändå...


//Caroline
Jag skulle tro att det blir billigare att anlita någon att ta hand om hela spacklingen om du inte är duktig på att spackla. De som inte är vana att bredspackla eller spackla alls skulle jag definitivt rekommendera någon typ  av återställare.

Personligen tycker jag inte om den typen av produkter men många talar sig varma om dem.
Varför jag inte är förtjust i den är att den inte döljer allt och för mig är det mer tidskrävande att sätta upp den än att bredspackla.
 
Klart att du klarar av att spackla och slipa! Om du bara har viljan så ordnar det sig. Jag hade heller aldrig gjort det förut, men nu har jag snart rivit tapeter, spacklat, slipat och tapetserat om hela lägenheten. Man lär sig mycket under tiden man håller på.
Riv ner tapeten helt (eller ta bort allt löst och spackla jämnt). Vad har du för underlag? Vi har lättbetong och det är toppen! Vi hyrde en "ångmaskin" som hjälpte till att ta bort tapeten och sen skrapade vi ren väggen. Sen spacklade jag ett väldigt tunt lager på hela väggarna och slipade lite snabbt över hela ytan. Tar du ett fint spackel (billigt bra spackel på Byggmax) är det lätt att slipa, och ju jämnare du spacklar, desto mindre behöver du förstås slipa.
Jag skulle ALDRIG låta en målare tapetsera eller måla i mitt hem. De gör det snabbt men resultatet blir inte i närheten av det man kan få själv.
Att du skulle hinna göra allt på en helg låter nog väl optimistiskt, men du kanske kan lägga ner 2-3 helger framöver? Förmodligen blir du nöjdare i längen om du tar bort listen som du verkar ha ett dåligt förhållande till, lägger ner lite tid på att få allt ordentligt gjort, och sen när du är färdig dessutom vet att det är DU själv som gjort det.......den känslan är SKÖN! :) Lycka till!
 
Snigel skrev:
Klart att du klarar av att spackla och slipa! Om du bara har viljan så ordnar det sig. Jag hade heller aldrig gjort det förut, men nu har jag snart rivit tapeter, spacklat, slipat och tapetserat om hela lägenheten. Man lär sig mycket under tiden man håller på.
Riv ner tapeten helt (eller ta bort allt löst och spackla jämnt). Vad har du för underlag? Vi har lättbetong och det är toppen! Vi hyrde en "ångmaskin" som hjälpte till att ta bort tapeten och sen skrapade vi ren väggen. Sen spacklade jag ett väldigt tunt lager på hela väggarna och slipade lite snabbt över hela ytan. Tar du ett fint spackel (billigt bra spackel på Byggmax) är det lätt att slipa, och ju jämnare du spacklar, desto mindre behöver du förstås slipa.
Jag skulle ALDRIG låta en målare tapetsera eller måla i mitt hem. De gör det snabbt men resultatet blir inte i närheten av det man kan få själv.
Att du skulle hinna göra allt på en helg låter nog väl optimistiskt, men du kanske kan lägga ner 2-3 helger framöver? Förmodligen blir du nöjdare i längen om du tar bort listen som du verkar ha ett dåligt förhållande till, lägger ner lite tid på att få allt ordentligt gjort, och sen när du är färdig dessutom vet att det är DU själv som gjort det.......den känslan är SKÖN! :) Lycka till!
Nja, inte för att nedvärdera någon men du kanske hör till den minoritet som kan få ett riktigt bra resultat om jag besiktigar.

Sen tycker jag verkligen inte om generaliseringen om att en målare bara kan göra det snabbt och inte komma upp i den kvalitet du presterar. Visst det finns sämre målare men jag har svårt att tro att du skulle kunna prestera ett bättre resultat än mig(och många fler).

Sen vill jag verkligen uppmuntra till att själv renovera sina villor/lägenheter man sätter ett mycket större värde på det om man gjort det själv.
 
Oj, ännu fler svar!!

Jag tror att det blir att riva ner rubbet och sen ta hit nån som spacklar och fixar. Sen kan jag måla själv. Tror inte att jag blir nöjd om jag låter listen sitta kvar. Även om en ny färg självklart skulle göra jättemycket, tror jag att jag skulle ångra mig om jag inte tar bort den när jag ändå är igång.

Nån som har tips på någon snygg färg att måla med.. skulle vilja ha någon ganska ljus, i nån fin beige ton, eller eventuellt en som går lite i grått. Ska man ha nån "struktur" på färgen eller bara vanlig? Har just sytt nya gardiner i beige-aktigt linne-tyg. Så nu matchar soffan o gardinerna, men inte väggarna. Man kanske ska ta med dom till färgaffären så man får en färg som passar? Fast i och för sig. Vilken färg som helst skulle vara bättre än den som är nu, så det spelar nog inte så stor roll ;)

Tack för alla svar!!

//Caroline
 
Ta med tyget till färgaffären och kanske en av soffkuddarna. De hjälper dig att hitta en kulör som passar och gör de inte det går du till en annan färgaffär! Kan de sitt jobb ska de kunna hjälpa dig! Kanske en fondvägg vore något att fundera över?!
 
1005-Y30R?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.