S
Självbygge men jag hade sånt flyt att det var ett fönsterparti som var felbeställt som skulle slängas som jag kunde anpassa. Räckte precis, fick typ 2 cm spill! Dessutom redan målade. 1 timme tillverkning av karm, kanske 1 timme med glaslister och så lite ytbehandling. Aldrig gått så fort förrut.

Var inne på att köpa typ SP men det är ju 6 veckor leveranstid. Standardfönstrerna som lagerförs har inte härdat glas. Konstigt tycker jag eftersom det i princip bara passar som källarfönster och nu är det lagkrav på personskyddat glas vid ombyggnad (lägre än 60 cm från mark har jag för mig).
 
Redigerat:
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Konstigt tycker jag eftersom det i princip bara passar som källarfönster och nu är det lagkrav på personskyddat glas vid ombyggnad (lägre än 60 cm från mark har jag för mig).

Hoppla, tack för info. Har ett källarfönster som behöver bytas vilket år som helst. Måste det vara härdat alltså? :confused:
 
S
Renoverat hus med nyputsad grund och tegelvägg, träinramat murat utrymme redo för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De jobbar på. Nästan klart.

Jag murade de tre sista stenarna i lådan. Kanske kan så frön i helgen?(y)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Blir ju riktigt bra också 👍🏻 vilken kulör ska du ha på sockeln?
 
S
Oklart. Jag gillar den cementfärgen men vi ska hitta nåt som matchar den röda markstenen.
 
  • Gilla
SteveAioli och 1 till
  • Laddar…
S
Lappat golvet och spikat panel på lekstugan. Dottern hjälpte till lite med målningen.
En ommålad lekstuga med ny panel och öppen dörr, bredvid en stege och skottkärra, på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två par arbetsvantar på träplank, ett par röda & beige, ett par vita, bredvid nymålad lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingslådan är fylld med jord nu och det är några sårader i jorden.
Fyllde upp halva lådan med betongspill och diverse tegelstenar som vi har på lager på tomten. Jobbar på att minska ner risken att grannarna ringer till Arga snickaren. ;)
4 skottkärror med jord från lekstugeutgrävningen plus några skottkärror jordförbättring. Blir lucker jord i alla fall eftersom man inte behöver gå i den.
 
S
Vi jobbar inifrån och ut. ;) Interiör av en halvfärdig byggnad med isolerade väggar och synliga byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstrena är på g och dörren är halvklar så det kanske kan bli vädertätt också.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
S
Beställt glas till dörr och fönster i lekstugan idag. Jag hade tänkt köpa plexiglas att såga till men det är rätt dyrt så prisskillnaden mot lamellglas blev försumbar.

Hade hoppats på att glasen till källarfönstrena skulle komma idag men det blir nästa tisdag istället.

Just nu är det målarstuga i lekstugan. :geek:

Gulmålad lekstuga under konstruktion med öppna fönsterramar och arbetsbänk med virke framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Mysigt att gera lister i kvällssol! Brukar göra sånt inomhus med justersåg men Metabo gersåg grejade det här bra ju. :D

Börjar det kännas som överarbetad lekstuga snart? ;) Nymålade trälistar i gering som ligger på gräsbadet i kvällssolens sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
S
Gult lekstuga under konstruktion med en dörr vars glas inte linjerar med tvärslån och synliga verktyg utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att dagmåtten på glasen skulle linjera men det verkar som jag måttsatte fel så att tvärslån i dörrbladet sitter jämns med underkanten. Det stör jag mig på men det lär ingen annan tänka på...

Nu blir det övertid på jobbet fram till semestern så det lär ju inte gå så snabbt med lekstugan nu. :worried:
 
S
Renoverat källarfönster med vit karm i putsad vägg, synliga reparationer i underkanten och dekor inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarfönster med glas
:)

Murarna hade putsat in karmen för mycket i underkant så jag fick ta bort puts och laga i.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild] Källarfönster med glas
:)

Murarna hade putsat in karmen för mycket i underkant så jag fick ta bort puts och laga i.

Fint som snus!


Med vänlig hälsning, fremax
 
S
Nymonterat fönster i vit karm med reflektion av en solnedgång i glaset och en delvis synlig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat alla fönster och dörrkarmen. Fått glasen och glasat dörren men tyvärr sprack skivan som skulle vara den nedre fyllningen.
Hade tänkt köra på plexiglas i fönstrena men det blev i princip samma pris med lamellglas.
 
S
Ommålad trädgårdsstuga i gult med vita knutar och svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinreddt uterum med vita träpaneler på väggar och tak, ett fönster, och en dörröppning med synlig arbetsstege utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt rum med vita väggar och tak, mörkt golv, dörr och två fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart klart. Bara resten kvar ;)
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.